مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد برآورد میزان خسارت کرونا به بخش گل و گیاهان شاخه بریده در این شهرستان را حدود ۲۷۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

خسارت ۲۷۰ میلیارد ریالی  کرونا به بخش گل و گیاه مشهد

به گزارش قدس آنلاین، محمد جعفری اظهار کرد: مجموعه گل و گیاهان در بحث سلامتی، تولید محصولات کشاورزی و اقتصاد کشاورزی نقش اساسی دارند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه گل و گیاه منبع تمامی انرژی‌های مثبت است، افزود: کسانی که در عرصه تولید گل و گیاه فعالیت می‌کنند در برخوردهای اجتماعی دارای روحیه‌ای ملایم و آرام و پر از انرژی‌های مثبت هستند.

وی با اشاره به فعال بودن ۴۰۵ واحد گلخانه در شهرستان مشهد، یادآور شد: در حال حاضر سطح زیرکشت محصولات گلخانه‌ای در مشهد حدود ۱۴۵ هکتار است که از این میزان نزدیک به ۲۰ هکتار آن در سال جاری احداث ‌شده است.

جعفری ادامه داد: ۶۷ هکتار به کشت محصولات سبزی و صیفی، حدود ۷۴ هکتار گل و گیاهان زینتی و حدود ۴ هکتار به کشت آلوورا و سایر گیاهان دارویی اختصاص دارد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد اظهار کرد: در هر هکتار گلخانه امکان اشتغال ۱۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۳۰ نفر غیرمستقیم وجود دارد، به همین دلیل توسعه گلخانه‌ها می‌تواند در ایجاد اشتغال و درآمدزایی نقش بسزایی داشته باشد.

وی با بیان اینکه با توسعه گلخانه‌ها زمینه اشتغال برای حدود پنج هزار و ۸۰۰ نفر در مشهد فراهم‌ شده است، بیان کرد:  واقعیت این است که برخی محصولات کشاورزی مانند گل و گیاه قابلیت فرآوری و نگهداری طولانی ندارند،به همین دلیل تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد بیشترین خسارت را از بابت کرونا متحمل شدند.

جعفری با اشاره به اینکه با تعطیلی مراسم‌ و دید و بازدیدها به دلیل بیماری کرونا، تقاضا برای خرید گل به‌ویژه در چند ماه اول شیوع کرونا به‌شدت کاهش یافت، ادامه داد: از طرفی بسته شدن مرز و عدم امکان صادرات به کشورهای همسایه نیز موجب عدم فروش محصول شد، به‌گونه‌ای که تولیدکنندگان مجبور به دور ریختن و انهدام بیشتر گل‌های تولیدشده خود شدند.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱۵ میلیون شاخه گل در مشهد تولید می‌شود، تصریح کرد: ۱۵ تا۲۰ درصد از این تولیدات در داخل استان مصرف و ۱۵ درصد به شهرها یا کشورهای دیگر ارسال می‌شود و عمده گل‌ها به بازار تهران ارسال می‌شود.

وی تأکید کرد: حدود ۲۰ درصد نیز هر ساله به‌صورت ضایعات دور ریخته می‌شود که امسال این رقم متأسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا به بیش از ۷۰ درصد رسید.

جعفری با اشاره به اینکه بیشترین خسارت در دوران کرونا را تولیدکنندگان گل شاخه بریده متحمل شده‌اند، اظهار کرد: از زمان شیوع کرونا، تمامی مجالس و عروسی‌ها لغو و از ابتدای فروردین‌ماه گل‌فروشی‌ها نیز تعطیل شدند و بنابراین از آنجایی‌که گل‌های شاخه بریده قابلیت نگهداری ندارد این تولید به ضایعات تبدیل شد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد با بیان اینکه در شرایط کرونا بیش از ۶۰ درصد واحدهای تولیدی به حالت تعلیق درآمده و نزدیک به یک هزار نفر بیکار شدند، گفت: این آمار تنها مربوط به کارگاه‌های تولیدی است و شامل گل‌فروشی‌های سطح شهر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از ۸۰ درصد گل تولیدی در اواخر اسفند ۹۸ و فروردین‌ماه سال جاری به ضایعات تبدیل شد، ادامه داد: بهترین بازار گل، نوروز و ماه شعبان است که متأسفانه این دو بازار نیز امسال به‌طور کامل از دست رفت.

جعفری ابراز کرد: خسارت سنگین کرونا به تولیدکنندگان این بخش در کنار افزایش هزینه‌های تولید، همچنین وجود مشکلات دیگری چون کمبود و گرانی نهاده‌های باکیفیت، افزایش دستمزد کارگران،کمبود نقدینگی و عدم اختصاص تسهیلات سرمایه در گردش در سال جاری، لزوم توجه و حمایت بیشتر دولت به این بخش را بیش ‌از پیش آشکار می‌سازد.

مسئول باغبانی جهاد کشاورزی مشهد تأکید کرد: اختصاص تسهیلات ارزان‌قیمت و بلندمدت و تأمین نهاده‌ها با ارز دولتی از جمله اقدامات اساسی و ضروری است که باید به‌سرعت اجرایی شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.