رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد گفت: دلیل افزایش مصرف برق در کشور پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی است که نیازمند اصلاح قیمت هاست.

دلیل افزایش مصرف برق پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی است
به گزارش قدس آنلاین، محسن شادمان رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با اشاره به خاموشی‌های زمستان امسال، گفت: یکی از دلایل عدم سرمایه‌گذاری دولت در بخش‌های زیرساختی همچون برق، گاز و آب در اختیار نداشتن منابع لازم است علاوه بر این  قدرت واگذاری این موضوع به بخش خصوصی نیز وجود ندارد به طوری که در شهرک صنعتی چند صد میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای احداث کارخانه‌ها انجام گرفته اما برای برق آن شهرک کمتر کسی حاضر به سرمایه گذاری است.
او افزود: یکی از مهم‌ترین مباحث در این میان، پایین بودن قیمت حامل‌های انرژی در کشور است. یک واحد ۲ مگاواتی در گذشته در بازه ۳-۴ ساله بازگشت سرمایه اش اتفاق می‌افتاد، اما اکنون حداقل ۸ تا ۱۰ سال بازگشت سرمایه به طول می‌انجامد و در این وضعیت چه کسی حاضر به سرمایه گذاری است؟
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد با تاکید بر اصلاح چرخه اقتصادی انرژی تجدیدپذیر، ادامه داد: باید برای تولیدکننده صرفه اقتصادی وجود داشته باشد وگرنه کاری که سرمایه‌گذاری آن جواب ندهد فایده‌ای ندارد.
شادمان بیان کرد: با توجه به رشد مصرف برق در کشور، لازم است سالانه برای تولید ۳-۴ هزار مگاوات برق با سرمایه‌گذاری معادل ۱۳۰ هزار میلیارد تومان، برنامه‌ریزی صورت گیرد وگرنه باز با خاموشی در زمستان آینده مواجه می‌شویم، اما دولت چنین بودجه‌ای ندارد.
او تصریح کرد: بحث انرژی‌های نو در کشور ما تقریبا شعاری است، مثلا اگر بخواهیم ظرفیت تولید انرژی خورشیدی را به ۷ هزار مگاوات برسانیم، سالانه باید حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه کنیم که از بودجه وزارت نیرو بیشتر است.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: ما در کشور بهترین تولیدکنندگان صنعت برق و  بزرگترین و منسجم‌ترین شبکه برق خاورمیانه را داریم، اما امکان اینکه هاب انرژی منطقه باشیم را نداریم.
شادمان اظهار کرد: با این شرایط میزان صادرات برق کشور شاید جمعا به ۲ میلیارد دلار نرسد که ضروری است اقتصاد برق را اصلاح کنیم وگرنه همین وضع ادامه خواهد یافت.

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.