حجت الاسلام اصغری گفت: یکی از اهداف مهم طرح وقف مشارکتی این است که واقفین با سرمایه های مالی پایین تر که تاکنون توانایی وقف های بزرگ را نداشته اند بتواند در پروژه های آستان مشارکت کنند.

امکان وقف پول مهیاست / باهرتوان مالی می توان واقف رضوی شد

مدیریت توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد موقوفات رضوی در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین اظهار کرد: در جهت گسترش وقف رضوی اقداماتی مهمی انجام داده ایم تا همه افرادی که تمایل به وقف دارند، بتوانند در این امر دینی مشارکت داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالرضا اصغری عنوان کرد: در حال حاضر ذهنیتی که بیشتر مردم در خصوص وقف دارند وقف اموال غیرمنقول مانند، زمین، ملک، باغ و مغازه و... است. اما مدتی است که وقف را از اموال غیرمنقول به اموال منقول مانند وقف سهام، پول، حقوق معنوی اشخاص و... توسعه داده ایم.

وی ادامه داد: واقفین زیادی در حوزه اموال منقول وجود دارند که با گسترش موضوع وقف می توانند جزئی از واقفان رضوی باشند. در این راستا باتاکیدات تولیت آستان قدس رضوی سعی کرده ایم که شیوه های نوین وقف نیز برای واقفان اجرا شود.

وی تصریح کرد: از جمله شیوه های نوین وقف، برنامه وقف مشارکتی یا وقف جمعی است. در وقف جمعی، برخلاف وقف هایی که به صورت سنتی انجام می گیرد، الزامی بر اینکه واقف یک نفر باشد وجود ندارد و این امکان هست که چندین نفر در انجام و اجرای یک پروژه، به صورت واقف حضور داشته باشند.

حجت الاسلام اصغری بابیان اینکه در طرح وقف جمعی، اقداماتی که آستان قدس رضوی درخصوص رفاه زائر و سهولت در امر زیارت لازم است انجام دهد را در قالب یک پروژه تعریف می کنیم، افزود: سپس این پروژه را به صورت سهم بندی شده به واقفان ارائه می دهیم. در این حالت هرواقفی می تواند به میزان توان خود یک یا چند سهم را وقف کرده و در این امر خیر شرکت نماید.

وی در ادامه به ذکر مثالی پرداخت و ابراز داشت: تصور کنید آستان قدس تصمیم دارد یکی از صحن های یا رواق های جدید حرم را سنگفرش نماید. در این حالت ابتدا پروژه از لحاظ مالی، برآورد شده و به تعداد سهم مشخصی تقسیم می شود. سپس این سهام به صورت اوراق وقفی در اختیار مردم قرار می گیرد و هر کسی می تواند به اندازه وسع خود در این امر خیر شریک شده و هزینه یک متر مربع یا چندین متر مربع را تقبل کرده و به اندازه سهم خود واقف شود.

مدیریت توسعه وقف و مشارکت‌های اجتماعی بنیاد موقوفات رضوی خاطرنشان ساخت: پس از خریداری اوراق توسط واقفین، مبلغ جمع آوری شده در صندوق سرمایه گذاری وقف همان پروژه قرار می گیرد و در همان پروژه هزینه شده و عملیات اجرایی آن آغاز می شود. در مدت زمان ساخت، مراحل کار و میزان پیشرفت به واقفین اطلاع رسانی می شود و حتی امکان ارسال عکس های پیشرفت پروژه به واقفین وجود دارد.

وی تاکید کرد: پس از اتمام عملیات نیز، باتوجه به اینکه اسامی واقفین در آن پروژه و میزان حجم وقف آنها مشخص است، وقف نامه ای تنظیم شده و میزان وقف انجام شده هرشخص عنوان و در وقف نامه درج می گردد. همچنین در صورت تمایل واقفین، اسامی آنها در محل همان پروژه نصب می شود تا در مقابل دیدگان خانواده آنها و دیگر مردم قرار گیرد. با این کار این احتمال وجود دارد که رغبت مردم به انجام وقف رضوی بیشتر شود. 

وی با ذکر این نکته که تعداد پروژه ها و مبالغ اوراق مختلف و متنوع است و هرشخصی بنا به تمایل خود می تواند تعداد سهام مشخصی از یک پروژه مدنظر خود را انتخاب نماید، اضافه کرد: اکنون درحال آماده سازی مقدمات این طرح هستیم. دفاتر آن در حال تهیه و اوراق در حال چاپ هستند و امیدوارم در فروردین 1400 این طرح اجرایی شود.

وی یادآور شد: درتلاشیم تا با استفاده از ظرفیت رسانه های گروهی و نوین، وقف مشارکتی را در جامعه نهادینه و اجرایی کرده و از این طریق خیل کثیری از عاشقان حضرت رضا(ع) به عنوان واقفین رضوی در اجرای طرح هایی که برای سهولت در زیارت و خدمات به زائران توسط آستان قدس رضوی صورت می گیرد فعالیت نمایند.

وی باذکر این نکته که اگر برای تمام سهام تعریف شده یک پروژه واقف پیدا نشد، هزینه سهام باقی مانده توسط آستان قدس رضوی تامین و پروژه اجرایی می شود، عنوان کرد: یکی از اهداف مهم طرح وقف مشارکتی این است که واقفین با سرمایه های مالی پایین تر که تاکنون توانایی وقف های بزرگ را نداشته اند بتواند در پروژه های آستان مشارکت کنند و این پروژه ها نیز با سرعت بیشتری به سرانجام برسند.

این کارشناس مسایل وقف اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف این طرح، تبدیل وقف پول به وقف کالا یا فعالیت یا پروژه ای است که ماندگار شود. یکی از بهترین راهکارها برای وقف پول، همین طرح وقف مشارکتی یا جمعی است. چون برخی از وقف ها به صورت کالایی مصرفی صورت می گیرد و عمر آن بسیار کم بوده و زود به پایان می رسد. لذا پروژه هایی معرفی خواهند شد که امکان وقف پول درآنها باشد و آن کالای وقفی، ماندگاری داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که واقفین چگونه از تعداد و جزئیات پروژه های معرفی شده آگاه شوند، گفت: درحال آماده سازی سامانه و درگاههایی هستیم که این پروژه ها به همراه اطلاعات دیگری که ممکن است برای واقفین لازم باشد در آن معرفی شوند. همچنین رسانه های مجازی آستان قدس، دفاتر موجود درحرم، کانون های خادمیاری در دیگر استان ها، دفاتر مدیریت املاک اراضی آستان قدس در استان ها اطلاع رسانه های لازم را انجام خواهند داد. درتلاشیم شماره ای سه رقمی نیز بدین منظور اختصاص دهیم تا پاسخگوی سووالات واقفین باشد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.