مسئول انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی از برنامه‌ریزی برای اجرای نمایش‌های لغو شده سال گذشته در سال ۱۴۰۰ در صورت شرایط مساعد کرونا خبر داد.

اجرای نمایش‌های لغو شده ۹۹ در ۱۴۰۰/انجمن صنفی تئاتر ایجاد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، کریم جشنی با اشاره به برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ و سال آینده تئاتر، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۹ دو رویداد نمایش‌های نوروزی ۹۹ و جشنواره نمایش‌های خیابانی «تئاتر برای مردم» را به دلیل شیوع ویروس کرونا از دست دادیم. البته فراخوان جشنواره «تئاتر برای مردم» اعلام شد و آثاری برای شرکت در جشنواره انتخاب شدند، اما به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا هیچ نمایشی اجرا نشد.

وی ادامه داد: به همین دلیل سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد تصمیم گرفت در ۱۴۰۰ فراخوانی را در این ارتباط نشر ندهد تا اگر شرایط مطلوبی مهیا شد، همان نمایش‌های لغو شده سال ۱۳۹۹ را که شامل ۴۵ اثر خیابانی و ۹ اثر صحنه‌ای است به اجرا برسانیم. با این حال با توجه به دستورات آتی ستاد مبارزه با کرونا ما می‌توانیم در صورت مساعد بودن شرایط از همین تعهدی که داریم استفاده کنیم و گروه‌هایی که از سال گذشته متقاضی اجرا بودند را برای اجرا در سال ۱۴۰۰ آماده کنیم.

مدیر امور هنری سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد با اشاره به اولویت داشتن جان و سلامتی شهروندان، تصریح کرد: ماه گذشته برای برگزاری جشنواره «تئاتر برای مردم» به ستاد مبارزه با کرونا نامه زدیم و جوابشان به ما منفی بود. با این حال بار دیگر نامه‌ای در همین زمینه ارسال کردیم تا ببینیم پاسخشان تغییری کرده است یا نه. در چنین شرایطی اگر مجوز این جشنواه صادر شود سعی می‌کنیم از هنرنمایی هنرمندان شهرمان استفاده کنیم و اگر پاسخشان منفی باشد ما هم به خاطر حفط سلامتی مردم مثل سایر اصناف شهر تابع دستور ستاد مبارزه با کرونا هستیم.

جشنی با بیان این‌که «سالن‌های خصوصی تئاتر در مشهد بازگشایی شده‌اند و فعالیت می‌کنند»، گفت: از جانب شهرداری مشهد اعلام آمادگی شده تا فرهنگسراها به صورت رایگان در اختیار گروه‌های تئاتری قرار گیرد. همچنین طبق مصوبه شورای شهر مبنی بر حمایت از نمایش‌های صحنه‌ای با خرید بلیت یک‌سوم ظرفیت واقعی سالن‌ها، حمایت خوبی از هنرمندان صورت گرفته و امیدواریم هنرمندان هم از فرصتی که برای ارائه هنرشان به وجود آمده است استفاده کنند.

مسئول انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی با اشاره به آغاز اقدامات اداری برای تبدیل انجمن هنرهای نمایشی به یک موسسه، بیان کرد: بهترین سالن‌های نمایشی مشهد، مجموعه تئاتر شهر و سالن حوزه هنری است، اما در حال حاضر هیچ‌کدام از این سالن‌ها قابل استفاده نیست. به عنوان مثال مجموعه تئاتر شهر فارغ از مسائل حقوقی، مشکلات ساختمانی هم دارد که در دوران کرونا به همت اداره ارشاد در حال ترمیم است. در این شرایط، پس از تبدیل انجمن هنرهای نمایشی به موسسه، این سالن‌ها می‌تواند به صورت رسمی و حقوقی، به ما واگذار شود تا از آن‌ها استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که «حدود ۱۳ فرهنگسرا در مشهد وجود دارد با این حال هنرمندان علاقه‌ای به اجرای نمایش‌هایشان در این سالن‌ها ندارند»، اظهار کرد: برای نمونه سالنی مشابه بلک‌باکس در فرهنگسرای وحدت با ظرفیت ۵۵۰ نفر وجود دارد که سالن خوبی است و قابلیت اجرای نمایش دارد. با این حال بسیاری از هنرمندان به خاطر منطقه قرارگیری این سالن، تمایلی به اجرای نمایش در آن ندارند و این به سلیقه هنرمندان و ارتباطی با مدیریت شهری حوزه تئاتر ندارد. با این حال از هنرمندان مشهدی خواهش می‌کنیم شرایط موجود را درک کرده و از همین فضایی که در دسترس است نهایت استفاده را کنند.

جشنی با تأکید بر این‌که «هنرمندان در یک‌سال گذشته با وجود محدودیت‌های بسیار چراغ تئاتر را روشن نگه‌داشته‌اند»، گفت: این نوید را می‌دهم که به واسطه وقفه ایجاد شده در فعالیت‌های تئاتری، برخی از پیشکسوتان این حوزه با همراهی جوان‌ترها تصمیم گرفتند مراحل اداری ایجاد انجمن صنفی اصحاب تئاتر را آغاز کنند و امیدوارم در سال ۱۴۰۰ این اتفاق رقم خورده و این حرفه به عنوان یک شغل شناخته شود تا اصحاب نمایش هم از مزایای این اتفاق بهره‌مند شوند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.