انتقادات کارشناسان اقتصادی به موضع اخیر بانک مرکزی مبنی بر نقدینگی زا بودن ساختار اقتصاد کشور همچنان ادامه دارد.

ما در کشور تنها تابلوی حکمران پولی را داریم/ بانک مرکزی با تئوری‌های ۱۰۰ سال پیش اداره می‌شود

قدس  آنلاین: بانک مرکزی در پاسخ به انتقادات مطرح شده در خصوص عبور نقدینگی از مرز ۳۳۰۰ هزار میلیارد تومان، اعلام کرده در چنین ساختاری فرقی نمی‌کند چه کسی سیاست گذار باشد.

دکتر عادل پیغامی‌استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگو با قدس آنلاین چنین جملاتی را "عجیب" توصیف کرد و گفت: مگر می‌شود فرقی نکند چه کسی حکمران پولی کشور باشد؟! پس مسوول ساختارها و فرایندها کیست؟ چنین عباراتی به فقدان بانک  مرکزی در کشور بر می‌گردد.

وی افزود: از ۱۰ سال پیش تاکنون گفته‌ام ما در  کشور فقط تابلوی بانک مرکزی داریم و نه بانک مرکزی و حکمران پولی! این فقدان در خلق نقدینگی محرز می‌شود؛ نقدینگی که بخشی از آن به سیستم بانکی بر می‌گردد، بخشی به کسری بودجه، بخشی به بی‌تدبیری‌ها  و بی انضباطی‌های پولی و مالی دولت که بانک مرکزی به آن فضا می‌دهد و بخشی هم از بی انضباطی ارزی و پولی بانک مرکزی و سیستم بانکی ناشی شده است.

پیغامی‌همچنین به در هم ریختگی کارکردی بانک‌های تجاری، توسعه‌ای و سرمایه گذاری اشاره کرد و ادامه داد: این در هم ریختگی به عدم مدیریت بانک مرکزی بر می‌گردد و نشان می‌دهد ما حکمرانی پولی در کشور نداریم. بانک مرکزی متاسفانه با تئوری‌های ۱۰۰ سال پیش اداره می‌شود و تا زمانی که این واقعیت درک نشود، مشکلات پا برجاست. انداختن مشکلات به گردن ساختار، یعنی بیان اینکه ما کار را بلد نیستیم.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق گفت: وقتی بانک مرکزی می‌گوید "ساختار"، موجب خلق تورم می‌شود یاد پزشکانی می‌افتیم که از درمان مریض عاجزند و می‌گویند ریشه بیماری در استرس است! در واقع استرس به "جعبه سیاه" پزشکان تبدیل شده و در علوم انسانی هم وقتی از حل مشکلی عاجز می‌شوند به جعبه سیاهی به نام ساختار پناه می‌برند حال آن که هیچ معنایی از ساختار ندارند و مشکل اصلی در نداشتن تئوری است.

پیغامی‌از رئیس کل بانک مرکزی خواست به یکی از دانشگاه‌های کشور برود و در حضور اقتصاددانان پولی ثابت کند که تعریف پول درون زا و سیاست‌های پولی در فضای درون زا را می‌داند!

او افزود: بانک مرکزی باید بداند جهان از چند دهه پیش به پول درون زا رسیده است و سیاست‌های بانک مرکزی باید نسبت به دنیایی که در آن پول برون زا ایفای نقش می‌کرد، تفاوت کند. بنده معتقدم مشکل، خود بانک مرکزی است و باید به چنین دکترینی رسید تا مشکلات مرتفع شود.

این اقتصاددان در پاسخ به این پرسش که آیا با استقلال بانک مرکزی عمده مشکلات پولی و ارزی کشور مرتفع نمی‌شود، گفت: استقلال بانک مرکزی، اقدام درستی است اما در درون خود حرف‌های باطلی هم دارد. در کشور ما بدنه بانک مرکزی از نخبگان پولی و ارزی خالی شده و با وجود چنین مدیرانی، بانک مرکزی بیشتر به جریانات رانتی و اقتصاد رانتی سینگال می‌دهد و با اقتصاد مردمی‌ هماهنگ نیست ضمن اینکه فساد همواره در آن رخنه کرده است. با این شرایط آن‌هایی که مدافع استقلال بانک مرکزی هستند به دنبال تأمین منافع خود و بهره کشی از این نهاد هستند.

وی تاکید کرد: از آن جایی که بانک، نهادی برای توزیع رانت در اقتصاد است باید حاکمیت بر آن نظارت داشته باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.