مسوول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی استان خراسان رضوی با اشاره به مقاله‌های منتشر شده با موضوع انتقال کرونا گفت: احتمال انتقال این ویروس از طریق ماهی قرمز رد شده است.

انتقال کرونا از ماهی قرمز تایید نشده است

به گزارش قدس آنلاین، دکتر محسن نژاد افزود: در سال جاری ۱۰ میلیون و ۴۷۹ هزار و ۸۰۰ قطعه ماهی قرمز و تزئینی در ۸۴ مرکز با پروانه و بدون پروانه شهرهای مشهد، چناران، تربت‌حیدریه، گناباد و سبزوار تولید شده است.  

وی ادامه داد: از این تعداد ۴۷ مرکز تولید در مشهد و مابقی در سایر شهرستان‌های استان مشغول فعالیت هستند.

مسوول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: بیشتر ماهی قرمز توزیع شده در این استان از استان‌های گیلان و مازندران تامین می‌شود.

وی افزود: کنترل حمل و نقل و صدور گواهی جهت محموله ماهی قرمز پس از بازدید و حصول اطمینان از سلامت آن‌ها و انجام مکاتبات لازم با ارگان‌های ذیربط جهت جلوگیری از حمل و نقل محموله های فاقد گواهی حمل در حال انجام است.

دکتر نژاد ادامه داد: نگهداری انواع دوزیستان، خزندگان و حلزون های آبی مخاطرات بهداشتی جدیدی را به خانواده تحمیل می‌کند و بر همین اساس نگهداری آنها ممنوع اعلام شده است و در صورت مشاهده چنین مواردی در مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و همچنین مراکز عرضه ماهیان زینتی، با متخلفان برخورد قانونی خواهد شد.  

وی با بیان اینکه برخی از انواع این جانوران از گونه‌های بسیار مهاجم و خطرناک هستند که بوم زیست‌های طبیعی را تهدید می‌کنند گفت: سرآمد این جانوران انواع لاک پشت‌های گوش قرمز و حلزون‌های سیبی هستند.

مسوول بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: دوزیستان و خزندگان نیز از مخازن بیماری سالمونلا در طبیعت هستند که نه تنها می‌توانند این بیماری‌های بدون علائم ظاهری را به سایر انواع آبزیان آکواریومی منتقل نمایند بلکه ناقل بیماری به انسان نیز هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح کنترل بهداشتی مراکز تکثیر و مزارع پرورش ماهیان قرمز و زینتی ادامه داد: در این طرح ضمن افزایش نظارت‌ بر مراکز تکثیر و پرورش ماهیان زینتی، از این گونه‌ها نمونه برداری شده و آزمایش‌های ویروسی، باکتریایی، انگلی و قارچی انجام می‌شود همچنین مقرر است نسبت به افزایش نظارت‌ در حمل و نقل و صدور گواهی بهداشتی حمل برای محموله های ماهیان زینتی از جمله ماهی قرمز اقدام گردد.

دکتر نژاد در باره نحوه ضد عفونی کردن ظروف و تنگ ماهی قرمز گفت: مردم می‌توانند پس از خرید ظروف، ۳۰ گرم نمک طعام را در یک لیتر آب محلول کرده و به مدت ۱۰ دقیقه ظروف را با آن شست‌وشو دهند تا از نظر انگل جلدی عاری شوند.

وی افزود: در صورتی که مردم بخواهند از این ماهی‌ها نگهداری کنند، باید اکسیژن آب تامین باشد و به همین دلیل ماهی‌ها را در تنُگ کوچک نگهداری نکنند.

مسوول بهداشت و مدیریت بیماری‌های آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با بیان اینکه آب تنگ ماهی باید دستکم یک یا ۲ بار در هفته تعویض شود، ادامه داد: این آب باید فاقد کلر باشد و به همین دلیل مدت چهار ساعت باید آب شیر در ظرف دیگری بماند و سپس به تنگ ماهی منتقل شود.

وی گفت: ماهی قرمز می‌تواند دمای ۱۰ تا ۲۵ درجه بالای صفر را تحمل کند و این در حالی است که نباید تغییر ناگهانی درجه آب رخ دهد.

دکتر نژاد افزود: نباید نان و شیرینی برای تغذیه ماهی استفاده شود بلکه باید از مواد پر کالری و کم پروتئین مانند سبزینه به مقدار کم استفاده شود زیرا در صورت استفاده بیش از حّد، مواد غذایی در تنگ جمع شده و مقدار آمونیاک آب افزایش می‌یابد که برای ماهی خطرساز است.  

وی ادامه داد: این ماهی‌ها نباید در پشت شیشه قرار گیرند زیرا شیشه، مانند ذره بین عمل کرده و صدمات پوستی به آنها وارد می کند و در عین حال شرایط استرس زایی برای ماهی ایجاد می‌شود.

مسوول بهداشت و مدیریت بیماریهای آبزیان اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: توصیه می‌شود والدین مراقب کودکان خود باشند تا دست خود را در آب تنگ فرو نکنند زیرا برخی ماهی ها مبتلا به سل پوستی هستند که امکان دارد به انسان منتقل شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.