خراسان شمالی با وجود استقرار در دالان ارتباطی شمال به شرق کشور، متأسفانه تنها استان کشور است که از راه ریلی محروم مانده و همین مسئله مشکلاتی را در حوزه صادرات کالاهای این منطقه، که اقتصاد بدون نفت بر پایه آن شکل می‌گیرد، ایجاد کرده است.

راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد به بن‌بست اعتبارات خورد

کارشناسان اقتصادی معتقدند توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل از مؤلفه‌های توسعه اقتصادی است و راه ریلی به دلیل قابلیت و ظرفیتی که در حمل انبوه بار و مسافر، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، ایمنی بسیار بالا و پیشگیری از آلودگی محیط‌ زیست دارد، از اهمیت خاصی برخوردار است.پروژه راه‌آهن گرگان – بجنورد به عنوان یک پروژه ملی و راهبردی در حوزه حمل و نقل کشور، در سال ۱۳۸۸ با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر وقت راه و شهرسازی در مشهد کلنگ‌زنی شد.

براساس آنچه طراحی و تصویب شده است، پروژه راه‌آهن گرگان-بجنورد- مشهد، یک‌خطه و طول آن حدود ۵۷۰ کیلومتر است که ۲۳۰ کیلومتر از این پروژه بزرگ از خراسان شمالی عبور می‌کند.هزینه ساخت آن بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و ظرفیت بار این پروژه ۶.۱میلیون تن و ظرفیت حمل مسافر این خط ریلی سالانه ۲ تا ۴ میلیون نفر است.

کلنگ‌زنی‌های بی‌ثمر

این پروژه یکی از هزاران پروژه‌ای است که با وجود گذشت ۱۱ سال از شروع آن و چندین بار کلنگ‌زنی در دولت تدبیر و امید، اسیر ناهماهنگی و ضعف در اولویت‌گذاری شده است و مشخص نیست که چرا از اولویت کاری دولت خارج شده، امری که با انتقاد مسئولان استان‌های گلستان، خراسان شمالی و خراسان رضوی مواجه شده است.

پیش از این غلامرضا هوائی، معاون عمرانی استانداری خراسان شمالی به مشارکت فعال قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در اجرای پروژه‌های زیربنایی استان اشاره کرده و گفته بود: مطالعه طرح‌هایی که ظرفیت واگذاری دارند، به ‌پایان رسیده و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) در اجرای سه طرح راه‌آهن گرگان - بجنورد - مشهد، بیمارستان راز و جرگلان و معدن آلبلاغ اسفراین اعلام آمادگی کرده است.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی نیز می‌گوید: پروژه راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد، از جمله پروژه‌های مهم و دارای اولویت در خراسان شمالی محسوب می‌شود که با اجرای آن این استان می‌تواند به ‌صورت ریلی به دیگر مراکز کشور متصل شود.محمد پاکمهر با بیان اینکه راه‌آهن گرگان-بجنورد- مشهد، طرح منحصر به فردی به لحاظ کلنگ‌زنی است، اظهار می‌دارد: تاکنون سراغ نداریم طرحی را که رئیس جمهوری، رئیس مجلس و دو معاون وزیر در دولت کلنگ‌زنی کرده باشند و از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان باشد، عملیاتی نشده باشد.

تلاش برای یافتن منابع مالی

پاکمهر می‌افزاید: شرکت رهاب قدس به‌ عنوان پیمانکار این پروژه بزرگ و مهم از مجموعه‌های تابعه آستان قدس، برای اجرای این طرح نیازمند تأمین منابع مالی از سوی دولت بوده که پیگیری‌هایی برای رفع این مشکل از سوی نمایندگان در حال انجام است.

وی با اشاره به دیدار با رئیس سازمان خصوصی‌سازی کشور می‌گوید: از جمله منابع تأمین مالی برای اجرای راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد واگذاری شرکت‌ها یا سهام مجموعه‌هایی به پیمانکار پروژه به‌ عنوان اعتبار احداث طرح است که در این جلسه مورد بحث و تبادل‌ نظر قرار گرفت.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی  خاطرنشان می‌کند: پیگیری‌ها برای اجرای این پروژه پس از دیدار با معاون اول رئیس‌جمهور شدت یافته و تلاش می‌کنیم اجرای این خط ریلی در استان خراسان شمالی هر چه زودتر محقق شود.

نیازمند ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه و جاجرم، راز و جرگلان در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: آنچه اکنون مطرح می‌شود این است که راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد و این رقم اجرای پروژه را به بن‌بست می‌کشاند، در فاینانس بین‌المللی نیز چینی‌ها برنده شدند که پس از مسئله برجام منتفی شد؛ با همه این شرایط، پروژه در حال حاضر رها نشده است.

محمد وحیدی با بیان اینکه ساخت این خط راه‌آهن، مطالبه بحق مردم خراسان شمالی است، می‌افزاید: این استان در کریدور شرق و غرب قرار دارد اما شبکه ارتباطی آن نسبت به موقعیت آن که می‌توانست زمینه ماندگاری ۲۰ میلیون مسافر عبوری را فراهم کند، به قدری ضعیف است که مسافران امکانی برای ماندگاری ندارند.

وی می‌گوید: با وجود آنکه دو رئیس‌جمهور و یک رئیس مجلس طرح راه‌آهن گرگان- بجنورد- مشهد را کلنگ‌زنی کرده‌اند اما این طرح اجرایی نشده است؛ البته در این زمینه گلایه‌ای دارم مبنی بر اینکه وقتی این راه‌آهن تعریف شده بود، نباید ساخت خط آهن جدید جوین- اسفراین- بجنورد- شیروان مطرح می‌شد، این طرح زمانی مطلوب بود که خراسان شمالی از راه‌آهن برخوردار بود و این خط به آن وصل می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.