26 رجب سالروز وفات ابو الائمة و شیخ الابطح حضرت ابوطالب(ع) عموی بزرگوار رسول اکرم(ص) و پدر امیرالمؤمنین(ع) است. شخصیتی که بزرگترین حامی پیامبر اسلام(ص)‌ بود و تاریخ زندگی او سراسر سرشار از افتخارات بی‌نظیر است.

حضرت ابوطالب(ع) نقش به سزایی در حمایت از رسول اکرم(ص) برای تبلیغ آموزه‌های اسلام داشت

حجت‌الاسلام عباس جعفری فراهانی در گفت‌ وگو با خبرنگار قدس آنلاین از ابعاد شخصیتی آن حضرت(ع) می‌گوید.

حجت‌الاسلام جعفری فراهانی در ابتدا با بیان اینکه حضرت ابوطالب(ع) بزرگترین حامی پیامبر اعظم(ص) بود،‌ می‌گوید: لازم است برای مظلومیت زدایی از ساحت ایشان به عنوان پدر امیرالمؤمنین(ع) و عموی پیامبر اسلام(ص)‌ شخصیت او به جامعه نخبگانی و عموم مردم شناسانده شود. او از شخصیت‌های برجسته جهان اسلام به شمار می‌رفت که نقش به سزایی در حمایت از رسول اکرم(ص) برای تبلیغ آموزه‌های اسلام داشت. حمایت‌های جانی و مالی ایشان نسبت به پیامبر(ص) در شعب ابی‌طالب و خاکسپاری ایشان توسط رسول اکرم(ص) نمونه‌ای از ایمان بالا و حمایت این شخصیت برجسته جهان اسلام است.

او اضافه می‌کند: بر خلاف تهمت ناصبیان، حضرت ابوطالب(ره) مردی با ایمان و بسیار مقتدر بود که پیامبراسلام(ص) را از شر کفار قریش تا واپسین لحظات عمر حفظ کرد. به همین دلیل می‌توان گفت او سهم فراوانی در پیشرفت اسلام داشت. متاسفانه شخصیت بزرگ ایشان حتی برای برخی از حوزویان هم ناشناخته است و باید تلاش شود هر چه بیشتر و بهتر شخصیت او برای اقشار مختلف مردم معرفی و احیا شود. حضرت ابوطالب(ع) از بزرگ‌ترین شخصیت‌های تاریخ اسلام است و در منابع، مصادر و حتی آیات قرآن که بخشی از آن مربوط به تاریخ زندگی نبوی(ص) و اقوام ایشان است، به عظمت شخصیتی آن بزرگوار تصریح شده است. چنان که برخی بزرگان گفته‌اند اگر فعالیت ها و تلاش های ابوطالب(ع) نبود، پیامبر اکرم(ع) در ابلاغ رسالتش و برنامه‌هایش موفق نمی‌شد!. یعنی در سایه شخصیتی همچون ابوطالب(ع) فضای انجام رسالت برای حضرت رسول(ص) مساعد گردید.

این کارشناس تاریخ اسلام با بیان جلوه‏هایی از ایثار و فداکاری حضرت ابوطالب(ع) بیان می‌کند: هنگامی که رسول خدا(ص) به دنیا آمد، پدرش عبدالله از دنیا رفته بود. به همین دلیل کفالت او را جدش عبدالمطلب به عهده گرفت. هنوز بیش از هفت سال از عمر او نگذشته بود که جدش نیز از دنیا رفت. عبدالمطلب در هنگام احتضار در جمع فرزندانش، ابوطالب را به عنوان کفیل پیامبر(ص) معرفی کرد. حضرت ابوطالب(ع) پیامبر(ص) را پیش خود برد و با این که ثروتی نداشت اما بهترین سرپرست برای او بود. ابوطالب(ع) نسبت به پیامبر(ص) چنان دوستی و محبت شدیدی ابراز می‌کرد که هیچ یک از فرزندان خود را تا آن اندازه دوست نداشت. در کنار پیامبر(ص) می‏خوابید و هرگاه به داخل شهر مکه یا مسافرت می‏رفت، او را نیز همراه خود می‏برد و دلبستگی شدیدی به پیامبر(ص) داشت.

جعفری فراهانی اضافه می‌کند:‌ در تاریخ آمده است که کفار قریش بارها به حضرت ابوطالب(ع) مراجعه کرده و از او خواستند که مانع تبلیغات پیامبر اسلام(ص) که به نظر آن‌ها اهانت به آیین و مقدسات بت‌پرستی بود، بشود. پس از چندین بار تذکر، سرانجام با اخطار و هشدار شدیدتر آمدند به شکلی که جان رسول خدا(ص) و حضرت ابوطالب(ع) مورد تهدید جدی قرار می‌‏گرفت. در چنین موقعیتی ابوطالب(ع) با تمام توان از رسول خدا(ص) حمایت می‏کرد و به پیامبر می‏گفت: «تو نگران نباش و به دنبال مأموریت الهی‏ات انجام وظیفه کن. به خدا سوگند! به هر قیمتی حتی اگر جان من در خطر باشد، دست از حمایت تو برنمی‏دارم».

او تصریح می‌کند: محدثین و مورخین شیعه و سنی فداکاری‌های این مرد بزرگ اسلام را ثبت‏ و احادیث و روایاتی در این‏باره نقل کرده‌اند. به طور نمونه آمده است که قریش از ابوطالب می‏ترسید و احترامش را نگه می‏داشت و تا او زنده بود، خطر جدی رسول خدا(ص) را تهدید نمی‏کرد اما پس از وفات او جسارت و توهین‏هایی نسبت به پیامبر(ص)‌ روا می‌داشتند. این اذیت و آزارها به حدی بود که رسول خدا(ص) سال وفات ابوطالب(ع) و حضرت خدیجه(س) را که مدتی بعد از رهایی از شعب ابی طالب رخ داد، عام الحزن یعنی سال غم‌ها و اندوه‏ها نامید.

جعفری فراهانی با تاکید بر ایمان واقعی حضرت ابوطالب(ع) می‌گوید:‌ اعمال شایسته و کردار بزرگ این شخصیت بزرگ اسلام گواه زنده و صادق باورهای ایمانی او است. او با تحمل سختی‏ها و شداید فراوان دست از حمایت و یاری رسول خدا(ص) برنداشت. تمام امکانات و قوای خود را در این راه سرمایه‏گذاری کرد. او در برابر فشارهای روزافزون مشرکان با مهارت ایستادگی کرد و با تدبیر و مدیریت خود راه‏های مشکل و صعب العبور سیاسی و اجتماعی دوران آغازین بعثت را هموار می‌کرد. ابوطالب(ع) از موقعیت خاص اجتماعی خود برای حمایت برادرزاده‌اش استفاده کرد. او با ایمان ایستاد، با ایمان زندگی کرد و با ایمان و شعار توحید، چشم از دنیا فرو بست. در روایات دینی از طریق شیعه و سنی در باره جایگاه حضرت ابوطالب(ره) مطالب زیادی نقل شده که علاقه مندان می توانند به آثار تراثی و مکتوب که در مراکز علمی و کتابخانه ها و در فضای مجازی و اینترنت وجود دارد مراجعه نمایند.

حجت الاسلام جعفری فراهانی در پایان به همایش بین المللی حضرت ابوطالب(ره) حامی پیامبر اعظم(ص) که از سوی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با همکاری موسسات و مراکز فرهنگی و بین المللی در شهر مقدس قم در حال برگزاری است اشاره و گفت: از چند سال قبل پیشنهاد برگزاری همایش با عنوان ابوطالب(ع) مطرح گردید که فعالیت ها و تلاش های خوبی آغاز شد و با لطف الهی و تلاش دست اندرکاران، و با مشارکت شخصیت های سنی و شیعه از سراسر جهان در ایام رحلت آن بزرگوار و مبعث پیامبر اکرم(ص) در وضعیت کرونا به صورت مجازی و نیمه حضوری برگزار می شود. در این همایش، عموم مردم در داخل و در سطح جهان از پیام ها و بیانات مراجع معظم تقلید استفاده می کنند و سخنرانان و صاحب نظران و هنرمندان با ارائه مطالب و مقالات علمی به گوشه هایی از خدمات و حمایت ها و جانفشانی های حضرت ابوطالب(ره) اشاره می کنند. در ضمن رسانه های مجازی و شبکه های تلویزیونی هم همکاری خوبی در ارائه و پوشش خبری آن به عمل می آورند. امیدواریم این همایش بتواند آگاهی اقشار مختلف مردم به ویژه نسل جوان از ملل و مذاهب مختلف نسبت به جایگاه و شخصیت حضرت ابوطالب(ع) را افزایش بدهد و غبار مظلومیت و اتهامات را از چهره آن بزرگوار بزداید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.