در حالی ‌که برخی رمز ارزها را بزرگ‌ترین حباب تاریخ مالی جهان و کانالی برای خروج سرمایه از کشور می‌دانند؛ این پول نوآورانه‌ به یکی از اجزای اصلی سبد سرمایه‌گذاری مردم در ماه‌های اخیر تبدیل شده است.

توپ ارزهای دیجیتال در زمین بانک‌مرکزی

اگرچه حاکمیت‌ها نسبت به پذیرش این نوع از پول مقاومت نشان می‌دهند، اما مردم به ‌تدریج این پول‌های مجازی را در کنار دارایی‌های مالی همچون سهام، طلا و ارزهای مختلف پذیرفته‌اند و با اقبال به آن، اندازه بازار بین‌المللی رمزارزها را به یک تریلیون‌دلار رسانده‌اند. بازاری که ۶ هزار رمزارز در آن معامله می‌شود و ۶۰درصد آن در اختیار بیت‌کوین است.

گردش مالی رمزارزها

به دلیل غیرقانونی بودن رمزارزها در کشور، میزان مبادله آن قابل رصد نیست، اما براساس تراکنش‌ها از فروردین سال ۹۸ تا فروردین سال ۹۹، ۳۷هزارمیلیارد ریال مبادله رمزارزها در کشور اتفاق افتاده است. روند سرمایه‌گذاری در این بازار که در خلأ قانون تبدیل به فرصتی برای سفته‌بازی شده، پس از ریزش بورس که در اثر سودسازی شرکت‌ها، پامپ قیمتی، حمایت حقوقی‌ها و اقتصاد دستوری روی داد، شدت بیشتری نیز گرفته است.

برخی کارشناسان معتقدند رمزارزها می‌توانند ابزاری برای انتقال دلار به کشور باشند و حتی مشکل ارزهای بلوکه‌شده ایران را در کشورهایی مانند عراق و کره‌جنوبی برطرف کنند. در مقابل عده‌ای خطر مسدودسازی سرمایه مردم در صرافی‌های خارجی را مطرح می‌کنند و با توجه به اینکه هیچ پشتوانه دولتی و حاکمیتی در دنیا برای رمزارزها وجود ندارد، تهدیدهای این بازار را بیشتر از فرصت‌های آن ارزیابی می‌کنند.

ضرورت تدوین قوانین شفاف

در صورتی ‌که تدوین قوانین و شفاف‌سازی قواعد می‌تواند بازار رمزارزها را به سکوی جهش اقتصادی کشور در شرایط تحریمی بدل کند، همچنان مبادله این نوع از پول بین افراد مجاز نیست و بانک‌مرکزی نیز به‌ عنوان نهاد ناظر پولی و تنظیم‌گر اصلی در بازار پول و پرداخت هنوز در تدوین قانون رسمی تولید و فروش و استفاده از رمزارزها احتیاط می‌کند و به‌تازگی با تأمل زیاد، خریدوفروش رمزارز را تنها برای تولیدکنندگان رسمی که از این پول برای واردات کالا استفاده می‌کنند، مجاز کرده است.

توپ در زمین بانک‌مرکزی

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند بهتر است تا پرداخت‌های غیرقانونی‌ با رمزارز، فعالیت مفید در صنعت رمزارز را تحت‌تأثیر قرار نداده است، ارز دیجیتال در بانک‌مرکزی به رسمیت شناخته شود. بانک‌ها و صرافی‌ها طبق قواعد ارزی آن را خریدوفروش کنند و به صرافی‌ها مجوز داده شود ارز دیجیتال را هم در تابلوی خود نشان دهند. در این صورت ضمن شفافیت، از اعطای یارانه پنهان ناشی از مصرف رانتی برق و شبیخون ماینرها به برق ارزان هم جلوگیری خواهد شد. حال باید دید بانک‌مرکزی با ابزار قانون این پدیده ناشناخته را مهار می‌کند یا منتظر می‌ماند سیل نقدینگی که هر روز  ۲هزارو۲۰۰میلیارد تومان به آن افزوده می‌شود آن‌طور که می‌خواهد در بازار رمزارزها جولان دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.