هر چه در این رواق می‌گذرد، نسبتی نزدیک با کلمه، کتاب و فرهنگ دارد. از منبر و سخنورش گرفته تا بازی و مسابقه و هدیه‌ها. همگی حول محور کتاب و مطالعه معنی پیدا می‌کنند.

رواقی از جنس کلمه، کتاب و فرهنگ

جایی برای دوستان یار مهربان

حالا، گوشه دنجی از ورودی رواق امام خمینی(ره) به دوستداران یار مهربان اختصاص پیدا کرده. رواقی که همه ماجراهایش به کتاب ختم می‌شود. برخلاف تصورمان که شاید جایی در قلب حرم، استقبال چندانی از کتاب و مطالعه نشود ولی با وجود تازه کار بودن رواق، خیلی زود مشتریان پروپاقرصی پیدا کرده. نه تنها بین مجاوران، جالب است حتی زائرانی که فقط چند روز در مشهد می‌مانند و فرصت محدودی برای زیارت و مناجات دارند، ترجیح می‌دهند وقت خود را اینجا با تورق یک کتاب بگذرانند.

شریفه شکرگزار، پس از چند سال همراه خانواده از شهر نجف آباد اصفهان زائر مشهدالرضا(ع) است. امروز، چهارمین روز سفر آنهاست. می‌گوید که دو روز سفر را در رواق کتاب گذرانده و از آن ابراز رضایت می‌کند. دلیلش این است: «خانم‌ها با کار زیاد منزل و دوری از کتابخانه، فرصت و امکان چندانی برای مطالعه و یا استفاده از یک منبر خوب را ندارند. اینجا فرصت مغتنمی بدست آمد که همراه دختر و نوه‌هایم کتابی بخوانیم و پای یک منبر بنشینیم.»


برگی از کلام مولا

مخاطبان رواق، بیشتر مادران و کودکان هستند که همراه هم می‌آیند ولی وقتی به قفسه‌های کتاب‌ می‌رسند، راه‌شان از هم سوا می‌شود. چون هر قفسه، متناسب با نیازها و علایق یک گروه سنی جانمایی شده. جالب‌تر اینکه هر چند روز، بسته به ایام و مناسبت‌ها، چینش کتاب‌ها هم تغییر می‌کند. این روزها که نیمه ماه رجب را پشت سر می‌گذاریم، عنوان کتاب‌ها بیشتر غلبه به سمت کتب روایی و سیره زندگی مولا امیر المؤمنین علی(ع) دارد.  

یک گوشه رواق، زائری اهل سیستان و بلوچستان، کتاب «جاذبه و دافعه علی(ع)» اثر معلم شهید، مرتضی مطهری را به‌دست گرفته و مشغول خواندن است. بعد از ابراز خشنوی از گشایش چنین رواقی که نیاز امروز مردم است، درباره این کتاب می‌گوید: «در جوانی آن را یک‌بار خوانده بودم ولی ارزش چند بار خواندن را دارد. کتابی پر محتوا که شامل مجموعه‌ای از سخنرانی‌های شهید مطهری در حسینیه ارشاد است. در این کتاب به دو قدرت جذب حضرت علی(ع) از سوی دوستدارشان و دفع و طرد نیروهای مخالف می‌پردازد و اینکه چطور ما به عنوان پیروان مکتب حضرت، باید با پرورش هر دو نیرو در قالب یک شخصیت معتدل در برخوردهای فردی و اجتماعی عمل کنیم.»


فصل اول؛ محفل کودکانه

این رواق مانند کتاب از فصول و بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. اولین و شاید مهمترین بخش، به کودکان اختصاص پیدا می‌کند. بخشی شیرین و پویا و پر هیاهو با حضور فعال بروبچه‌هایی در رده‌های مختلف سنی. همین که مربی کودک، بچه‌ها را صدا می‌زند، دختر و پسر گوش تا گوش ردیف می‌شوند. مربی اولِ کار، فکر بچه‌ها را با چند موضوع عقیدتی آماده می‌کند تا بعد به سراغ کتاب برود.

حاج آقا با چند بیت شعر شروع می‌کند و بچه‌ها هم با او همراهی می‌کنند. شعری درباره گوش ندادن به حرف شیطونک. بعد هم یک مسابقه با موضوع شناختن محرم از نا محرم، چاشنی این محفل کودکانه می‌شود. برنده و بازنده هدیه می‌گیرند، یک کتاب کوچک مناسب سن‌شان.

حاج آقا به شوخی و بازی و خنده، همه را دعوت به همراهی می‌کند. بچه‌ها محو حرف‌های مربی شده‌اند و حالا دیگر وقتش شده که حرف کتاب را پیش بکشد. از آنها می‌پرسد که می‌دانند معنی امانت گرفتن کتاب چیست؟ کوچکترها نمی‌دانند و آن‌هایی که می‌دانند، زود دست بلند کرده‌اند تا در نمایشی شرکت کنند که قرار است معنی امانت داری را برساند.

محمدعلی ۶ ساله و اهل خلخال است. از آن پسرهای شاد و پر جنب و جوش که یک لحظه آرام و قرار ندارد. با راهنمایی مربی، در قالب نمایشی به بچه‌ها نشان می‌دهد که چطور باید از کتاب امانتی، مثل همه اسباب و وسایل شخصی و ارزشمند خودشان نگهداری کنند. روی آن نقاشی نکشند، برگه‌هایش را پاره نکنند و آن را سر وقت برگردانند.

با تمام شدن محفل، محمدعلی و دیگر بچه‌ها با هدیه کاغذی خود، «سنگ، کاغذ، موشک» مشغول شده‌اند. باید مهمترین خصیصه مثبت این رواق را مشغولیت حاضران به چیزی غیر از گوشی تلفن همراه معرفی کرد. بزرگ و کوچک، سرگرم خواندن و یا حداقل ورق زدن یک کتاب هستند. نقطه مغفول این سال‌های زندگی‌مان، صرف چند دقیقه مختص مطالعه است.     


فصل دوم؛ منبری برای کتاب

بخش دیگر و البته جذاب این رواق، پا منبری است؛ منبر کتاب. جایی که هر روز با حضور یک کارشناس از حوزه‌های مختلف صحبت و بحث می شود، از روانشناسی، جامعه‌شناسی، علوم دینی تا امور خانواده و فرزند پروری، فرهنگ استفاده از رسانه‌ها با محوریت کتاب و کتاب‌خوانی. امروز، حجت‌الاسلام امین نیا با موضوع کتاب از نگاه روایات و سیره بزرگان، مهمان رواق و بانوان پای منبر است.

او سخنش را با لذت مطالعه شروع می‌کند و می‌گوید: باید لذت انس با کتاب را حس کنیم. حضرت علی(ع) کتاب و کتابخوانی را به گلستانی تشبیه کرده‌اند که با ورود به آن از فضای سبزش حظ و لذت وافری می‌بریم.

حجت‌الاسلام امین نیا در ادامه بیان می‌کند: انسان با مطالعه کتاب رشد می‌کند. ما باید با خواندن انواع کتاب‌ها، از شعر و داستان و علمی و دعا مأنوس شویم تا ابعاد مختلف وجودی‌مان تکامل پیدا کند. وقتی معجزه پیامبر ما کتاب است و در آیات قرآن کریم به قلم قسم یاد شده، بایستی توجه بیشتری به امر مطالعه نشان دهیم.

این کارشناس علوم دینی، معتقد است که مؤمن اهل دانش، تحقیق، غور و مداقه است. البته او حد تمایز بین کسب علم و سواد را به خوبی روشن کرده و می گوید: دنبال سواد و درس و دانشگاه و مدرک رفتن بد نیست. ولی داشتن سواد به معنی عالم شدن نیست. آنچه موجب رشد می‌شود، علم و دانایی است و ساده‌ترین راه عالم شدن، مطالعه است.

وی از زاویه دیگری، موضوع مطالعه را به شرایط امروز پیوند زده و ادامه می دهد: طبق تحقیقات جهانی، میزان حضور روزانه ایرانیان در فضای مجازی بین ۷ تا ۹ ساعت اعلام شده که این میزان اتلاف سرمایه عمر و زمان، وحشتناک و اسف بار است. در حالی که سرانه مطالعه ما چند دقیقه هم نمی‌شود.

اگر نگاهی به سیره رهبر معظم انقلاب بیندازیم می‌بینیم که در کنار همه مشغله‌های روزمره شان، بخش بزرگی از اوقات زندگی‌ را صرف مطالعه می‌کنند. کتاب، غذای روح است و هر کتاب مانند غذا می‌تواند مفید و یا مضر باشد. بهتر است به جای اینکه کتاب‌های زیادی بخوانیم، یک کتاب خوب را زیاد بخوانیم و توصیه‌های مثبت آن را سرلوحه عمل قرار دهیم.


دقایقی به صرف بهترین غذای فکر

اما هر روز در این رواق، به شکلی نسبت به تبلیغ تفکر، اندیشه وزی و تبیین فرهنگ کتابخوانی در میان زائران و مجاوران اقدام می‌شود. جواد هاشمی، مدیر امور فرهنگی آستان قدس رضوی، گام‌های نخست این طرح فرهنگی را از حرکتی با عنوان «سرای اندیشه» معرفی و بیان می‌کند: در اولین حرکت، جایی در صحن قدس با تعبیه قفسه و میز کتاب در نظر گرفته شد. ولی با تاکید تولیت آستان قدس رضوی بر توسعه فضای فرهنگی در حرم مطهر، ارتقای سطح معرفتی زائران و دسترسی ساده‌تر به کتاب، در کنار رواق‌های مختلف قفسه‌های کوچک کتاب همراه یک خادمیار کتاب در نظر گرفته شد.

با استقبال از قفسه‌های کتاب، برای نخستین بار رواق کتاب در دهه آخر صفر، با حضور محمدرضا سرشار نویسنده مطرح کشورمان و مراسم امضا و اهدای کتاب «آنک آن یتیم نظر کرده» و استقبال خوب زائران آغاز به کار کرد. اما از چند روز پیش، رواق کتاب به صورت رسمی گشایش یافت و از ۹ صبح تا ساعت ۱۹ پذیرای علاقه‌مندان شد.

وی، برگزاری هفته معرفت کتاب، جُنگ کتاب، دعوت از نویسندگان، خوانش کتاب با حضور نویسندگان و فعالان فرهنگی، برگزاری مراسم امضای کتاب و اهدا به حاضران، تشکیل حلقه معرفت با موضوع کتاب را از جمله رویدادهای جنبی این حرکت فرهنگی می داند و اضافه می‌کند: در مناسبت‌های مختلف از نویسندگان نام‌آشنا و غالباً مشهدی برای ترغیب بیشتر مخاطبانِ رواق به کتاب‌خوانی و ارائه مطالب کاربردی در زندگی دعوت می‌شود تا ساعاتی زائران را سرگرم لذت بخش ترین غذای فکر و روح کنند. همه تلاش‌ها در این حرکت نوپای فرهنگی در مسیر تغییر نگرش، نگاه و ذائقه عمومی به کتاب و مطالعه ساماندهی شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.