وزیر خارجه آمریکا یکی از هشت اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا را جلوگیری از دست یافتن ایران به سلاح اتمی نامید

بلینکن مطرح کرد: ۸ اولویت سیاست خارجی آمریکا/از مداخله نظامی خسته شدیم

به گزارش قدس آنلاین، آنتونی بلینکن روز چهارشنبه در نخستین سخنرانی خود برای تشریح اولویت‌های سیاست خارجی آمریکا،این مطلب را مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد: نخستین برنامه ما متوقف کردن کووید-۱۹ و تقویت امنیت بهداشتی جهانی است.این بیماری همه ما را برای بیش از یکسال تحت تاثیر قرار داده است. هیچ کدام نمی توانیم ایمن شویم تا زمانی که اکثر جهان مصون شده باشد.

بلینکن بر تلاش جهانی بر واکسیناسیون کرونا تاکید کرد و گفت: باید ابزارهای لازم برای پیش بینی، پیشگیری و متوقف کردن همه گیری داشته باشیم و تلاش کنیم هرگز مورد مشابهی نداشته باشیم.

وی همچنین به لزوم معکوس ساختن بحران اقتصادی اشاره کرد و افزود: همه گیری بر اقتصاد همه کشورها اثر گذاشته و نابرابری ایجاد کرده است. باید از رکود بلند مدت جلوگیری کنیم و همزمان باید اقتصاد جهانی مدیریت شود.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: هدف ما در توافق‌های تجاری خوب بود اما باید آنها را اجرا می‌کردیم. الان رویکرد ما متفاوت شده است، برای هر شغل آمریکایی دفاع می کنیم و با هر کشوری که مالکیت معنوی ما را سرقت کند یا در برابری ارزش ارز خود دستکاری کند، مقابله می کنیم.

بلینکن سومین اولویت خود را احیای دموکراسی خواند و اضافه کرد: اقتدارگرایی در سراسر جهان افزایش یافته، انتخابات صوری شده و خشونت همه‌گیر شده است. فرسایش دموکراسی در آمریکا هم در حال شکل‌گیری است. رهبران منتخب ما هدف قرار می‌گیرند و به کنگره حمله شد.

وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها قطبی شده‌اند، اظهار کرد: نهادهایی که برای مدیریت اختلاف هستند، تحت فشارند. تقویت دموکراسی و دفاع آن مساله اساسی است و گرنه در برابر چین و روسیه که از هر فرصتی برای تضعیف دموکراسی ما می‌کوشند، خواهیم باخت.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: هیچ شکی نیست که دموکراسی ما شکننده است. مردم جهان به ما نگاه می‌کنند که آیا دموکراسی ما مقاوم است، انجام این کار بنیان مشروعیت ما در سال‌های آینده است. در غیر این صورت، مردم در برابر گروه‌های افراطی، آسیب‌پذیرتر خواهند شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.