مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد گفت:در طرح محاسبه بلیت قطارشهری بر حسب مسافت حداقل کرایه بدون تخفیف برای دو ایستگاه ۷۵۰ و حداکثر کرایه ۱۳۰۰ تومان برای ۲۳ تا ۲۵ ایستگاه است.

محاسبه بلیت قطارشهری مشهد براساس مسافت چگونه خواهد بود؟

به گزارش قدس آنلاین، وحید مبین‌مقدم درمورد طرح محاسبه بلیت قطارشهری مشهد براساس مسافت که قرار است از  حدود یک ماه دیگر اجرایی شود، بیان کرد: قاعدتا در همه جهان، زمانی که خطوط مترو گسترش پیدا می‌کند و به صورت شبکه درمی‌آید، طرح پرداخت‌ها از کرایه ثابت خارج شده و بر اساس مسافت محاسبه می‌شود. هدف از طرح جدید این است که هم پرداخت‌ها عادلانه‌تر صورت بگیرد، هم بحث مدیریت مسافران و سیر و حرکت بهتر انجام شود. باتوجه به گسترش خطوط مترو و وجود خط یک و دو در شهر مشهد که شروع یک شبکه حمل‌ونقل ریلی است، ما به سمت اجرایی کردن این طرح رفته‌ایم.  

وی ضمن اشاره به این که در این طرح پرداخت عادلانه کرایه در نظر گرفته شده است، توضیح داد: یکی از پارامترهایی که در نحوه محاسبه این پرداخت‌ها دخیل است، تعداد ایستگاه‌های پیموده‌شده توسط مسافر است؛ به این معنا که مسافری که تعداد ایستگاه کمتری را طی می‌کند، نسبت به کسی که برای مسافت طولانی‌تری از قطار شهری استفاده می‌کند، کرایه کمتری را پرداخت می‌کند.  

مبین‌مقدم ادامه داد: یکی از پارامترهای دیگر، زمان استفاده از مترو است؛ مسافرینی که در ساعات خلوت از مترو استفاده می‌کنند نسبت به ساعات پیک که صبح و ظهر است، کرایه کمتری را پرداخت می‌کنند؛ بنابراین یک عده از مسافران می‌توانند زمان خود را مدیریت کنند و در این زمان‌های خلوت از قطار شهری استفاده کنند و در نتیجه ظرفیت‌های ما در داخل سیستم مترو نیز به نوعی افزایش پیدا می‌کند.  

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه تخفیفی برای یک‌سری از نواحی شهری در نظر گرفته شده است، گفت: در برخی از نواحی و خطوط مترو که مسافران کمتری وجود دارد و یا بعضی خطوط خاص، افرادی که در این نواحی از مترو استفاده می‌کنند، شامل تخفیف می‌شوند؛ به طور مثال در انتهای بولوار وکیل‌آباد در خط یک، معمولا قطار خلوت است و افراد در آن بخش، شامل تخفیف می‌شوند.  

وی خاطرنشان کرد: تمامی جزئیات مربوط به پارامترهایی که در نحوه محاسبه کرایه دخیل هستند را، قبل از اجرایی شدن طرح، از طریق رسانه‌ها به شهروندان اعلام خواهیم کرد و در تمامی ایستگاه‌ها نیز این اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

مبین‌مقدم توضیح داد: برای یک‌سری از اقشار جامعه از جمله دانش‌آموزان، دانشجویان، سالمندان، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، زنان سرپرست خانوار، سربازان و کارگران روزمزد، حدود ۲۰ درصد تخفیف در استفاده از قطارشهری اعمال می‌شود.  

وی افزود: بعد از درخواست این افراد، درنظرگرفته شده است که بانک‌های اطلاعاتی تکمیل شده و نهادهایی که متولی این افراد هستند، اطلاعاتشان را در اختیار شهرداری مشهد قرار دهند و این اطلاعات راستی‌آزمایی خواهد شد. مکانیزم اعمال این تخفیف‌ها در حال طراحی است که علاوه بر استفاده از این طرح، تخفیف تکریم اجتماعی نیز به این گروه از افراد تعلق گیرد.  

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به اینکه در حال حاضر، مدت‌هاست که کارت‌های شخصی‌سازی شده در اختیار بعضی از افراد جامعه از جمله ایثارگران و خانواده‌های محترم شهدا قرار دارد که از تخفیف استفاده می‌کنند، گفت: مشابه این اتفاق، در این طرح نیز، با تلاش‌های سازمان فاوای شهرداری مشهد که متولی این امر است، کارت‌های شخصی‌سازی شده برای اقشار ذکرشده تهیه خواهد شد.  

به گفته مبین‌مقدم، تخفیف‌های تکریم اجتماعی بر اساس تعداد سفر مشخصی در ماه و همچنین در بعضی موارد با ساعات مشخص اعمال می‌شود که این جزئیات نیز متعاقبا قبل از اجرای طرح اعلام خواهد شد.

وی در خصوص سازمان‌های مجری این طرح بیان کرد: تمامی امور نرم‌افزاری و پیاده‌سازی سیستم را همکاران در سازمان فاوای شهرداری مشهد انجام داده‌اند. همچنین ارتباط با سایر نهادها، جمع‌آوری بانک‌های اطلاعاتی، نحوه راستی‌آزمایی اقشار خاص مشمول تخفیف، توسط اداره کل هماهنگی‌های شهرداری و تامین تجهیزات مربوطه توسط شرکت ساخت قطارشهری در حال انجام است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با اشاره به تاثیرات اجرایی شدن این طرح بر درآمد شهرداری اظهار کرد: پیاده‌سازی این طرح باتوجه به تخفیف‌هایی که اعمال می‌شود، موجب کاهش درآمد قطارشهری و شهرداری خواهد شد؛ از آنجایی که الان در شرایط کرونایی هستیم، آمار و ارقام دقیق را در دست نداریم و اگر شرایط عادی بود می‌توانستیم آمار را محاسبه کنیم، اما در مجموع اجرای این طرح قطعا باعث کاهش درآمد خواهد شد و شهرداری این کاهش درآمد را پذیرفته است.  

مبین‌مقدم افزود: در سال ۹۸ و ۹۹، هزینه‌هایی که مردم بابت مترو پرداخت کرده‌اند، یک سوم هزینه تمام شده بوده و دو سوم آن را شهرداری به صورت یارانه متقبل شده است. اکنون علاوه‌بر این یارانه، شهرداری می‌پذیرد که باز هم کاهش درآمد داشته باشد.  

وی با اظهار به اینکه به دلیل شرایط کرونایی ایجاد شده، هزینه‌های تمام‌شده به شدت بالا رفت، بیان کرد: سال ۹۹ حمل‌ونقل هر مسافری با قطار شهری حدود ۳۰۰۰ تومان برآورد شده بود و در این سال به ازای هر مسافر هزار تومان دریافت می‌کردیم. اگر شرایط عادی بود و شیوع کرونا را در این سال نداشتیم، برآوردها تا پایان سال به همین شکل تحقق می‌بخشید. دو سوم یارانه که به ازای هر نفر ۲۰۰۰ تومان می‌شد را قرار بود یک سومش را شهرداری به عنوان یارانه و یک سوم دیگر را دولت به عنوان کمک متقبل شود، اما کمک دولت را در سال گذشته نداشتیم و تمامی این مبلغ را شهرداری متقبل شد.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد با بیان اینکه به دلیل خسارات ناشی از شیوع کرونا و افت تعداد مسافران در سال گذشته، هزینه‌تمام شده جابه‌جایی هر مسافر حدود ۹۰۰۰ تومان بود، اظهار کرد: اگر این شرایط در سال ۱۴۰۰ بهبود یابد و میزان مسافرین قطارشهری مجددا سیر افزایشی داشته باشد، هزینه‌ها قابل محاسبه مجدد خواهد بود و افزایش خواهد یافت.

مبین‌مقدم ادامه داد: در مصوبه شورای شهر در سال گذشته حداقل و حداکثر محاسبه میزان کرایه سفرها با قطار شهری براساس مسافت مشخص شده است، اما از آنجایی که وارد سال ۱۴۰۰ شده‌ایم، این مبالغ احتمالا تغییر خواهد کرد. از آنجایی که در حال حاضر مصوبه جدیدی از سمت شورا تصویب نشده است، ما فعلا با نرخ سال ۹۹ امور را پیش می‌بریم.   در طرح محاسبه بلیت قطارشهری بر حسب مسافت حداقل کرایه بدون تخفیف برای دو ایستگاه ۷۵۰ و حداکثر کرایه ۱۳۰۰ تومان برای ۲۳ تا ۲۵ ایستگاه است.

وی در خصوص وضعیت کنونی برنامه‌های طرح گفت: زیرساخت‌های این طرح از جمله نصب تجهیزات در ایستگاه‌ها در حال انجام است و پیمانکار نرم‌افزاری نیز در حال کار کردن بر روی طرح است و انشاالله با خرید یک‌سری از تجهیزات دیگر، طرح اجرا خواهد شد.  

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری قطار شهری مشهد در پایان تاکید کرد: تمامی محاسبات برای سال ۱۴۰۰، قبل از اجرایی شدن طرح انجام و جداول و جزئیات آن به اطلاع تمامی مردم رسانده خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.