پژوهشگر و حدیث‌پژوه حوزوی گفت: امام رضا(ع) تبیین‌گر شیوه‌های حل مشکل الحدیث بودند و بیشتر از روش تبیینی و برخی اوقات از شیوه انکاری در این زمینه بهره می‌بردند.

امام رضا(ع) تبیین‌گر شیوه‌های حل مشکل الحدیث بودند/ دوره امام هشتم(ع)، دوران اوج مباحث کلامی و تضارب آراء

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین یاسین پورعلی پژوهشگر و حدیث‌پژوه حوزوی در نشست «شیوه‌های حل مشکل الحدیث عیون اخبار الرضا(ع)» از پنجاه و دومین نشست از سلسله نشست‌های علمی همایش کتاب عیون اخبارالرضا(ع) که به همت نمایندگی بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی در قم، برگزار شد، اظهار کرد: حدیثی که مفهوم ظاهری ارائه شده در آن شامل مطالب پیچیده‌ای است که مخاطب در نمی‌یابد و یا با یافته‌های پیشینی ما ناسازگار است، مشکل الحدیث گفته می‌شود.

این پژوهشگر حوزه حدیث به روش‌های برخورد امام رضا(ع) با احادیث نادرست و مشکل اشاره کرد و گفت: از بیشتر ائمه(ع) در تبیین احادیث مشکل، مطالبی رسیده است؛ امام علی(ع) احادیث پیامبر(ص) و امام رضا(ع) نیز احادیث مشکل ائمه ماقبل خود را تبیین کرده‌اند.

حجت الاسلام پورعلی بیان کرد: اوج مباحث کلامی و تضارب آراء در دوره امام رضا(ع) بوده و امام به سؤالات مردم در بحث مشکل الاحادیث پاسخ می‌دادند؛ تبیین احادیث اجداد طاهرین ائمه اطهار(ع) از جمله وظایف ایشان بود و اصحاب ائمه نیز به گونه‌ای تربیت شده بودند که به سؤالات مردم از جمله مشکل‌الاحادیث پاسخ می‌دادند.

وی با بیان اینکه ائمه اطهار(ع) برای تبیین احادیث مشکل و یا معضل، شاگرد تربیت کرده بودند، افزود: مشکل الحدیث امری نسبی بوده و ممکن است برای فردی حدیثی مشکل تلقی شود ولی برای استاد دیگری این گونه نباشد.

حجت‌الاسلام پورعلی با اشاره به رویکردهای مواجهه با احادیث مشکل، اضافه کرد: چند رویکرد را می‌توان تصور کرد؛ یکی شیوه تبیینی است که قرینه‌های محکم عقلی و نقلی را برای آن می‌آوریم، دیگری شیوه تأویلی است و شیوه سوم توقف است؛ یعنی حدیث را نمی‌فهمیم بنابراین فهم آن را باید به خود اهل بیت(ع) برگردانیم.

وی با بیان اینکه اصل رفع مشکل الحدیث شیوه تبیینی است نه انکاری اظهار کرد: امام رضا(ع) گاهی به تقطیعات روایات اشاره کرده اند.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.