معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: التهاب بازار گوشت مرغ در این استان با اختصاص و توزیع سهمیه‌های جدید گوشت گرم و منجمد این کالای اساسی مهار شده و حجم توزیع گوشت مرغ به مرز فراوانی می‌رسد.

روند حجم عرضه گوشت مرغ در خراسان رضوی به سوی فراوانی است

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی اشرفی امروز در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی با حضور ویدیوکنفرانس فرمانداران ۱۷ شهرستان این استان افزود: ۵۰۰ تن گوشت مرغ منجمد پیرو پیگیرهای استاندار خراسان رضوی از سوی ستاد کشوری تنظیم بازار به استان اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: همچنین علاوه بر قول اتاق تعاون ایران برای تامین ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن گوشت مرغ منجمد برای خراسان رضوی، سهمیه‌های دیگری از این ماده پروتیینی نیز با تلاش پیگیرانه استاندار خراسان رضوی ظرف روزهای آتی وارد استان می‌شود.  

معاون استاندار خراسان رضوی همچنین به وضعیت بازار روغن اشاره و بیان کرد: پنج هزار و ۶۵۰ تن روغن خوراکی طرح تنظیم بازار ظرف اسفند ماه جاری جذب این استان شد که دو هزار و ۶۵۰ تن آن سهمیه شهرستانها است.

وی همچنین گفت: هیچ یک از کشتارگاههای ۱۴ گانه خراسان رضوی مطابق ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی مجاز به تعطیل کار در روزهای تعطیلات نوروزی نیستند.

اشرفی افزود: بر این اساس همه کشتارگاههای فعال در خراسان رضوی اقدام به کشتار مرغ برای تامین نیاز عموم مردم به گوشت گرم در سطح کل استان کرده و در حجم تحویل آن هیچ تفاونی بین شهرستانهای مختلف استان وجود ندارد.  

وی ادامه داد: محدوده موظف هر کشتارگاه برای تامین گوشت گرم مرغ آن منطقه و ضریب جمعیتی هر شهرستان به این منظور مشخص و در جدولی تنظیم شده تا از این پس کشتار مرغ در هر کشتارگاه مطابق جدول و ضریب جمعیتی انجام شود و بدین ترتیب توزیع این ماده پروتیینی بطور کاملا عادلانه صورت می‌گیرد.  

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در ادامه نشست ستاد استانی تنظیم بازار "سامانه توزیع کالاهای اساسی اتاق اصناف" را تجربه‌ای موفق ارزیابی و بیان کرد: این سامانه می‌بایست برای فرآیندی ثابت در توزیع عادلانه کالاهای اساسی در همه شهرستانها بطور یکسان اجرا شود.

وی گفت: ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی با این وجود از پیشنهاد دیگر الگوهای موفق توزیع الکترونیکی کالاهای اساسی از سوی فرمانداریهای استان استقبال می‌کند.  

رییس اتاق اصناف مشهد نیز در ادامه نشست ستاد تنظیم بازار خراسان رضوی گفت: ظرف ۹ ماه از امسال تا پیش از تصویب سامانه توزیع کالاهای اساسی توسط کارگروه تنظیم بازار استان، میزان دو هزار و ۹۴۸ تن کالای اساسی توسط "سامانه توزیع کالاهای اساسی اتاق اصناف" توزیع شد.  

محمود بنانژاد افزود: پس از تصویب این سامانه نیز از اوایل بهمن ماه گذشته تاکنون مشخصات سه هزار و ۶۳۰ واحد صنفی، فروشگاه زنجیره‌ای، تعاونی مصرف و همچنین ۱۰۷ مورد انبار در سامانه توزیع کالاهای اساسی اتاق اصناف ثبت شده است.  

وی ادامه داد: همچنین از ابتدای بهمن ماه گذشته تاکنون ۴۱ طرح توزیع کالای اساسی از طریق همین سامانه اجرا شده و ۱۳ هزار سفارش خرده‌فروشان و مباشران و یک میلیون و ۶۲۰ هزار کد ملی در سامانه ثبت و همچنین هزار و ۱۷۰ تن کالا در سطح خراسان رضوی توزیع شده است.  

رییس اتاق اصناف مشهد به ورود برخی شهرستانهای خراسان رضوی به سامانه توزیع کالاهای اساسی اشاره و بیان کرد: ۲۴۵ واحد از مجموعه واحدهای صنفی و فروشگاهی ثبت شده در این سامانه مربوط به تربت‌جام و ۱۹۰ واحد مربوط به تربت‌حیدریه است.  

وی گفت: دیگر شهرستانهای خراسان رضوی نیز خود سامانه توزیع کالا دارند و یا تاکنون اقدامی برای ورود به سامانه اتاق اصناف نکرده‌اند.  

بنانژاد افزود: تاکنون از طریق "سامانه توزیع کالاهای اساسی اتاق اصناف" اقلام برنج، شکر و روغن در خراسان رضوی توزیع شده لذا اتاق اصناف آمادگی لازم را برای توزیع گوشت مرغ از همین طریق دارد.  

وی ادامه داد: ثبت همه سفارشها در سامانه توزیع کالاهای اساسی اتاق اصناف به صورت الکترونیکی است.

رییس اتاق اصناف مشهد گفت: بر این اساس کالاها پس از ثبت سفارش و تایید دستگاه اجرایی مربوطه تحویل داده می‌شوند. یکی از شرایط تایید سفارش، به حداقل رسیدن حجم کالایی است که در اختیار مباشر قرار دارد.

رییس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در نشست ستاد استانی تنظیم بازار گفت: دو هزار تن سیب و پرتقال طرح تنظیم بازار برای توزیع و عرضه در سطح استان اختصاص یافته است.  

حمیدرضا رجوعی افزود: ظرف سه روز اخیر تاکنون ۳۲۰ تن از این حجم سیب و پرتقال در مشهد و دیگر شهرستانهای استان خراسان رضوی توزیع شده است.

وی گفت: امروز ۲۹ اسفند ماه حجم توزیع سیب و پرتغال طرح تنظیم بازار در خراسان رضوی به ۹۰ درصد از حجم اختصاص یافته خواهد رسید.  

"تنظیم بازار" به عنوان فعالیت دولت در قالب مجموعه‌ای از "نهادهای اقتصادی، مقررات، سیاستها و راهبردها" برای "حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده" با ایجاد تعادل در حجم عرضه و تقاضای کالاها،  افزایش تولید،  افزایش رفاه خانوارها و دسترسی آسان به کالاها و خدمات به قیمت مناسب، در همه کشورهای جهان از جمله آمریکا، ژاپن، اندونزی و کشورهای اروپایی جریان داشته و در ایران نیز نیم قرن سابقه با چندین دوره تحولات ساختاری دارد.  

ظرف حدود ۳۰ سال اخیر ستاد تنظیم بازار مجموعه‌ای متشکل از مدیران ارشد اجرایی ملی، استانی و محلی بوده که با محوریت وزارت صنعت، معدن و تجارت و همکاری مستقیم بخش خصوصی به ویژه اصناف توزیعی، عهده‌دار نظارت بر قیمت کالا و خدمات و توزیع آن در سطوح کشوری، استانی و شهرستانی است.

بر این اساس هدف اصلی ستاد تنظیم ایجاد تعادل پایدار در حجم عرضه و تقاضا کالاهای اساسی و مهار قیمت آنها با توجه به منافع تولیدکنندگان،  شرایط مصرف‌کنندگان و وضعیت توزیع‌کنندگان است.  

۲۱۸ هزار و ۶۷۸ واحد صنفی که ۱۶۵ هزار و ۸۰۷ واحد از میان آنها دارای پروانه کسب تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی هستند و نیز ۵۱۳ اتحادیه صنفی در سطح ۳۳ شهرستان استان خراسان رضوی وجود دارد. ۹۶ اتحادیه و ۱۰۵ هزار و ۶۰۷ واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی نیز در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد استقرار دارند.

۴۸ درصد از صنوف موجود در خراسان رضوی "توزیعی" بوده و فعالیت افزون بر ۱۸درصد آنها ارائه خدمات فنی است. ۱۷ درصد اصناف خراسان رضوی نیز در حوزه تولید و حدود ۱۶ درصد آنها در عرصه خدمات فعالیت دارند.

بر این اساس به ازای هر ۲۹ مصرف‌کننده در استان شش میلیون و ۸۷۰ هزار نفری خراسان رضوی یک واحد صنفی در شرایط عادی فعال است. همچنین جمعیت صنفی خراسان رضوی ۹ درصد جمعیت صنفی کشور را تشکیل داده و سهم صنوف تولیدی این استان از کل بازار کشور ۲۲ درصد است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.