رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: ۶۲ هکتار از زمینهای ملی محدوده روستای دوغایی این شهرستان واقع در شمال خراسان رضوی برای نخستین بار با مشارکت مردم زیر پوشش جنگلکاری با گونه‌های درختان مثمر قرار گرفت.

جنگلکاری زمینهای ملی برای نخستین بار در قوچان انجام شد

به گزارش قدس آنلاین، امیر زمانی‌مقدم افزود: مطالعات اولیه این طرح توسط اهالی محلی انجام و اعتبار آن از محل صندوق توسعه ملی به ارزش دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال تامین ‌شد.

وی ادامه داد: هفت هزار و ۵۰۰ اصله نهال از گونه‌های درختی "سنجد، توت و عناب" در چارچوب جنگلکاری زمینهای ملی در محدوده روستای دوغایی شهرستان قوچان کاشته شد.  

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: اجرای این طرح علاوه بر حفاظت خاک، تلطیف هوا و جلوگیری از فرسایش بادی می‌تواند در حوزه اقتصادی نیز برای مردم منطقه مفید باشد تا از محصولات درختان مثمر کاشته شده بهره‌برداری مالی داشته باشند.  

وی همچنین به ایجاد بوستانی ۲۷ هکتاری در منطقه امامقلی شهرستان قوچان و واگذاری آن به بخش خصوصی اشاره و بیان کرد: مطالعات برای راه‌اندازی این پارک با هدف گردشگری صورت گرفته است.

زمانی‌مقدم افزود: نخستین باغ گیاهان دارویی شهرستان قوچان هم با گستره دو هکتار در کنار بوستان امامقلی ایجاد می‌شود.  

وی ادامه داد: همچنین اجرای طرح کاشت گیاهان دارویی به‌ ویژه باریجه با نام محلی "قسنی" در منطقه مرزی باجگیران واقع در شمال قوچان یکی از ظرفیتهای مهم برای ایجاد اشتغال در این خطه است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: شیره حاصل از گیاه باریجه ارزش صادراتی دارد و از نظر اقتصادی بسیار ارزشمند است.

وی افزود: تاکنون ۵۰۰ هکتار زمین در منطقه مرزی باجگیران برای بهره‌گیری از مزایای اقتصادی و اشتغالزایی آن با بذرپاشی تخم باریجه زیر کشت این گیاه دارویی رفته است.  

آتش بی‌توجهی 

زمانی‌مقدم از "بی‌توجهی نسبت به حفاظت زمینهای ملی به ‌ویژه مناطق زیرکشت گیاهان دارویی" ابراز ناخرسندی و بیان کرد: ۳۱ مورد آتش‌سوزی در وسعتی ۵۴۶ هکتاری از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان قوچان رخ داده است.

وی ادامه داد: علت اصلی و عمده این آتش‌سوزیهای ویرانگر "عامل انسانی" است که بطور سهوی بخاطر بی‌توجهی نسبت به ارزش عرصه‌های طبیعی و لزوم حراست از آنها به وقوع پیوسته‌اند.  

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری قوچان گفت: بارشهای سالهای اخیر باعث شده گیاهان خشک در سطح عرصه‌های طبیعی باقی بماند لذا هنگامی که چوپانها و یا گردشگران در مراتع هسته‌های کوچکی از آتش بپا کرده اما آن را به‌درستی خاموش نمی‌کنند، وزش باد موجب جان گرفتن دوباره آتش، شعله‌ور شدن آن و وقوع آتش‌سوزی گسترده و مخرب در عرصه مراتع می‌شود.  

وی افزود: یکی از گسترده‌ترین آتش‌سوزیهای امسال در عرصه‌های طبیعی شهرستان قوچان به جان ۲۰۰ هکتار مرتع افتاد که سخت‌گذر بودن مسیر دسترسی به منطقه موجب تاخیر در اطفاء آن، گسترش آتش و خسارتهای غیرقابل جبران ناشی از آن شد.  

۲۴۵ هزار هکتار از مساحت ۳۸۳ هزار هکتاری شهرستان قوچان ۳۸۳ زمینهای ملی محسوب می‌شود.  

مرکز شهرستان ۱۸۰ هزار نفری قوچان در فاصله ۱۳۷ کیلومتری شمال مشهد واقع است.

قوچان مرکب از دو بخش "مرکزی و باجگیران" ۱۸۳ روستا دارد. ۷۵ هزار نفر از جمعیت این شهرستان ساکن روستاها هستند.

قوچان از سمت شمال ۲۸ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان دارد.  

خراسان رضوی با ۱۱۸ هزار و ۸۵۱ کیلومترمربع مساحت برابر با ۱۱ میلیون و ۷۴۰ هزار و ۶۵۹ هکتار، معادل هفت درصد مساحت کل کشور را اشغال کرده است.

این استان منطقه‌ای خشک و نیمه‌خشک است زیرا ۷۵ درصد وسعت آن در اقلیم بیابانی یعنی خشک، نیمه‌خشک و فراخشک قرار دارد. یک میلیون و ۶۵۱ هزار و ۵۱۱ هکتار از زمینهای خراسان رضوی در مناطق بیابانی متاثر از کانونهای فرسایش بادی قرار دارد که شامل حدود ۳۰ درصد از وسعت استان است.  

وسعت مراتع خراسان رضوی نیز شش میلیون و ۵۶۶ هزار و ۲۹ هکتار معادل ۵۶ درصد از کل مساحت استان است.

گستره جنگلهای این استان نیز با محاسبه بیشه‌زارها، درختچه‌ها و جنگلهای دست کاشت حدود یک میلیون هکتار یعنی ۸، ۵ درصد از کل وسعت استان را شامل می‌شود.  

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.