خراسان شمالی که اقتصاد اولش کشاورزی است، علاوه بر ظرفیت‌های گوناگون در بخش کشاورزی و باغداری توانمندی‌های ویژه‌ای در پرورش ماهی‌های سردآبی و گرمابی نیز دارد.

صنعت شیلاتی که «خوراک ماهی» ندارد!

با وجود اینکه ظرفیت پرورش ماهی در خراسان شمالی بیش از میزان تولید کنونی است شناسایی بازارهای جدید در داخل و خارج استان و همچنین تشویق مردم برای قرار دادن ماهی در سبد غذایی خود می‌تواند علاوه بر اشتغال‌زایی بیشتر موجب رونق اقتصادی پرورش‌دهندگان ماهی باشد.

نبود کارخانه خوراک ماهی

نخستین پرورش‌دهنده ماهی در خراسان بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیش از ۳۴ سال سابقه در این صنعت بزرگ‌ترین مشکل صنعت شیلات را تأمین خوراک ماهی عنوان می‌کند و می‌گوید: خراسان شمالی کارخانه‌ای برای تهیه خوراک ماهی ندارد و تهیه دان از استان‌های مجاور صورت می‌گیرد و این موضوع یکی از اصلی‌ترین مشکلات این صنعت در استان به شمار می‌آید.

ناظمی با بیان اینکه ظرفیت استخر ماهی‌اش در شیروان حدود ۵۰ تن است، می‌افزاید: با توجه به گران شدن نهاده‌ها در کشور متأسفانه خراسان شمالی نتوانست سهمی برای نهاده‌ها بگیرد و خوراک ماهی از استان‌های مجاور تأمین می‌شود و این موضوع سبب شده است تولیدکننده هزینه‌ زیادی برای تأمین نهاده پرداخت کند؛ چراکه علاوه بر گران بودن نهاده، هزینه حمل ‌و نقل نیز به آن اضافه می‌شود.

وی می‌افزاید: تولیدکنندگان ماهی در این استان از استقبال کم مردم خراسان شمالی از مصرف ماهی، تأمین نهاده، تسهیلات بالا، قیمت پایین و... ناراضی هستند زیرا این شغل سود اقتصادی برای تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان ماهی ندارد.

ناظمی می‌افزاید: بازار بنده در این چند سال فعالیت، خراسان رضوی بوده و تولیدات خود را در آنجا عرضه می‌کنم.

وی در خصوص خسارت کرونا بر تولیدات ماهی نیز می‌گوید: با توجه به اینکه هتلداران و رستوران‌ها بیشترین متقاضی خرید ماهی هستند و از زمان شیوع کرونا نیز مدتی تعطیل بودند در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان ماهی در مدت ‌زمان شیوع کرونا خسارت‌های فراوانی متحمل شده‌اند.

وی با انتقاد از پوشش بیمه در صنعت پرورش ماهی هم می‌گوید: در سال‌های گذشته بر اثر یک بیماری ۶۰ میلیون تومان به ماهی‌های مزرعه بنده خسارت وارد شد که بیمه تنها ۶ میلیون تومان خسارت پرداخت کرد و اکنون حدود ۶ سال است که سمت بیمه نرفتم.

افزایش قیمت نهاده

یکی دیگر از پرورش‌دهندگان ماهی در بجنورد افزایش قیمت نهاده برای پرورش ماهی را یکی از مشکلات موجود عنوان می‌کند و می‌افزاید: در کنار این مشکلات با گسترش شیوع کرونا در اواخر سال ۹۸ و در ایام نوروز متأسفانه تقاضا کاهش پیدا کرد و بازار شب عید ما را تحت تأثیر قرار داد.

محسنی می‌گوید: قیمت ماهی برخلاف قیمت گوشت قرمز و مرغ تغییری نداشته و این در صورتی است که هزینه کارگر، حمل ‌و نقل، خرید بچه ماهی و... به عهده تولیدکنندگان این بخش است که سودی به همراه ندارد.

برداشت ۲هزار و ۵۰۰ تن ماهی

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه افزون ‌بر ۲۰۷ تولیدکننده ماهی در استان مشغول فعالیت هستند، بیان می‌کند: با توجه به اینکه خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع‌ شده و بیشتر مناطق آن دارای آب ‌و هوای سرد است ظرفیت خوبی در زمینه پرورش قزل‌آلا دارد، از این‌ رو پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت ماهی از استخرهای استان به ۲هزار و ۵۰۰ تن برسد.

مصباحی با اشاره به شیوع بیماری کرونا می‌گوید: شیوع ویروس کرونا این صنعت را همچون سایر صنایع و مشاغل تحت تأثیر قرار داد و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری بیش از ۲۰ درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش تولید داشته باشیم.

مدیر امور شیلات سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به مشکلات تولیدکنندگان این صنعت اشاره می‌کند و می‌گوید: بحث گرانی، تهیه نهاده و همچنین سخت‌گیری در اجرای قوانین ساخت و توسعه، بخشی از مشکلات تولیدکنندگان در این صنعت است.

وی می‌افزاید: برخی تولیدکنندگان که در سال‌های گذشته اقدام به ساخت مزرعه پرورش ماهی کرده‌اند و برای تمدید پروانه بهداشتی خود به‌ نظام دامپزشکی استان مراجعه می‌کنند متأسفانه به علت دستورالعمل‌های جدید دامپزشکی با مشکل تمدید مجوز مواجه می‌شوند.

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی به وضعیت سدهای استان اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: خراسان شمالی از هشت سد با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۳۴ میلیون مترمکعب آب بهره‌مند است اما از آنجایی ‌که آب سدهایی چون شیرین‌دره، شیروان و اسفراین برای شرب است اجازه بهره‌برداری برای تولید ماهی را ندارد.

مصباحی با بیان اینکه اکنون تنها از ۱۰ درصد منابع آبی استان در تولید آبزیان استفاده می‌شود، می‌گوید: برخی از قوانین برای ایجاد مزارع پرورش ماهی سختگیرانه است که بعضاً متقاضیان از ایجاد آن پشیمان می‌شوند.

وی اظهار می‌دارد: برای ایجاد مزرعه پرورش ماهی در استان متقاضیان زیادی وجود دارد اما به علت اینکه در قوانین سختگیری‌هایی از جمله دوری محل طرح از رودخانه وجود دارد که هزینه اجرا را بالا خواهد برد، از منابع آبی استان بهره‌برداری لازم را در تولید آبزیان نداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.