طراحی استیکر با ظهور و بروز پیام‌رسان‌ها رونقی خاص گرفته است؛ برچسب‌های دیروز که زمانی با جذبه‌ای خاص برای کودکان و نوجوانان مدرسه‌ای در لابه‌لای نوشت‌افزارشان قرار می‌گرفت.

«حاجی فیروز» قابلیت جهانی شدن دارد

امروز در کنار ایموجی‌ها در فضای مجازی به انتقال احساس و پیام کاربران پرتعداد شبکه‌های اجتماعی یاری می‌رسانند و به همان میزان گستردگی مخاطبان، تنوع تولید استیکرها هم به صورت روزافزونی رشد داشته است. بار فرهنگی این شخصیت‌های بامزه اما غریبه، ضرورت توجه هنرمندان به این امر و خلق کاراکترهای بومی را گوشزد می‌کند. این امر موضوع جشنواره‌ای در کشور قرار گرفت که دومین دوره آن هم برگزار شد و در میان آثار راه یافته به نمایشگاه نهایی آن نوروز و کاراکترهای نوروزی یعنی عمونوروز، حاجی‌فیروز و ماهی قرمز به نسبت پرتعداد بوده و جایگاه ویژه خود را داشتند. به بهانه برگزاری این رویداد با الهام صادقی که در این جشنواره هم کاراکتر حاجی‌فیروز را طراحی کرده به گفت‌وگو پرداختیم.

چه شد که به فکر طراحی کاراکتر «حاجی‌فیروز» افتادید؟

«حاجی‌فیروز» یا «خواجه‌پیروز» یک شخصیت افسانه‌ای در فولکلور ایرانیان و یکی از نمادهای نوروزی سرزمینمان به حساب می‌آید. حضور حاجی‌فیروز از دیرباز در فرهنگ ما و رسیدن او به نقطه کنونی، نشان‌دهنده‌ علاقه‌ به حفظ و استمرار فرهنگ باستانی در کشور ماست؛ شخصیتی با ظاهری خاص که هر سال در آستانه نوروز، با دایره و تنبک خبر رسیدن سال نو را به گوش مردم می‌رساند. این شخصیت فانتزی همیشه برای من شخصیت جذابی بوده و در کارهای شخصی انیمیشنی‌ام هم حضور داشته و به نظرم این قابلیت را دارد که به عنوان شخصیت آیکونیک ایرانی به همه شناسانده شود.

چه عواملی می‌تواند در فراگیر شدن آن نقش داشته باشد؟

به نظر من دو جشنواره‌ اخیر آی‌گپ نشان داد فضا و قابلیت‌های زیادی در مورد استیکر به ویژه استیکر ایرانی و بومی وجود دارد و مطمئناً استمرار این نوع فعالیت‌ها موجب می‌شود که افرادی به صورت تخصصی وارد حوزه طراحی استیکر شوند و با توجه به نیازها و علایق جامعه و با رعایت استانداردهای طراحی، استیکرهایی خلق کنند که مخاطبان گسترده‌ای را به خود جلب کند.

آیا مناسبتی بودن استیکر آن را محدود به زمان خاص نمی‌کند؟

تجربه‌ ما در استفاده از استیکر در گفت‌وگوهای مجازی نشان داده که در درجه نخست گویا بودن، ارتباط بصری سریع در انتقال احساسات و گرافیک جذاب، نقش مهمی را در استفاده‌ زیاد از یک استیکر ایفا می‌کند. به نظرم شخصیت‌های آشنایی که واجد این ویژگی‌ها باشند، محدود به مناسبت خاصی نمی‌شوند و این قابلیت را دارند که در همه زمان‌ها کارکرد داشته باشند. 

آیا هنگام طراحی این استیکر، به جهانی شدن آن هم فکر کرده‌اید؟ اصولاً برپایی یک جشنواره با این موضوع را چقدر مناسب می‌دانید؟

بنده در دو جشنواره‌ اخیر پیام‌رسان آی‌گپ شرکت کردم که تجربه‌ بسیار خوبی بود. با توجه به شرایط امروز جهان و پررنگ شدن نقش ارتباطات مجازی در مناسبات روزمره‌ انسان‌ها، به نظر می‌رسد طراحی استیکر جزو حوزه‌های جدیدی باشد که نیاز است بیشتر به آن پرداخته شود و در نتیجه خیلی زود آثار درخشانی تولید شوند که در سطح جهانی دیده شده و دست به دست بچرخند.

آیا باز هم با موضوع نوروزی کاراکتر خلق خواهید کرد؟ چرا؟

بله زیرا نوروز به عنوان مهم‌ترین جشن باستانی ایران با فرهنگ امروز این سرزمین گره خورده و در آغاز فصل بهار پیوند مشترکی بین همه‌ اقوام ایرانی برقرار کرده است و همچنین به دلیل وجود شخصیت‌ها و آیکون‌های متعدد، قابلیت‌های تصویری زیادی در خلق کاراکترهای کارتونی در اختیار طراح قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.