یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص بهبود شرایط در بازار بورس در بلندمدت گفت: بازار سرمایه همیشه نشان داده‌ که در بلندمدت، بازاری‌ با سوددهی بالاتر نسبت به بازارهای موازی خود بوده‌ و به نظر می‌رسد که روزهای زمستانی بازار سرمایه به پایان خواهد رسید و ما در فروردین‌ماه بازار متعادلی خواهیم داشت.

بازار بورس فروردین ماه متعادل می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد ابراهیم احمدی در ارتباط با تاثیر اقدامات دولت در بازار سرمایه بیان کرد: بازار بورس یکی از بازارهای چندگانه‌ مالی است که در دنیا به عنوان نوسان‌نمای اقتصاد هر کشور  شناخته می‌شود. از این‌رو همواره مورد توجه بوده ‌است. در ایران، این بازار از آبان‌ماه سال ۹۲ با ضرباتی مهلک تا نیمه سال ۹۷ رونق خود را از دست داد و به یک بازار جامانده از تورم برای سرمایه داران کلان مبدل شد. قیمت های سهام، در این بازار بسیار ارزنده بود؛ بنابراین پول‌های هوشمند و بازیگران قدرتمند اقتصاد به تدریج از نیمه دوم سال ۹۷ به این بازار بکر وارد شدند.

وی افزود: این موضوع در سال ۹۸ باعث رونق بیشتر بازار سرمایه شد و دولت را که در سال‌های گذشته به دلیل  اعمال تحریم‌های ظالمانه غرب، هزینه‌های سنگین مقابله با ویروس کرونا، نبود زیرساخت‌های لازم در کشور جهت مقابله با شرایط بحرانی و ... با کسری بودجه شدید مواجه بود، برای ورود مستقیم به بازار جذاب بورس ترغیب کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح‌کرد: دولت موفق شد پس از تبلیغات گسترده، عموم مردم را برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه دعوت کند و کسری بودجه خود را از طریق فروش بخشی از سهام شرکت‌های دولتی جبران کند اما سپس با برخی اقدامات جایگاه بازار سرمایه در بین مردم تخریب شد.

احمدی اظهارکرد: تصمیمات خلق‌الساعه و فروش هماهنگ و سنگین سهام‌داران حقیقی و حقوقی قدرتمند، دست‌کاری در شکل معاملات و برخوردهای سلیقه‌ای ناظران بازار باعث از رونق افتادن بیش‌تر این بازار شد که نابودی سرمایه‌های مردم و متعاقب آن، تبعات زیانبار روحی و جسمی و اجتماعی را برای سرمایه‌گذاران به همراه داشت.

وی اضافه‌کرد: مشخص است در این شرایط وقتی جامعه سهامداری از تعداد زیادی سهام‌دار کم تجربه تشکیل شده، روند بازار شکل اصلاحی تندی به خود می گیرد و  به دلیل این‌که حمایتی از آن صورت نمی‌پذیرد، ریزش‌های شدیدی را به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بازار بورس عنوان ‌کرد: در ماه‌های اخیر و پس از خروج بخش قابل توجهی نقدینگی از بورس، اتفاقات بدی در بازار رخ داد که انفجار قیمت‌ها در بازار مسکن و خودرو، ثبت قله جدید ۳۳ هزار تومانی دلار و سکه بیش از ۱۶ میلیون تومانی و بدتر از همه خروج پول از کشور برای ورود به بازارهای جهانی  از این اتفاقات بودند.

احمدی در ارتباط با لزوم روشن شدن وضعیت ارزهای دیجیتال تشریح‌کرد: خروج ارز از کشور غم انگیز و بروز رفتارهای دوگانه مسئولین کشور در قبال رمزارزها و فارکس غم انگیزتر است. قطعا توجه به ارزهای دیجیتال می‌تواند امکان خوبی برای دور زدن تحریم های بانکی را فراهم سازد؛ اما این موضوع مشروط به آن است که ارزهای دیجیتال در ایران به رسمیت شناخته شوند.

وی خاطرنشان کرد: ادامه وضعیت نامعلوم فعالیت مردم در بازار ارزهای دیجیتال و خروج بی ضابطه ارز برای ورود سرمایه‌های مردم به بازار رمزارزها، از طریق کارگزاری‌های غیر قانونی قطعا به اقتصاد کشور و مردم صدمه وارد خواهدکرد و مسئولین باید بدانند این موضوع می‌تواند زمینه تضعیف پایه‌های اقتصاد را در حدی که ما با مشکل تامین ارز حتی برای خرید دارو و سایر ملزومات پزشکی و مایحتاج بیماران مواجه باشیم، فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه‌ داد: هم‌چنین در ادامه زمینه بحرانی‌شدن فضا برای دولت بعد نیز فراهم خواهد شد. بنابراین اگر این اقدام با علم و آگاهی انجام شده باشد، نوعی غرض‌ورزی  از جانب عوامل خائن داخلی به کشور خواهد بود و مردمی که در بازار ارزهای دیجیتال نیز با هیجان وارد شده‌اند؛ قطعا در آن‌جا نیز آسیب‌های جدی خواهند دید؛ چرا که دانش و شناخت کافی از آن بازار را هم ندارند.

احمدی در ارتباط با تغییر روند عادی بازار با دست‌کاری دامنه عنوان‌کرد: روند منفی بازار تقریبا همه ساله دراسفند رخ می‌دهد؛ چرا که تسویه حساب‌های اعتباری کارگزاری‌ها و سهام‌داران در این ماه رقم می‌خورد، اما امسال دست‌کاری دامنه نوسان هیجان فروش شدیدتری را در بازار ایجاد کرده‌است.

وی اضافه‌کرد: درحالی‌که در روزهای اول به نظر می‌رسید افزایش دامنه مثبت و کاهش دامنه منفی به مثبت شدن بازار کمک خواهدکرد؛ اما در نهایت به تشکیل صف‌های فروش سنگین و عدم نقدشوندگی منجر شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص بهبود شرایط در بازار بورس در بلندمدت بیان‌کرد: بازار سرمایه همیشه نشان داده‌ که در بلندمدت، بازاری‌ با سوددهی بالاتر نسبت به بازارهای موازی خود بوده‌است و به نظر می‌رسد که روزهای زمستانی بازار سرمایه به پایان خواهد رسید و ما در فروردین‌ماه بازار متعادلی خواهیم داشت. هم‌چنین یکی از شعارهای کاندیدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آتی، ایجاد رونق در بورس خواهد بود و این موضوع می‌تواند به تعادل بازار کمک و رشد آن کمک کند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.