۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 747059

دومین جلسه حضوری هجدهمین نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که از روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین در وین از سر گرفته شده بود، روز گذشته و با برگزاری نشست یک ساعت و نیمه به کار خود پایان داد.

مذاکرات فرسایشی همچنان ادامه دارد

معاون وزیر خارجه و رئیس هیئت ایرانی، در این نشست ضمن تأکید بر اراده جمهوری اسلامی برای ادامه تعاملات جدی، گفت: این امر منوط به مشاهده اراده سیاسی و جدیت در طرف‌های مقابل است و در غیر این صورت، دلیلی برای ادامه مذاکرات وجود نخواهد داشت. سیدعباس عراقچی تأکید کرد: لغو همه تحریم‌های آمریکا که در دوران دونالد ترامپ وضع شده‌اند، گام ضروری‌ برای احیای برجام است و تنها پس از راستی‌آزمایی لغو این تحریم‌ها، ایران آمادگی دارد اقدامات جبرانی خود را متوقف کند و به اجرای کامل برجام بازگردد. معاون سیاسی وزیر امورخارجه پیش از این هم گفته بود: تا وقتی آمریکا تمام تحریم‌های خودش‌را لغو نکرده و به برجام برنگشته باشد، هیچ یک از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به‌ویژه در حوزه غنی‌سازی متوقف نمی‌شود. روز گذشته همچنین محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان درباره این نشست در توییتی نوشت: ایالات متحده که این بحران را موجب شده، باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد؛ ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد. وی تصریح کرد: تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند؛ بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها. پیش از این، «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرده بود واشنگتن آماده است گام‌هایی را برای بازگشت به پایبندی به توافق هسته‌ای بردارد که رفع تحریم‌هایی که مرتبط با برجام نیستند را نیز درنظر گیرد. اما خبرگزاری ژاپنی «کیودو» گزارش داد: مقاومت در واشنگتن در برابر برداشته شدن تحریم‌های غیرهسته‌ای مانع اصلی پیشبرد گفت‌وگوهای برجامی در وین است.

این در حالی است که اتحادیه اروپا نیز پس از پایان دومین دور این نشست، با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در این گفت‌وگوها ابعاد بازگشت احتمالی آمریکا به توافق هسته‌ای بررسی شده است. اتحادیه اروپا با اشاره به بحث‌هایی که درباره بازگشت احتمالی آمریکا به برجام صورت گرفت، توضیح داد: «سازوکارها برای تضمین بازگشت به برجام و اجرای مؤثر آن نیز مورد بحث قرار گرفت. دو گروه کارشناسی رفع تحریم و اجرای مقدمات هسته‌ای نیز اقدامات خود را به اطلاع کمیسیون مشترک رساندند».

۲۵ فروردین، ادامه رایزنی‌ها

اما در پایان نشست مشترک کمیسیون مشترک برجام، توافق شد جلسه آینده در سطح معاونان چهارشنبه آینده (۲۵ فروردین) در وین برگزار شود و بلافاصله در چارچوب گروه‌های کارشناسی، رایزنی‌های فنی و تخصصی به صورت فشرده به‌منظور تهیه فهرست اقداماتی که باید از سوی‌ همه طرف‌ها در حوزه رفع تحریم و اقدامات هسته‌ای برای احیای برجام صورت گیرد، ادامه یابد. به گزارش فارس، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه شب پنجشنبه پس از دیدارش با «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود: جمعه یک جمع‌بندی خواهیم داشت و جلسه کمیسیون مشترک یک بار دیگر تشکیل می‌شود و کار کارگروه‌ها را ارزیابی می‌کند؛ پس از آن تصمیم داریم چند روزی را تنفسی بدهیم و هیئت‌ها به پایتخت‌هایشان برگردند و در هفته‌ آینده برای ادامه مذاکرات مجدد به وین بازمی‌گردیم؛ ممکن است چند بار این کار را تکرار کنیم تا بتوانیم به جمع‌بندی مطلوبی که منافع ما را تأمین می‌کند، برسیم.

تا امیدواری فاصله داریم اما ناامید هم نیستیم!

عراقچی در ارزیابی از روند مذاکرات انجام شده نیز عنوان کرده بود: هنوز در موقعیتی نیستیم که بگوییم مثبت بوده یا منفی. مسلماً منفی نبوده است. ولی هنوز زود است بگویم روند مثبتی را جلو می‌رویم. فضای جلسات، سازنده و مسیر ما رو به پیشرفت است، ولی هنوز تا نقطه‌ای که امیدوار باشیم به روند مثبتی خواهیم رسید، فاصله داریم، اگرچه ناامید نیستیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.