۲۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر: 743800

گرانیت سیاه، سنگ لوکسی به حساب می آید که علاوه بر کاربردهای آن در داخل و نمای ساختمان های لوکس، در بعضی بناهای تاریخی نیز استفاده شده است.

گرانیت مشکی، انتخابی زیبا و با دوام

سنگ طبیعی یک منبع استراتژیک محسوب می شود؛چرا که علاوه بر داشتن انبوهی از ویژگی های مثبت، از نظر اقلیمی هوشمند است، دوام زیادی دارد و در عین حال هزینه چرخه عمر آن هم کم است. قرار دادن این موارد در کنار ویژگی های زیبایی شناسی سنگ ها، ثابت می کند که سنگ های طبیعی می توانند سیاره ما را از هر نظر به محیطی بهتر برای زندگی تبدیل کنند.

گرانیت مشکی

در این مقاله درباره یکی از بادوام ترین و زیباترین سنگ های طبیعی، یعنی سنگ گرانیت مشکی صحبت خواهیم کرد و پس از بیان ویژگی ها و کاربردهای آن، بهترین نوع و مهم ترین معادن گرانیت مشکی در ایران را معرفی می کنیم.

گرانیت مشکی

سنگ های آذرین مشکی رنگی که توسط زمین شناسان با نام های بازالت، گابرو، دیوریت، دیابیس و آنورتوسیت شناخته می شوند همگی تحت عنوان گرانیت مشکی در بازار فروخته می شوند.

ترکیبات شیمیایی و معدنی گرانیت مشکی کاملاً متفاوت با دیگر انواع گرانیت است با این حال به دلیل کارکردهای بسیارش می تواند برای همان اهداف استفاده شود. این سنگ به طور عمده از فلدسپار، کوارتز، میکا و مواد معدنی آمفیبول تشکیل شده است.

گرانیت های مشکی در سراسر دنیا یافت می شوند، اما آفریقای جنوبی،آنگولا،برزیل،چین،هندوستان و کشورهای اسکاندیناوی جزو اولین محل های کشف آن در جهان بودند.

گرانیت سیاه، سنگ لوکسی به حساب می آید که علاوه بر کاربردهای آن در داخل و نمای ساختمان های لوکس، در بعضی بناهای تاریخی نیز استفاده شده است.

کاربردهای گرانیت مشکی در ساخت و ساز

استفاده از گرانیت مشکی در فضاهای داخلی و یا خارجی ساختمان می تواند باعث تمایز فضا شود. گرانیت میزان تولید کمتری نسبت به دیگر سنگ ها دارد؛ چرا که می خواهد یک استایل لوکس، مدرن و یونیک را به نمایش بگذارد و مشتریان خاص خود را داشته باشد.

بسیاری از صاحبان خانه های لوکس تمایل دارند که در بخشی از آشپزخانه و یا حمام از این سنگ استفاده کنند. این کار جلوه ای قابل توجه به فضای خانه می دهد. وقتی سطح گرانیت سیاه، نور خورشید را منعکس می کند جلوه ای بسیار جذاب دارد.

دلیل بسیار مهم دیگر برای استفاده از گرانیت مشکی در آشپزخانه این است که این سنگ می تواند مکمل خوبی برای سایر المان های آشپزخانه مثل کابینت،کف و سینک باشد. اگر قصد بازسازی آشپزخانه ای را دارید، حتی رنگ و بافت المان های دیگر چندان مهم نیست؛ چرا که مشکی با هر رنگی به خوبی هماهنگ می شود. این رنگ می تواند هر رنگی را در کنار خود برجسته کند، اما اگر در حال ساخت آشپزخانه ای تازه هستید، گرانیت سیاه کنتراست خوبی با کابینت های رنگ روشن ایجاد می کند.

گرانیت مشکی نطنز

گرانیت مشکی تقریباً تمام ویژگی های گرانیت را دارد و البته در بعضی موارد حتی از دیگر انواع گرانیت بهتر است. این سنگ در برابر آب و حرارت مقاوم است و نگهداری و شست و شوی آن راحت است. از این رو مهم نیست برای چه پروژه ای از آن استفاده می کنید؛ این سنگ در تمام طول پروژه و در هر دمایی قابل نگهداری خواهد بود.

در اینجا نگاهی جزئی تر به کاربردهای این سنگ گران بها در معماری داخلی خواهیم انداخت تا ببینیم چرا گرانیت مشکی یکی از محبوب ترین انتخاب های طراحان است.  

کانترهای آشپزخانه:

 اگر میخواهید کانتر آشپزخانه در گذر سال ها همچنان زیبا و مقاوم بماند، گرانیت سیاه انتخاب هوشمندانه ای است. یک گرانیت جلا داده شده درست مثل یک آینه نور را بازتاب می دهد و جلوه همه اشیاء پیرامون خود را بیشتر می کند. گرانیت سیاه همنشین خوبی برای کابینت های چوبی یا رنگ روشن است. یک ایده مناسب دیگر برای طراحی آشپزخانه، استفاده کردن از این سنگ در کنار استیل های ضد زنگ است. ترکیب استیل خاکستری و سنگ مشکی جلوه ای خیره کننده به آشپزخانه خواهد داد.

حمام:

گرانیت سیاه گزینه خوبی برای استفاده در حمام های لوکس است. این سنگ ابعاد حمام را به طور بی مانندی چشم نواز خواهد کرد. ضمناً گرانیت سیاه در برابر گرما، رطوبت و آب بسیار مقاوم است که این ویژگی ها آن را به سنگی ایده آل برای محیط حمام تبدیل می کند.

کف:

انتخاب رنگ مشکی برای کف ساختمان، تداعی کننده عمق و قدرت است. استفاده از گرانیت سیاه در کف، جلوه ای کلاسیک به فضا می بخشد. بسیاری از طراحان خانه های لوکس، علاقه مندند که در اتاق ها، از کف گرانیتی همراه باپنجره های نورگیر بزرگ استفاده کنند.

گرانیت مشکی نطنز

یکی از ویژگی های مهم شهرستان نطنز وجود ذخایر و معادن با ارزش سنگ در این ناحیه است. سنگ گرانیت مشکی نطنز یکی از مرغوب ترین انواع گرانیت در کشور است.در میان معادن شهرستان نطنز، معادن شفق و لاگهر جزو مهم ترین معادن سنگ گرانیت مشکی در ایران به شمار می آیند. این دو معدن نزدیک به سه دهه است که به بهره برداری رسیده اند.

معدن شفق

در طی این سال ها معدن شفق به عنوان بزرگترین ذخیره گرانیت در مجموعه معادن نطنز در حال بهره برداری است و با استفاده از روش های نوین استخراج به یکی از مدرن ترین معادن سنگ گرانیت در کشور تبدیل شده است. این معدن توان تولیدی سالانه ۱۵۰.۰۰۰ تن سنگ گرانیت سفید و مشکی را داراست.

معدن لاگهر

از معدن گرانیت مشکی لاگهر که در سال ۱۳۷۵ به بهره برداری رسیده است، سالیانه بالغ بر ۷۰.۰۰۰ تن سنگ گرانیت مشکی استخراج می شود. گرانیت های معدن لاگهر یکی از مرغوب ترین سنگ های گرانیت مشکی در کشور به حساب می آیند.

معدن گرانیت لاگهر با استفاده از ماشین آلات به روز و متنوع و همچنین به یاری نیروهای متخصص توانسته است در این سال ها میزان بهره وری در استخراج را به مقدار چشمگیری افزایش دهد.

سنگ گرانیت مشکی نطنز

علت محبوبیت گرانیت مشکی نطنز

گرانیت های مشکی نطنز علاوه بر خاصیت تطبیق پذیری شگفت انگیزشان، از نظر پرداخت نیز بسیار گوناگون هستند. سنگ گرانیت نطنز بسیار خوب ساب می خورد و با انواع فینیشینگ ها،تعداد گزینه های شما را برای استفاده در فضا بیشتر می کند. کارخانه سنگ سروش با توانی که به واسطه استفاده از ابزارهای متنوع فرآوری دارد ۱۲ نوع پرداخت برای سنگ گرانیت نطنز به وجود آورده است. این پرداخت ها عبارت اند از: سابیده، سابیده رنگی،سنگ گرانیت فلیم، فلیم چرمی، هوند، اسکرچ، سندبلاست رنگی، کات، کات بروکن، کات همر، بوش همر و چمن.

سنگ سروش

کارخانه سنگ سروش با استفاده از  ابزارهای فرآوری سنگ، چندین پرداخت متنوع برای سنگ گرانیت نطنز به وجود آورده است. این تنوع محصول می تواند در بخش های گوناگون، نیاز معماران و ساختمان سازان را به این سنگ با شکوه برآورده کند و به بناها جلوه ای درخور حساس ترین سلیقه ها ببخشد. این مجموعه از سال ۱۳۷۲ و ابتدا با نام شرکت تعاونی سنگ شفق فعالیت خود را آغاز نمود و اکنون نزدیک به چهار دهه است که یکی از مهم ترین کارخانه های تولید سنگ گرانیت مشکی در ایران به شمار می آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.