۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر: 743928

حدود ۴۴ درصد از جمعیت ۹۰۰هزار نفری استان خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

سوز سرما در خرمن کشاورزان

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.

ارزش اقتصادی محصولات کشاورزی این استان در بخش‌های مختلف ۷۷ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال است که بیشترین تولیدات در بخش زراعی است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶/۰ درصد در تمامی بخش‌های اقتصادی است و سهم این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

اما نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که سالانه تنها حدود ۱۵درصد از اراضی استان زیر پوشش طرح بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی تنها سرمای دهه نخست اسفند سال جاری ۱۳۱میلیارد و ۷۳۷میلیون تومان به واحدهای تولیدی حوزه کشاورزی و زیرساخت‌های زراعی و باغی استان خسارت وارد کرده است.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در این زمینه می‌گوید: هر ساله در بهمن و اسفند ماه جبهه هوای سرد و بارش برف در استان وجود دارد که موجب سرمازدگی درختان در استان به خصوص بادام و زردآلو می‌شود.

عبدالحسین نامور می‌افزاید: در ۹ ماه امسال ۱۰هزار و ۱۰۶ میلیارد ریال به کشاورزان استان خسارت وارد شد که متأسفانه جبران نشد.

وی با بیان اینکه کشاورزان استان برای جبران خسارت حوادث طبیعی منتظر انجام تعهدات دولت هستند می‌گوید: خسارت‌های بخش کشاورزی در سال۹۹ که ناشی از سرمازدگی، سیل، تگرگ و طوفان بود، جبران نشد و فقط کشاورزانی که محصولاتشان زیر پوشش بیمه است، می‌توانند خسارت دریافت کنند.

نامور با بیان اینکه ۸۳ درصد خسارت‌ها مربوط به سرمازدگی است، ادامه می‌دهد: مجموع این خسارت‌ها در بخش‌های زراعت، باغبانی، تأسیسات، امور زیربنایی، دام، طیور و آبزیان بود که بخش باغبانی بیشترین خسارت را دیده است.

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی می‌گوید: در دهه نخست اسفند سال جاری ۱۳۱میلیارد و ۷۳۷میلیون تومان به کشتزارها و باغات استان خسارت وارد شده است که بیشترین این خسارت‌ها که در روزهای ۳، ۷ و ۸ اسفند به بخش کشاورزی استان وارد شد در شهرستان‌های، بجنورد، مانه و سملقان، راز و جرگلان، فاروج و شیروان بود.نامور با بیان اینکه از سطح ۱۳۱هزار و ۱۸۹هکتاری که دچار سرمازدگی شدند تنها ۳۹هکتار بیمه بودند می‌گوید: برای حمایت از کشاورزان در زمان بروز حوادث و خسارت‌های ناشی از آن، همواره بر پوشش بیمه‌ای تأکید شده است و امسال هم غرامت‌های بیمه‌ای فقط به بهره‌بردارانی که محصولاتشان را بیمه کرده بودند، تعلق می‌گیرد.

وی اظهار می‌دارد: سال گذشته با توجه به شرایط حمایتی پیش آمده، مجوزهایی داده شد که جبران خسارت شود، اما پس از آن به غیر از محصولات دارای بیمه، خسارتی جبران نشد.

کاهش تولید محصول

رئیس اداره مدیریت بحران سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه شکوفه زودهنگام درختان خطر سرمازدگی باغ‌ها و احتمال کاهش تولید محصول را در پی خواهد داشت، تصریح می‌کند: افت دما و خطر سرمازدگی باغ‌ها سبب نگرانی باغداران می‌شود؛ چرا که بسیاری از خانواده‌های روستایی از طریق تولید و فروش محصول باغی امرار معاش می‌کنند.وی با اشاره به اینکه مه‌پاشی با آب در شب مانع یخ‌زدگی درختان می‌شود، بیان می‌کند: در باغاتی که وارد مرحله گل‌دهی شده‌اند با سوزاندن کاه و کلش و حفظ تاج درخت می‌توان مانع از سرمازدگی درختان شد.

او خاطرنشان می‌کند: در باغاتی که هنوز گل نداده‌اند فرصت برای استفاده از روغن ولک وجود دارد و این مهم سبب به تأخیر انداختن گل‌دهی می‌شود.

نامور با تأکید به اینکه باغداران باید از هرس درختان جداً خودداری کنند، می‌گوید: آبیاری کف باغات، تنظیم درجه حرارت داخل گلخانه‌ها و استحکام پوشش آن‌ها و همچنین پوشش نهال‌های تازه کشت ‌شده می‌تواند مانع از یخ‌زدگی شود.

عدم دریافت خسارت ناشی از سرمازدگی

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان، گرمه، جاجرم و راز و جرگلان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: بیشتر کشاورزان این استان نتوانستند خسارت ناشی از سرمازدگی محصولات زراعی و باغی را از بیمه دریافت کنند، در حالی که در سال جاری دو بار محصولاتشان دچار سرمازدگی شده است.محمد وحیدی می‌افزاید: موضوع دریافت نکردن خسارت سرمازدگی را با وزیر کشور مطرح کرده و خواستار مساعدت شدیم و قول مساعد نیز گرفتیم.نماینده مردم پنج شهرستان خراسان شمالی ادامه می‌دهد: در محصولات باغی درآمد برخی از کشاورزان به صفر رسیده و زندگیشان با خاک یکسان شده است که حتماً باید تدابیری در خصوص تسهیلات بلاعوض و ‌کم‌بهره اندیشیده شود.وحیدی می‌افزاید: انتظار کشاورزان استان این است که بخش کشاورزی در حوزه تسهیلات حمایت ویژه شود.وی ادامه می‌دهد: گرانی‌های سرسام‌آور بذر، کود و نهاده‌های دامی همت بانک‌ها را می‌طلبد که بخش‌های تولیدی و زیرساختی اقتصاد کشاورزی را بیشتر کمک کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.