ماجرا از آنجا شروع شد که یک لباس‌فروشی سنتی خریدمان را به جای گذاشتن داخل پلاستیک، داخل یک پاکت فانتزی که کاغذ آن روزنامه باطله بود، گذاشت.

دنیای رنگی رنگی یک خانواده عشق هنر

دو تا بند کنفی،یک کاغذ فال حافظ و طرز شست‌وشوی البسه الیاف طبیعی هم از بندش آویزان شده بود. محیا یوسفی دختر ۲۰ساله مشهدی است که با ذهنی خلاق دست به این ابتکار جالب زده و به قول خودش خواسته هم کار هنری انجام دهد و هم به طبیعت احترام بگذارد.

محیا دانشجوی ترم دوم رشته معماری است که با رتبه ۹۰۰ دانشگاه دولتی قبول شده و به همراه خواهرش فهیمه و برادرش امیرمحمد، یک تیم هنری جذاب تشکیل داده‌اند که همه جور کار هنری انجام می‌دهند. مغازه نقلی آن‌ها دنیای رنگی‌رنگی لباس‌های الیاف طبیعی است که گوشه و کنارش کارهای هنری چوبی  دیده می‌شود.حتی رگال‌های لباس‌ها، کار چوبی دست‌ساز خودشان بوده که به خوبی صیقل داده شده و برای اینکه حس خوب چوب را منتقل کنند، بدون رنگ و با کنف نصب شده است. خلاصه اینکه دنیای فروشندگی خودشان را به یک کلبه کوچک  با هنرنمایی‌های جذاب دست‌ساز تبدیل کرده‌اند.

فهیمه در این باره می‌گوید: دکور مغازه را با کمترین هزینه طراحی و با دست درست کردیم. کاری نیست که ما سه نفر نتوانیم انجام بدهیم.

به گفته  او، وقتی خلاقیتی به ذهنشان می‌رسد  آن‌قدر با هم مشورت می‌کنند و می‌سازند و خراب می‌کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.         

امیرمحمد که یک بار هم میهمان خندوانه بوده، با لیسانس

تربیت‌بدنی، سازنده، تنظیم‌کننده و خواننده موسیقی است که ضبط کلیپ‌هایش را خواهرش محیا ( مستندساز و عکاس) انجام می‌دهد.

محیا مدرک بین‌المللی عکاسی دارد و دنیا را در قاب دوربین، بسیار زیبا ترسیم می‌کند.

امیرمحمد درباره ذوق هنری خودشان می‌گوید: مادر و پدرم معلم بازنشسته هستند و به هنر علاقه‌مندند. پدرم نقاشی می‌داند و از بچگی ما را با کارهای هنری مشغول می‌کرد چنانکه هنر بخشی از تفریحات ما بود و بدین‌گونه انگار علاقه به هنر در وجود ما تزریق شد.

فهیمه معتقد است از وقتی کارش بیشتر جان گرفت که با همسرش ازدواج کرد . همسری که از نوجوانی معرق‌کار بوده و با فهیمه عاشق چوب همدیگر را تکمیل کردند.

فهیمه بیان می‌کند: ما یک ترم کامل فقط رنگ‌شناسی خواندیم برای همین رنگ‌های مکمل را می‌شناسیم و می‌دانیم رنگ‌ها به زندگی روح می‌بخشند. برای همین همیشه به دیگران توصیه می‌کنیم از استفاده رنگ‌ها نترسند؛ به رنگ‌های تیره و سرد اکتفا نکنند و بدانند که استفاده از رنگ‌های شاد در واقع نوعی احترام به نگاه دیگرانی است که آن‌ها را  می‌بینند. حتی چیدن گلدان‌های رنگارنگ چشمنوازی و احترام به بیننده‌هاست.

هیچ چیزغیرممکن نیست

فهیمه یوسفی اظهار می‌دارد:هنر موجب می‌شود انسان صبور شود و مطمئن باشد هیچ‌چیز غیرممکن نیست؛ چرا که کار هنری پروسه سخت و طولانی دارد و تا رسیدن به نتیجه ممکن است بارها مجبور باشید کار را از اول آغاز کنید.از این رو لازم است دل دریایی داشته باشید، اما وقتی کار را با عشق انجام می‌دهید نه‌تنها از خراب‌شدنش ناراحت نمی‌شوید بلکه از پروسه سخت آن هم لذت می‌برید.

محیا اضافه می‌کند: هنر موجب می‌شود قدر لحظه‌های زندگی را بدانیم و در زمان حال زندگی کنیم و از همان لحظه هم لذت ببریم.

امیرمحمد معتقد است: هنر بی‌انتهاست و فانی نیست، چون بخشی از قدرت و وجود خالق است و از این‌روست که عشق‌ورزیدنی است.

به گفته او، خدا خودش بزرگ‌ترین و نخستین نقاش است.

الهام از قرآن

یکی از حرف‌های جالب این خواهرها و برادرشان این بود که در کار هنری و استفاده از رنگ‌ها، از قرآن الهام گرفته‌اند.

آن‌ها می گویند نخستین تحقیقشان در رنگ‌ها را از قرآن شروع کرده و از آیات ایده گرفته‌اند.

فهیمه در این خصوص می‌گوید: تمام آیه‌هایی که درباره رنگ‌ها بود پیدا کردیم و متوجه روان‌شناسی رنگ‌ها در قرآن شدیم. بعد دیدیم چقدر از رنگ‌های سبز، سفید ،

قرمز و رنگ‌های شاد و خواص آن‌ها صحبت شده و این موجب شد بیشتر به ارزش رنگ‌ها پی ببریم.از این رو باید بگوییم هنرمندها فقط از خدا تقلید می‌کنند.

امضای ما پای کارهایمان می‌شود

این سه نفر می‌خواهند دنیای هنر را فتح کنند؛بنابراین نگاهشان به آینده می‌تواند نوعی مشق امید باشد و راهگشا برای سایر جوانان که فکر نکنند باید روزنه‌ای از غیب برایشان باز شود و آن‌ها را بالا بکشد.

محیا می‌گوید: ما داریم به خلاقیتی در کارهایمان فکر می‌کنیم که نشان‌دهنده نشان کار ما و در واقع امضای ما باشد و مطمئنیم با همکاری هم می‌توانیم کارمان را تثبیت کرده و به رشد فزاینده برسانیم.

محیا به جوان‌ها توصیه می‌کند از تجربه کردن هنر نترسند، حتی اگر چندین بار خراب شد کوتاه نیایند و ناامید نشوند . از ابتدا شروع کنند و ایمان داشته باشند  سرانجام به آنچه مدنظرشان هست، می‌رسند. او همچنان یادآور می‌شود همه مردم حتی اگر شده یک کار کوچک هنری انجام داده و با هنر روحشان را صیقل دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.