با وجود اینکه از گذشته تا کنون شهرهایی مانند اصفهان و کاشان در تولید و صادرات گل محمدی و گلاب در ایران و جهان شهرت دارند، اما شاید کمتر کسی بداند خراسان رضوی نیز ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کاشت و برداشت گل محمدی همراه با ایجاد اشتغال، افزایش ارزآوری و صادرات دارد که مغفول مانده است.

گل محمدی؛ ظرفیت مغفول‌مانده خراسان رضوی

ناگفته نماند گل محمدی در زمره گیاهان دارویی است، آمارها نشان می‌دهد در جهان سالانه ۱۳۰ میلیون تن گیاهان دارویی خرید و فروش شده، اما سهم ایران از تجارت جهانی گیاهان دارویی کمتر از ۲ درصد است، علاوه بر این، ۳۶ درصد سطح زیرکشت گیاهان دارویی کشور به خراسان رضوی اختصاص دارد.

به گفته کارشناسان صنعت گیاهان دارویی کشور، به نظر می‌رسد کاربرد پسوند «دارویی» برای گیاهان دارویی از جمله گل محمدی سبب شده تا ارزش افزوده آن‌ها در اذهان عمومی در حد کاربرد به عنوان دارو و درمان باشد و دیگر ظرفیت‌های مصرفی آن‌ها مغفول بماند. به دلیل ارزش صادراتی گلاب و تقاضای دیگر کشورها برای خرید این محصول ارز قابل توجهی نصیب کشور می‌شود که با گسترش کشت این محصول در کنار یافتن بازارهای هدف می‌تواند درآمد ارزی کشور در بخش کشاورزی را به طور مناسبی افزایش دهد.

اشتغال روزانه ۱۰۰ نفر به ازای هر هکتار

معاون بهبود تولید گیاهان دارویی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی در گفت‌وگو با خبرنگار ما با بیان اینکه در سال ۹۴ حدود ۴۱۰ هکتار سطح زیرکشت گل‌محمدی داشته‌ایم و امسال این میزان به یک هزار و ۷۳۰ هکتار افزایش یافته است، اظهار کرد: به ازای هر هکتار برداشت گل‌محمدی، اشتغال روزانه برای ۱۰۰ نفر در این استان ایجاد شده است.

غلامحسین ساربان ادامه داد: در سال ۹۴ حدود ۲ تن گل‌محمدی برداشت شد، اما در سال جاری این میزان برداشت به ۳ هزار و ۴۰۰ تن رسیده است.

وی با تأکید بر اینکه حدود ۹۵ درصد گل‌محمدی به گلاب تبدیل می‌شود تا مراحل بعدی فروش و صادرات آن انجام شود، اضافه کرد: اگرچه در برخی شهرستان‌های خراسان رضوی تعداد معدودی کارگاه‌گلاب‌گیری سنتی و صنعتی وجود دارد، اما به دلیل نبود صنایع تبدیلی لازم برای تبدیل گل‌محمدی به گلاب یا خشک کردن غنچه‌های این گل در استان، عمدتاً گل‌های‌محمدی پس از برداشت در خراسان رضوی به استان‌های دیگر همچون اصفهان انتقال می‌یابند.

به گفته معاون بهبود تولید گیاهان دارویی اداره کل جهاد کشاورزی خراسان رضوی ظرفیت‌های لازم برای استفاده از صنایع تبدیلی مرتبط با گلاب‌گیری و دیگر اسانس‌های حاصل از گلاب در این استان وجود دارد، اما باید زیرساخت‌های لازم برای آن ازجمله آموزش و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی نیز در خراسان رضوی فراهم شود.

آغاز صادرات گل‌محمدی و گلاب با حجم کم

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه متأسفانه به کالاها و گیاهان دارویی ارزآور و کم دردسر در این استان توجهی نمی‌شد، اظهار کرد: خوشبختانه در سال‌های اخیر صادرات گل محمدی و گلاب با حجم و وزن خیلی کم در خراسان رضوی آغاز شده که موضوع خوب و امیدوارکننده‌ای است.

محمدحسین روشنک بیان کرد: اگر وزارت کشاورزی صادرات این حوزه را تقویت کند، ارزآوری مرغوب و بدون هزینه دارد، علاوه بر این، سبب افزایش میزان اشتغال در حوزه کشاورزی می‌شود.

وی ادامه داد: هنوز صادرات گیاهان دارویی به‌ویژه گل محمدی و گلاب حاصل از آن برای فعالان عرصه صادرات فراگیر نشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.