رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی عنوان کرد: عاملان خرید و فروش مواد محترقه در فضای‌مجازی تصور می‌کنند با حضور در این مکان هویت آن‌ها پنهان خواهد ماند و هر چه بخواهند می‌توانند انجام دهند که این‌گونه نخواهد شد چون قانون‌گذار برای عاملان خرید، فروش و تولید موادمحترقه غیرمجاز جرم‌انگاری کرده و پلیس با قاطعیت با این افراد برخورد خواهد کرد.

انتشار کلیپ ساخت ترقه برای لایک بیشتر!

سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح اقدام‌های پلیس فتا برای مبارزه با فروش غیرقانونی مواد محترقه در فضای‌مجازی با توجه به نزدیک شدن به چهارشنبه آخر سال و حوادث تلخی که تا امروز شاهد بوده‌ایم، به قدس گفت: همه‌ساله و همزمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، شاهدیم  برخی از افراد برای سودجویی دست به هر اقدامی می‌زنند و برای فروش موادمحترقه به سراغ فضای‌مجازی می‌آیند.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: کارشناسان پلیس فتا استان در اداره جرم‌یابی، در این ایام خاص به صورت ویژه روی تحرکات صورت گرفته از سوی خاطیان دقیق می‌شوند و کانال‌ها، شبکه‌های مجازی، سایت‌های خرید و فروش کالا مانند «دیوار» و «شیپور» و ... مورد رصد و پایش شبانه‌روزی قرار می‌گیرند.

رئیس پلیس فتا استان بیان کرد: پس از شناسایی، ردزنی و کشف محل حضور  افرادی که به صورت خرده‌فروشی و سازمان‌یافته اقدام به خرید و فروش موادمحترقه غیرمجاز و خطرآفرین می‌کنند، بازداشت این افراد پس از کسب دستور مقام قضایی به دیگر یگان‌های انتظامی سپرده می‌شود.

بازی اینستاگرامی با جان مردم

رئیس پلیس فتا استان به رفتاری که برای بالا بردن اعضای کانال و ... است، اشاره و بیان کرد: از دیگر مواردی که به شدت با عاملان آن برخورد شده و خارج از نوبت به موضوع رسیدگی انتظامی می‌شود، این است که عده‌ای پا را از فروش موادمحترقه قاچاق و غیرمجاز در فضای‌مجازی فراتر می‌گذارند و برای آنکه تعداد اعضای کانال تلگرامی و یا صفحه اینستاگرامی‌شان افزایش داشته باشد، اقدام به انتشار نحوه تولید برخی موادمحترقه خطرناک (نارنجک دستی) می‌کنند. این افراد سودجو اهداف دیگری نظیر افزایش بازدید و یا تأیید هر چه بیشتر صفحه اینستاگرامی‌شان دارند و این کار موجب می‌شود برخی ترغیب شوند دست به تولید موادمحترقه بزنند که بسیار خطرآفرین و حادثه‌ساز است و در میان افرادی هم که بیشتر به این سمت می‌روند، نوجوانان و جوانان هستند.

وی ادامه داد: این افراد به سرعت مورد شناسایی قرار می‌گیرند و پس از هماهنگی با مقام‌قضایی دستگیری آن‌ها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

متأسفانه مواردی داشته‌ایم نوجوان و یا جوانی که دست به این اقدام خطرناک زده بود و به واسطه یک اصطکاک کوچک، خانه پدری را با خاک یکسان کرده و خودش هم به شدت مجروح و یا دچار قطع عضو شده است.

نمونه‌ای از یک حادثه تلخ

سرهنگ جهانشیری در ادامه بیان کرد: در بررسی یکی از پرونده‌ها مشخص شد نوجوانی که در یکی از شهرستان‌های اطراف مشهد ساکن بوده با دیدن یک قطعه فیلم آموزش تولید موادمحترقه برای ساخت نارنجک دست‌ساز در فضای‌مجازی، دست به کار می‌شود و برای اینکه پدر و مادرش خبردار نشوند، انباری خانه پدرش را انتخاب می‌کند که از چشم آن‌ها دور باشد.

این نوجوان به قصد کسب درآمد وارد این ماجرا شده بود و حین مخلوط کردن چند ماده پرخطر با هم دچار اشتباه شده و موجب وقوع انفجاری می‌شود که چندین ریشتر قدرت داشت و منطقه زندگی آن‌ها را هم لرزاند. در حالی که این نوجوان بر اثر شدت جراحات وارده به کما رفت و ۷۰ درصد  سوختگی پیدا کرد، موج انفجار ایجاد شده در محل سبب فروریختن سقف بتنی خانه نیز شد.

رئیس پلیس فتا خراسان‌رضوی ادامه داد: با توجه به اینکه خرید و فروش این گونه کالاها در کوچه و بازار به راحتی صورت نمی‌گیرد، متخلفان در این حوزه تصور می‌کنند با حضور در فضای‌مجازی هویت آن‌ها پنهان خواهد ماند و هر چه بخواهند می‌توانند انجام دهند که این‌گونه نخواهد شد، چون قانون‌گذار برای عاملان خرید، فروش و تولید موادمحترقه غیرمجاز جرم‌انگاری کرده و  پلیس با قاطعیت با این افراد برخورد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.