رئیس اداره محیط‌زیست خواف با اشاره به آتش گرفتن منطقه حفاظت‌شده دشت سیرخون این شهرستان گفت: متأسفانه آتش بیش از ۱۰ هکتار از پوشش گیاهی این منطقه را از بین برد.

دشت سیرخون خواف طعمه آتش شد/ از بین رفتن ۱۰هکتار پوشش گیاهی منطقه

به گزارش قدس آنلاین، داود نورمحمدی با اشاره به آتش گرفتن منطقه حفاظت‌شده دشت سیرخون خواف اظهار کرد: متأسفانه بیش از ۱۰ هکتار از پوشش گیاهی این منطقه حفاظت‌شده طعمه شعله‌های آتش شد و از بین رفت.

رئیس اداره محیط‌زیست خواف یادآور شد: آتش‌سوزی از طریق تماس مردم محلی گزارش‌شده است و در حال حاضر نیز کارشناسان ما با کمک نیروی انتظامی در حال تحقیق درباره علت این حادثه و شناسایی مسببان این اتفاق دردناک هستند.

وی با تأکید بر اینکه پوشش گیاهی در شهرستان کم باران خواف به سبب وجود بادهای ۱۲۰ روزه سیستان اهمیت ویژه‌ای دارد که باید با حفاظت و تقویت آن مانع پیشروی بیابان شد، ابراز کرد: اگرچه پوشش منطقه مورد حادثه بیشتر نیزار بوده، اما به دلیل کمبود بارندگی در سال زراعی جاری‌ به‌طور کامل خشک‌شده بود که وزش شدید باد در هنگام حریق هم باعث‌ فراگیرتر شدن آتش شده و مهار آن را بسیار دشوار کرد.

نورمحمدی با قدردانی از تلاش آتش‌نشانان سنگان و همراهی برخی  از شرکت‌های معدنی منطقه در اعزام آتش‌نشان برای مهار آتش خاطرنشان کرد: باوجود تلاش‌های مستمر تیم‌های آتش‌نشانی اعزامی به محل حادثه، اما بیش از ۱۰ هکتار از مراتع این منطقه از بین رفت.

رئیس اداره محیط‌زیست خواف با اشاره به اینکه منطقه حفاظت‌شده سیرخون به دلیل وجود یک تالاب دائمی در بخشی از آن محل زندگی جانوران زیادی به‌خصوص پرندگان مهاجر است، تأکید کرد:  خواف زیستگاه پرنده‌ای به نام هوبره و پلنگ ایرانی است که دو گونه کمیاب و درخطر انقراض است و تلاشی مضاعف از سوی مسئولان و مردم برای حفظ این گونه‌های باارزش را می‌طلبد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.