قدس آنلاین/هدی احمدی:‌ باور به منجی و موعود آخرالزمان از باورهای مشترک تمامی ادیان توحیدی و مذاهب اسلامی است. در تمامی ادیان بر ظهور منجی آخرالزمان و تشکیل حکومت عدل جهانی تاکید شده است.

تقویت فرهنگ مهدویت زمینه‌ساز ظهور است
غیبت کبری امام عصر(عج) و چالش‌های نبود عینی امام(ع) در جامعه از مباحثی است که مطرح شده و بر اساس آموزه‌های معصومین(ع) عصر غیبت کبری، زمان امتحان شیعه و تمیز باورمندان واقعی آن حضرت از مدعیان بیان شده است. طولانی شدن غیبت و فتنه‌ای فراگیر در این عصر، زمینه‌ای مهم در سخت شدن این امتحان می‌باشد.
در گفت‌وگو با اصغر طهماسبی بلداجی، دکترای علوم قرآن و حدیث و پژوهشگر دینی به واکاوی راهکارهای تقویت فرهنگ مهدویت در برابر چالش های اعتقادی و فرهنگی عصر حاضر پرداختیم که در ادامه می‌خوانید:

 
دکتر طهماسبی بلداجی به روایات معصومین(ع) در مورد فتنه‌ها اشاره کرده و می‌گوید: از معصومین(ع) روایات متعددی وجود دارد با این تفاوت که کیفیت و کمیت این فتنه‌ها در هر عصری متغیر است. در عصر حاضر نیز این فتنه‌ها با همان محتوا در قالب و شکلی جدید نمود پیدا کرده‌اند. دین گریزی، انکار وجودی امام عصر(عج)، تفرقه افکنی با بروز فرقه‌های ساختگی و تهاجم فرهنگی در جهت جایگزینی فرهنگ شیطانی به جای فرهنگ مهدویت از مهم‌ترین چالش‌هایی است که در عصر حاضر نمود پیدا کرده و جامعه شیعه را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.

او به راهکارهای معصومین(ع) در مقابله با این چالش‌ها و تحکیم فرهنگ مهدویت اشاره کرده و بیان می‌کند: آن‌ها با توجه به چالش‌های عصر حاضر راهکارهایی در جهت تقویت فرهنگ مهدویت ارائه و در ابعاد گوناگون با تکیه بر آموزه‌های دینی به این راهکارها اشاره کرده‌اند. فرهنگ مهدویت مجموعه‌ای از باورها، رفتارها، ارزش‌ها، بایدها و نبایدهایی است که از دو منبع قرآن و عترت سرچشمه می‌گیرند، به گونه‌ای که محوریت این فرهنگ، امام عصر(عج) و تلاش جهت زمینه‌سازی ظهور ایشان است. برای تقویت فرهنگ مهدویت می‌توان به دو بعد معرفتی و فرهنگی آن اشاره کرد.

این پژوهشگر دینی عنوان می‌کند: در راهکارهای معرفتی تقویت ایمان به خداوند، ولایت پذیری اهل بیت(ع) و افزایش معرفت به امام عصر(عج) از مهم‌ترین رویکردها در تقویت فرهنگ مهدویت هستند. توجه صحیح به راهکارهای معرفتی و تبیین و نهادینه سازی صحیح آن ضمن تقویت باورهای مهدوی، مانع محکم و استواری در مقابل شبهات و چالش‌های عصر غیبت خواهند بود، به بیان دیگر تقویت درست و محکم باورهای اعتقادی در زمینه خداشناسی و امام عصر(عج)، بنیان مستحکمی در مقابل تمامی چالش‌ها و فتنه‌های عصر غیبت خواهد بود. تقویت اتحاد و یکپارچگی با دیگر مسلمانان و تقویت وحدت و همدلی میان شیعیان با محوریت امام عصر(عج)، از مهم‌ترین راهکارهای اجتماعی در این باره است. مراجعه به فقیهان و عالمان جامع‌الشرایط در مواقع اختلاف، دستور معصومین(ع) در این زمینه است. تقویت فرهنگ مهدویت و مقابله با تهاجم فرهنگی خصوصاً در بین جوانان از دیگر راهکارها در این باره است. راهکارهای معرفتی مهم‌ترین راهکارها در جهت تقویت فرهنگ مهدویت هستند، توجه صحیح به تبیین و نهادینه سازی این راهکارها حائز اهمیت است. یکی از راهکارهای مهم مقابله با فتنه‌های عصر غیبت، تقویت خداباوری در زندگی است. علاوه بر تقویت صبر و استقامت در راه خداوند از دیگر راهکارهای دینی در جهت تقویت ایمان است؛ همچنان که در آیه 30 سوره فصلت قرآن با بیان الگومحوری مومنانی که استقامت ورزیدند، نتیجه استقامت و صبر در مسیر الهی را بیان می کند. این آیه مبارک رمز موفقیت مومنان را ایمان قلبی و یقین در کنار استقامت می‌داند.

طهماسبی بلداجی اضافه می‌کند: ولایت پذیری به عنوان مبنای مهم فرهنگ مهدویت در آموزه‌های دینی مورد تاکید قرار گرفته است. افزایش معرفت صحیح نسبت به امام عصر(عج) و شناخت صحیح امام(ع) از مهم‌ترین راهکارهای ولایت‌پذیری و افزایش معرفت نسبت به امام زمان(عج) است. اطاعت از اوامر و نواهی اهل بیت(ع) و توجه به اهمیت امام(ع) در زندگی نیز نقش موثری در ایجاد ارتباط معرفتی میان امام(ع) و پیروان خود دارد.

این نویسنده دینی در مورد شاخصه‌ها و راهکارهای اجتماعی فرهنگی برای تقویت فرهنگ مهدویت می‌گوید: از مهم‌ترین راهکارهای تقویت فرهنگ مهدویت، توجه به جامعه و فرهنگ آن است. نهادینه سازی مباحث دینی در متن جامعه به معنای سوق دادن جامعه به سمت جامعه مهدوی است. اتحاد و یکپارچگی و پرهیز از تفرقه و نفاق، تقویت فرهنگ مهدویت در جامعه و مقابله با تهاجم فرهنگی، تبیین و ترویج سبک زندگی مهدوی در اقشار مختلف جامعه و  تبیین اهداف دشمنان اسلام از تهاجم فرهنگی برای جامعه و نهادینه سازی فرهنگ دعا برای امام عصر(عج) در جامعه از مهم‌ترین این اقدامات است.
او یادآور می‌شود: این چالش‌ها هر چند در هر عصری از دوران غیبت کبری وجود دارد اما با نگاهی به چالش‌های عصر حاضر بیان شده‌اند. مهم‌ترین چالش‌ اعتقادی عصر غیبت، دین گریزی و انکار وجود امام عصر(عج) است. تعبیر«صحبگاهان مومن و شبانگاهان کافر» که در روایات پیرامون عصر غیبت بیان شده، حاکی از این مطلب است. در عصر حاضر نیز وجود شبهات فراوان درباره دین و امام عصر(عج) از سوی دشمنان اهل بیت(ع) آن‌ها را تشدید کرده است. یاس و ناامیدی به دلیل طولانی شدن غیبت، اختلاف و تفرقه‌افکنی بین شیعه، تهاجم فرهنگی و تغییر دادن سبک زندگی مهدوی از مهم‌ترین چالش‌های فرهنگی عصر حاضر هستند که در تضعیف باورهای اعتقادی نیز موثر هستند، به عبارت دیگر چالش‌های فرهنگی نیز به جهت تضعیف باورهای اعتقادی شکل می‌گیرند و می‌توان آن‌ها را در ذیل چالش‌های اعتقادی قلمداد کرد.

دکتر طهماسبی بلداجی در پایان تاکید می‌کند: توجه به راهکارهایی که بیان شد ضمن مقابله با چالش‌های عصر غیبت، به تقویت فرهنگ مهدویت در جامعه کمک می‌کند همچنان که اجرایی کردن صحیح آن‌ها به زمینه‌سازی ظهور آخرین حجت الهی نیز کمک خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.