یک کارشناس مذهبی گفت: حضرت امام محمد التقی(ع) در دوره ای می زیسته اند که اقتضای زمان، جود و بخشش بود و تاثیر آن در جذب مردم به دین مبین و اسلام ناب، بیش از هر روش دیگری بوده است.

چرا امام نهم را جواد(ع) می نامند؟

حجت الاسلام و المسلمین عباس عزیزی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با عرض تبریک فرارسیدن میلاد امام جوادالائمه(ع) عنوان کرد: تمامی امامان معصوم(ع) درخصوصیات و ویژگی ها باهم مشترک هستند. اما به اراده خداوند، برخی از آنها در بعضی از خصوصیات معروف و مشهور شده اند و به آن نامیده می شوند.

وی ادامه داد: تمامی ائمه هدی(ع) اهل جود و کرم بوده اند، اما امام نهم شیعیان حضرت محمد بن علی التقی(ع) به جواد معروف شده اند. این موضوع به عصر و دوره ای بستگی داشته است که آن معصومین زندگی می کرده اند و باتوجه ماموریت الهی شان به برخی از القاب معروف شده اند.  

وی اظهار کرد: به عنوان مثال و در رابطه با انبیا می توان از حضرت عیسی(ع) نام برد. او در دوره ای بیماران را شفا می داد که طبابت به اوج خود رسیده بود. یا تبدیل عصای حضرت موسی(ع) به اژدها در عصری که جادوگران بسیار قدرتمند بودند و چشم های مردم را به سمت خود خیره کرده بودند.

این کارشناس مذهبی با اشاره به این موضوع که از جود و کرم حضرت جواد الائمه(ع) موارد مختلفی ذکر شده است، بیان داشت: شیخ صدوق(ره) در عیون الاخبار نقل می کند که امام رضا(ع) در چند سالی که به خراسان سفر کرده بودند درنامه ای به فرزند خود می نویسند: فرزندم به من خبر داده‌اند که چون از منزل بیرون می‌روی غلامانت بخل و حسادت می‌ورزند تا چیزی از تو به کسی نرسد. برای همین تو را از درب کوچک اندرونی بیرون می برند تا مبادا کسی از تو بهره‌مند گردد. این نامه را به تو می‌نویسم، به همان حقی که بر تو دارم قسمت می‌دهم با رفت و آمد از درب بزرگ بیرونی و عمومی؛ رفت و آمدت را علنی و آشکار کن و هنگام خروج از خانه، درهم و دینار همراه خود بردار تا اگر کسی از تو درخواستی کرد، به او چیزی ببخشی و مردم از خیر تو بهره‌مند شوند و به عطایای تو خوشحال و مسرور گردند و دوستدار تو باشند.

حجت الاسلام عزیزی تصریح کرد: حضرت امام محمد التقی(ع) در دوره ای می زیسته اند که اقتضای زمان، جود و بخشش بود و تاثیر آن در جذب مردم به دین مبین و اسلام ناب، بیش از هر روش دیگری بوده است.  

وی درادامه خصوصیت بارز دیگری از این امام همام را برشمرد و عنوان کرد: دانایی و تسلط کامل امام جواد(ع) به مسایل دینی و علمی به خصوص در دوران کودکی، یکی دیگر از موضوعاتی است که به وضوح بیانگر قدرت و اراده خداوند در ارایه علوم به برخی از مخلوقات خاص خود است.

این کارشناس علوم دینی متذکر شد: این موضوع منحصر به امام جواد(ع) نیست و اشخاص دیگری نیز در گذشته بوده اند که خداوند به آنها قدرتی عطا کرده و داستان آنها در قرآن وجود دارد.  

وی افزود: به عنوان مثال داستان عزیر پیامبر که در سوره مبارکه بقره نقل شده است یکی از این معجزات است که بیان کردنش خالی از لطف نیست. روزی عزیر به قصد سفر از خانه بیرون آمد. پس از خداحافظی با بستگانش، مقداری انجیر و آب و میوە تازه با خود برداشت تا در سفر مصرف کند. در بین راه به روستایی رسید که بطور وحشتناکی درهم ریخته و خراب شده بود و حتی استخوان های ساکنان آن جا هم پوسیده شده بود. عزیر با دیدن این منظره ترسناک به فکر معاد و زنده شدن مردگان افتاد و با خود گفت: چطور خداوند این مردگان را زنده می کند؟ او در این فکر بود که خداوند جانش را گرفت و در ردیف مردگان قرار داد.

حجت الاسلام عزیزی گفت: طبق  قرآن و بعضی منابع تاریخی، عزیر در سن جوانی به امر خدا، روح از بدنش جدا گردید و بعد از صد سال زنده شد.   بعد از زنده شدن عزیر از وی در مورد مدت زمانیکه بر او گذشت سوال گردید. عزیر خیال می‌کرد یک روز یا کمتر خوابیده است. به وی گفته شد صد سال از جان دادنش گذشته است ولی غذا و خوراکی که همراهش بود هنوز فاسد نشده است. بعد از آن از سوی خدا به او گفته شد به استخوان های مرکبش که هم زمان با عزیر از دنیا رفته بود نگاه کند تا از چگونگی زنده شدن مردگان و معاد آگاه شود.

وی باذکر این نکته که خداوندی که اینقدر قدرت و عظمت دارد برایش آسان است که تمام علوم عالم را به یکی از مخلوقات عرضه نماید، ابراز داشت: امام باقر(ع) می فرمایند که خداوند به ما قدرتی داده است که هرکاری که اراده کنیم می توانیم انجام دهیم.

وی درادامه به ذکر داستانی از زندگی امام نهم(ع) پرداخت و خاطرنشان کرد: روزی حضرت جوادالائمه(ع) در کنار دجله بودند. کسی از ایشان و از روی تعجب یا استهزاء پرسید که می گویند شما برتمام علوم مسلط هستید. پس می دانید که وزن آب دجله چقدر است. حضرت فرمودند اگر خدا بخواهد. بعد فرمودند آیا قبول داری که اگر خدا بخواهد می تواند این علم را در اختیار پشه ای قرار دهد. آن شخص گفت: آری. حضرت جواد(ع) فرمودند: والله ما در نزد خداوند کمتر از آن پشه نیستیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.