۲۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 740474

بررسی ابعاد حمله راکتی گسترده به اربیل

دکتر علیرضا تقوی‌نیا، کارشناس مسائل منطقه

در ساعت ۹:۳۰ شامگاه دوشنبه فرودگاه بین‌المللی اربیل و پایگاه نظامی الحریر آمریکا در این فرودگاه هدف حمله راکتی قرار گرفت که درپی آن، آژیرهای خطر کنسولگری آمریکا در این شهر نیز به صدا درآمدند. ائتلاف آمریکایی موسوم به ضد داعش پس از این حمله راکتی اعلام کرد یک پیمانکار غیرآمریکایی در این حادثه کشته شده و پنج تن از جمله یک سرباز آمریکایی زخمی شدند. اما سپس اعلام شد علاوه بر کشته شدن یک پیمانکار غیرآمریکایی، ۹ نفر در این حمله زخمی شده‌اند. منابع آمریکایی می‌گویند ۱۴ فروند راکت به سمت پایگاه آمریکا در اربیل شلیک شده است.

ساعاتی پس از انتشار این خبر، یک گروه عراقی تازه تأسیس به نام «سرایا اولیاء الدم» با بیان اینکه اشغالگران آمریکایی در هیچ جای عراق امنیت نخواهند داشت، مسئولیت حمله به اربیل را برعهده گرفت. در این حمله که با یک وانت ساده کیا مجهز به راکت‌انداز ۲۴تایی ۱۰۷ میلیمتری انجام گرفت، یک هواپیمای مسافربری از نوع super king air ۳۵۰ و یک پهپاد هجومی آمریکا نیز منهدم شد. این یکی از سنگین‌ترین حمله‌هایی است که از حدود یک سال گذشته در عراق علیه اشغالگران آمریکایی شاهد بوده‌ایم.

این حمله با ابتدایی‌ترین سلاح‌های تاکتیکی انجام شد اما تلفات و خسارت های تحمیلی بر طرف آمریکایی سنگین و قابل توجه بود. به عبارت دیگر، به چالش کشیدن ابرقدرت غربی با سلاح‌های ساده نشان‌دهنده ضعف راهبردی ایالات متحده در برابر حملات ایذایی گروه‌های مقاومت است و سامانه‌های پیشرفته پدافندی چون C-RAM نیز برای آنان مصونیت نخواهد آورد. از سوی دیگر، آمریکا در اوایل سال ۲۰۲۰ تلاش کرد با تجمیع نیرو در دو پایگاه عین‌الاسد در الانبار و الحریر در اربیل و پناه بردن به حریم امنیتی اقلیم کردستان، نظامیانش را از تیررس هسته‌های مقاومت خارج کرده و در گام بعدی با نخست وزیر کردن مصطفی الکاظمی و روی کار آوردن افرادی همچون عبدالوهاب الساعدی بر رأس دستگاه‌های امنیتی و ضد تروریسم، در برابر مصوبه پارلمان عراق برای خروج نظامیانش از این کشور ایستادگی کند. اما عملیات موفق دوشنبه شب نشان داد تمام این تلاش‌ها نتیجه‌ای نداشته و برای آمریکا تولید امنیت نکرده است.

در همین حال، جو بایدن که سیاستمدار تربیت شده‌ای در ساختار سیاسی آمریکاست، بیش از ترامپ بر حضور نظامی در نقاط راهبردی دنیا از جمله عراق دوری کرده و از طرفی بر تلفات نظامیان خود نیز حساس است. همتای پیشین او، دونالد سعی داشت با مشت آهنین این حملات را پاسخ دهد و عملیات‌های مستقیم علیه فرماندهان و نیروهای مقاومت عراق را در دستور کار قرار داد اما نتوانست برای آمریکایی‌ها بازدارندگی لازم را ایجاد کند. حال باید دید ساکن جدید اتاق بیضی کاخ سفید با این چالش چگونه برخورد خواهد کرد. در مجموع، گروه مقاومت سرایا اولیاء الدم با انجام این حمله سنگین، پیغامی راهبردی را به طرف آمریکایی ارسال کرد و آن عزم جدی برای اخراج نظامیان اشغالگر از میهنشان است. با توجه به مصوبه مصرح پارلمان عراق، به نظر می‌رسد سران واشنگتن یا باید خروج از این کشور را بپذیرند و یا خود را آماده دادن تلفات بیشتر و در نتیجه فشار افکار عمومی داخلی نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.