۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
کد خبر: 746602

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی ضمن نارضایتی از میزان فروش اکران نوروزی در سینماهای مشهد، گفت: شیوع بیماری کرونا، وضعیت اقتصادی مردم و همچنین مورد پسند نبودن مخاطبان از جمله عوامل استقبال کم مردم از سینما در اکران نوروزی ۱۴۰۰ است.

چراغ کم‌فروغ اکران نوروزی سینماهای مشهد

به گزارش قدس آنلاین، حسن پهلوانی با اعلام نارضایتی از شرایط اکران نوروزی ۱۴۰۰، اظهار کرد: قبل از نوروز پیش‌بینی می‌کردیم فیلم‌های جشنواره فجر سال ۹۹ یا فیلم‌های پرفروش‌تر و مطرح‌تری در اکران نوروزی حاضر باشند، اما متأسفانه این امر محقق نشد و تهیه‌کننده‌ها و دفاتر پخش فیلم راضی نشدند فیلم‌هایی که احتمال جذب مخاطب بالایی داشت را برای اکران به سینماها بفروشند. بنابراین فیلم‌های که در اکران حاضر شدند مربوط به جشنواره فجر سال ۹۸ است و فیلم‌های طنزی که در اکران نوروزی شرکت کردند، حتی در جشنواره هم حاضر نبودند و فقط به‌ عنوان فیلم کمدی در لیست اکران نوروزی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: در این شرایط میزان فروش اصلاً قابل قبول نبود و حتی تعدادی از سینماهای خصوصی شهر مشهد در اکران نوروزی شرکت نکردند،  چراکه بهای تمام شده اکران یک سانس فیلم در سینما قابل محاسبه است و زمانی‌که سینمادار فعال در بخش خصوصی طبق محاسباتش متوجه شود که فیلم‌های حاضر در چرخه اکران فیلم‌های پرفروشی نیست و عملاً بازگشایی سینما برای او صرفه اقتصادی ندارد از این‌کار خودداری خواهد کرد.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی ضمن انتقاد از چینش نامناسب فیلم‌های اکران نوروزی ۱۴۰۰، بیان کرد: امسال استقبال خوبی از اکران نوروز شکل نگرفت،  چراکه فیلم‌های خوبی نداشتیم. با این حال اگر فیلم‌های جشنواره امسال شرکت می‌کردند ممکن بود در سراسر کشور موجب استقبال بیشتر مخاطبان شود در این شرایط میزان استقبال مخاطبان از اکران نوروزی امسال قابل قبول نبود.

پهلوانی تصریح کرد: در اکران نوروزی سال‌های قبل از همه‌گیری ویروس کرونا تهیه‌کنندگان منتظر این بازه اکران بودند و تمام تلاششان را می‌کردند که فیلمشان در بازه اکران نوروزی، در سینما به نمایش گذاشته شود. در چنین شرایطی به‌دلیل شیوع بیماری کرونا، وضعیت اقتصادی مردم و همچنین این‌که فیلم‌های حاضر در اکران نوروزی مورد پسند بسیاری از مخاطبان عامه سینما نبود از جمله عوامل استقبال کم مردم از سینما در اکران نوروزی ۱۴۰۰ است.

وی با اشاره به میزان فروش سینماهای حوزه هنری در شهر مشهد، گفت: به‌ صورت حدودی در سینما هویزه و آفریقا که زیر مجموعه امور سینمایی حوزه هنری مشهد هستند، در بازه زمانی یکم تا سیزدهم فروردین ماه سال جاری حدود ۱۵۰ میلیون تومان، فروش بلیط سینما داشتیم که این رقم مجموع فروش هر دو سینما است.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی با انتقاد از نبود هماهنگی میان ارگان‌های مربوطه، خاطرنشان کرد: سینماداری یک چرخه و یک زنجیره است که بعد از مرحله تولید فیلم، از بخش‌های جذب مخاطب و اکران فیلم تشکیل شده ‌است. در چنین شرایطی این چرخه با یک کار گروهی توسط ارگان‌هایی مثل اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، صداوسیما و رسانه‌های عمومی تکمیل می‌شود و همه باید دست‌به‌دست هم دهند تا مخاطب در سینما فیلم ببیند تا بخشی از سیاست‌های فرهنگی کشور هم از این طریق به مردم منتقل شود.

پهلوانی اضافه کرد: به‌ عنوان مثال می‌بینیم که صداوسیما هیچ تیزری را پخش نمی‌کند و ما مراجعه‌کنندگانی داریم که ۱۰۰ روز بعد از بازگشایی سینما هنوز نمی‌داند سینما فعال است یا نه. بنابراین معتقدم رسانه‌ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما می‌توانستند با فعالیت‌هایی مثل پخش تیزر، معرفی فیلم و مصاحبه با عوامل سازنده آن، مخاطبان را از بازگشایی سینما با رعایت حداکثری دستورالعمل‌های بهداشتی مطلع کنند.

وی تصریح کرد: این چرخه معیوب باعث می‌شود مخاطب خبر نداشته باشد که سینما بازگشایی شده یا نه. در چنین شرایطی که ما در این عصر، رسانه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی فراوانی داریم، این موضوع یک فاجعه محسوب می‌شود. بنابراین در نهایت به‌ شرایطی منجر خواهد شد که سینماهای خصوصی حاضر به فعالیت نباشند،  چراکه برای آن‌ها صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

مدیر امور سینمایی حوزه هنری خراسان رضوی با انتقاد از برخورد دوگانه مسئولین با سینماها، اضافه کرد: چطور جشنواره فجر در مدت هشت روز و با ظرفیت کامل ۵۰ درصدی، بدون هیچ مشکلی برگزار شد، اما در حال حاضر که سالن‌ها تقریباً خالی است، می‌گویند سینما خطرآفرین است و باید تعطیل شود. با وجود این‌که اصلاً چنین چیزی نیست و سینما با حداکثر رعایت پروتکل‌های بهداشتی به فعالیت خودش ادامه می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.