مازندران- ضرب‌المثلی در بین مردم بومی و صیادان شمالی وجود دارد که می‌گوید: « دریا هیچ صیادی را دست‌خالی بازنمی‌گرداند» اما به قول صیادان شاید کسی دست‌خالی از دریا بازنگردد اما این روزها به دلایل مختلف ممکن است که چندان دست‌پر هم بازنگردد.

صید آب رفت؛ سفره معیشت صیادان در تور گرانی افتاد

قدس آنلاین- گروه استان‌ها: باوجود پیشرفت فنّاوری و فعالیت‌هایی مانند رهاسازی بچه ماهیان برای کمک به ترمیم ذخایر خزر انجام می‌پذیرد اما متأسفانه نه‌تنها جمعیت آبزیان در خزر رو به فزونی نگذاشته بلکه تور صیادان هرسال خالی‌تر از سال گذشته از آب‌ بیرون کشیده می‌شود.

 صیادان شمالی در حالی به انتهای فصل صید رسیدند که به قول آن‌ها رضایت چندانی نداشته و تورهایشان رونق گذشته را ندارد.

گرانی ماهی و بازهم ضرر

به بازار ماهی‌فروشان که سرمی زنیم قیمت‌ها آن‌قدر اوج گرفته است که در محاسبه‌ای ساده و سرانگشتی به نظر می‌رسد که صیادان با این قیمت‌ها باید پول‌های هنگفتی را به جیب بزنند اما وقتی با «اسد چاکسری» یکی از صیادان که برای چوب زنی گاهی به بازارمی آید هم‌کلام می‌شویم به این نتیجه می‌رسیم که قضیه آن‌طور که ما فکر می‌کنیم نیست.

این صیاد مازنی در این رابطه می‌گوید: قیمت ماهی تأثیر چندانی بر روی درآمد ما نداشته است چراکه تعداد صیادان در طی سال‌های گذشته آن‌قدر افزایش داشته که به دلیل همین افزایش صید کمتری به هر صیاد می‌رسد.

وی اظهار می‌کند: اگر وضعیت صیادان خوب بود لذا مجبور نبودند پس از پایان فصل صید به مشاغل دیگر روی بیاورند.

وی بابیان اینکه ادوات صید به شکل غیرقابل‌باوری افزایش داشته است می‌افزاید: در حال حاضر قیمت یک قایق موتوری باقیمت یک خودروی سواری مانند پژو برابری می‌کند و هزینه‌های خرید تور و طناب و ادوات صیادی نیز چند برابر شده و لذا بخش زیادی از درآمد صید و صیادی صرف آن می‌شود.

چاکسری عنوان می کند: اگرچه قیمت ماهی در سال‌های اخیر افزایش یافت اما به‌تناسب آن هزینه‌ها نیز چند برابر شده است.

وی بابیان اینکه صید و صیادی به دلیل افزایش هزینه‌های خرید تور، طناب و ادوات دیگر به صرفه نیست ادامه می دهد: صیادان هر سال برای صید و صیادی بی‌انگیزه‌تر می‌شود و رمق رفتن به دریا را ندارند.

کاهش صید

فصل صید به پایان رسیده و حالا آمارهای منتشره از زبان مسئولان حکایت از کاهش میزان صید ماهیان در دریای خزر نسبت به سال‌های قبل دارد.

 مدیرکل شیلات مازندران در این رابطه اظهار می‌کند: هرسال فصل صید از ۲۰ مهرماه آغاز می‌شود و تا ۱۵ فروردین‌ماه ادامه داد و باوجوداینکه به مدت ۵ روز و تا ۲۰ فروردین‌ماه تمدید شد اما آمارها حکایت‌ها از کاهش میزان صید نسبت به سال‌های گذشته دارد.

حسن اسحاقی با اشاره به پایان فصل صید ماهیان استخوانی در دریای خزر اذعان می‌کند: در فصل جاری دو هزار و ۲۵۴ تن ماهیان استخوانی صید شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کمتر از فصل صید سال قبل است.

وی ارزش ماهیان صیدشده را ۱۲۵ میلیارد تومان بیان کرد و با اشاره به کاهش یک‌درصدی ارزش اقتصادی آن گفت: ماهیان سفید، کفال و کپور را بیشترین گونه ماهیان صیدشده بوده است.

وی شمار صیادان ماهیان استخوانی را در استان چهار هزار نفر بیان کرده و می‌گوید: این افراد در ۵۴ شرکت تعاونی مشغول صید و صیادی هستند.

ریشه‌های کاهش صید

مدیرکل شیلات مازندران درباره کاهش میزان صید توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه گونه‌ها باید برای تولیدمثل به رودخانه‌ها مهاجرت کنند، متأسفانه به دلیل رسوبات واردشده، اوضاع رودخانه‌ها برای تولیدمثل ماهیان خوب نیست.

اسحاقی یادآور می‌شود: صید غیرمجاز توسط صیادان در مصب رودخانه و آلودگی‌ها سبب شده تا شاهد کاهش وحشتناک صید و صیادی باشیم و این عوامل سبب شده تا حال صید پره در استان خوش نباشد.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه حال صید و صیادی در شمال کشور اصلاً خوب نیست اذعان می کند: از یک‌سو با توجه به گونه‌های استراتژیک خزر که رود کوچ بوده و برای تولیدمثل و تکثیر باید به رودخانه‌ها عزیمت کنند و از سوی دیگر با شرایط فعلی رودخانه‌ها و ۲۰ رودخانه شاخص شیلات در سطح مازندران که ازنظر فاضلاب صنعتی و خانگی، رسوبات از بالادست معادن، بکر نبودن ساحل، بودن تورهای غیرمجاز در دهانه رودخانه‌ها، فعالیت صیادان غیرمجاز در رودخانه‌ها و دهانه‌ها نمی‌توان گفت شرایط برای تکثیر ایدئال است.

وی یادآور می شود: اگر همین روال ادامه پیدا کند هرگز به نقطه موردنظر نخواهیم رسید و دائماً کاهش صید رخ خواهد داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.