مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی گفت: آزاد سازی کامل سهام عدالت در دهه فجر منتفی شده است اما به احتمال فراوان تا پایان سال جاری اجرایی خواهد شد.

 منتفی شدن آزادسازی کامل سهام عدالت در دهه فجر /آغاز ارائه کارت اعتباری سهام عدالت

به گزارش قدس آنلاین، ابتدای سال جاری با موافقت مقام معظم رهبری آزاد سازی سهام عدالت در دستور کار دولت و سازمان بورس قرار گرفت، به طوری که در مرحله اول ۳۰ درصد و در عید غدیرخم نیز ۳۰درصد دیگر این سهام آزاد سازی شد تا افرادی که تمایل به فروش آن داشته باشند بتوانند از روش های مختلف سهام خود را فروخته و وجه آن را دریافت کنند. اگرچه در دریافت و واریز این وجه نیز مسائل زیادی برای سهامداران رخ داد به طوری که واریز وجه به حساب افراد از سوی بانک ها و کارگزاری ها حتی در مواردی به بیش از ۶۰روز نیز به طول انجامید.

از طرفی طبق اظهارات رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت قرار بود این سهام در دهه فجر امسال به طور کامل آزادسازی شود اما آن طور که شواهد نشان می دهد خبری از این موضوع نیست و به زمان دیگری موکول شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره به سراغ مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان رضوی رفتیم.  

حسین امیررحیمی در این باره به قدس آنلاین گفت: در عید غدیرخم که آزاد سازی ۳۰درصد دوم سهام عد الت آغاز شد و سهامداران از این اختیار برخوردار شدند که در صورت تمایل می توانند ۶۰درصد سهام خود را به فروش برسانند ، از سوی وزیر اقتصاد و  همچنین رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار پیش بینی و قول هایی داده شد که تا دهه فجرامسال  در صورتی که روند بازار سرمایه مثبت و از ثبات لازم برخوردار باشد  سهام عدالت به طور کامل آزادسازی خواهد شد.

وی افزود: اما در مراسم معارفه رئیس جدید سازمان بورس در هفته گذشته ، وزیر اقتصاد اعلام کرد که با توجه به شرایط بازار و در راستای حفظ منافع سهامداران عدالت، آزاد سازی باقی مانده سهام عدالت فعلا منتفی شده است و از طرفی منوط به تعیین تکلیف شرکت های سرمایه گذاری استانی خواهد بود زیرا افرادی که روش غیرمستقیم سهامداری را انتخاب کرده اند به دلیل عدم تعیین تکلیف این شرکت ها از قدرت خرید و فروش سهام خود برخوردار نمی باشند.

امیررحیمی ادامه داد: زیرا مجامع این شرکت ها باید تا ۲۲ بهمن ماه تشکیل و هیئت مدیره آنها انتخاب می شد اما به دلیل عدم اجرای این موضوع، ازاد سازی سهام عدالت نیز در دهه فجر صورت نخواهد گرفت و منتفی شده است.

وی بابیان اینکه تاریخ دقیقی برای ازاد سازی سهام عدالت در نظر گرفته نشده است، افزود: با تثبیت بازار سرمایه و تعیین تکلیف شرکت های استانی ، به احتمال فراوان  این آزاد سازی تا پایان سال جاری صورت خواهد گرفت اما تاریخ دقیقی برای آن نمی توان در نظر گرفت.

*کارت اعتباری

وی در مورد کارت های اعتباری که قرار بود به سهامداران عدالت ارائه شود، نیز گفت: مراحل اجرایی این تصمیم آغاز شده و بانک ملی به عنوان اولین بانک عامل ، منابع لازم برای این موضوع را تامین و فرایند اجرایی ان را شروع کرده است و بانک های دیگر نیز می توانند  در اجرای این موضوع مشارکت و همکاری داشته باشند.

وی ادامه داد: سهامداران عدالت می توانند به اندازه ارزش ۶۰درصد سهام آزاد شده ، با پشتوانه سهام عدالت، تسهیلات کارت اعتباری از بانک ملی  دریافت کنند ، از طرفی این موضوع حالت تجمیعی نیز دارد به طوری که سرپرست خانوار می تواند به اندازه تعداد افراد خانواده که سهام عدالت دارند و در یک مبلغ ، یک کارت اعتباری دریافت کند.    

*سود سهام  

امیررحیمی  در مورد پرداخت سود سهام عدالت نیز گفت: بر اساس تجربه ای که در سال های گذشته وجود داشته است سود سهام عدالت هیچ موقع به سال بعد موکول نشده و در همان سال به حساب افراد واریز شده است ، از این رو برای افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند این مبلغ به حساب ثبت شده در سامانه سجام واریز خواهد شد و برای سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند پس از برگزاری مجمع شرکت سرمایه گذاری استانی که قرار است در اسفند ماه برای همه استان ها تشکیل و برگزار شود ، توسط این شرکت ها به حساب افراد واریز خواهد شد. البته واریز سود برای هر دو روش منوط به ثبت نام سهامداران در سامانه سجام می باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.