مجموعه‌ای ارزشمند شامل بیش از یک هزار صفحه سند مکتوب با موضوع نوروز در حرم مطهر امام رضا(ع)، از دوره‌ صفویه تا عصر حاضر در مرکز اسناد آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

۱۰۰۰ سند مکتوب، راوی نوروز در حرم مطهر رضوی

به گزارش قدس آنلاین،کاظم جهانگیری کلاته، کارشناس تالار محققان اسناد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با بیان این مطلب گفت: قدیمی‌ترین سند موجود با موضوع نوروز مربوط به اواخر دوره شاه عباس اول صفوی و سال ۱۰۳۷ قمری است که در آن به اهدای خلعت نوروزی اشاره شده است.
 وی، دستورالعمل های اداری به کارکنان جهت تنظیف و تهیۀ تدارکات برگزاری مراسم تحویل سال نو، هزینه های آستان قدس از بابت اهدای البسۀ متبرک به مقامات دولتی، پرداخت انعام و خلعت به کارکنان آستان قدس،   چراغانی صحن‌ها و پذیرایی از سران و شخصیت‌ها در حرم مطهر امام رضا (ع) به مناسبت عید نوروز را از جمله موضوعات این اسناد عنوان کرد.
جهانگیری همچنین، پرداخت وجوهات نقدی داخل ضریح مقدس به عنوان تبرک به تعدادی از رجال مشهد در شب عید نوروز، دعوت از رجال و شخصیت‌ها به حرم مطهر رضوی در آستانۀ تحویل سال نو و صورت اسامی و مناصب آن‌ها را از جمله موارد دیگری عنوان کرد که در اسناد نوروزی حرم مطهر رضوی به آن اشاره شده است.
وی حضور متولی‌باشی آستان قدس در لحظه تحویل سال در حرم مطهر، در دوران قاجاریه را از جمله مراسمی بیان کرد که در آستان تحویل سال در حرم مطهر برگزار می شده و در اسناد به آن اشاره شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.