سید جعفر صادقی گفت: کارگروه قرآنی مختص ماه مبارک رمضان، اجرای جشنواره های مجازی "نور امید"، همکاری با آموزش و پرورش برای استفاده از ظرفیت شبکه "شاد" و برنامه ریزی بلند مدت برای توسعه حفظ و مفاهیم قرآن کریم همسو با منویات مقام معظم رهبری را در دستور کار دارد.

برنامه‌های قرآنی سازمان تبلیغات در ماه رمضان؛ از جشنواره‌های مجازی "نور امید" تا استفاده از ظرفیت شبکه "شاد"

سید جعفر صادقی مسئول کارگروه قرآن ستاد عملیات "فصل بندگی" در سازمان تبلیغات اسلامی در مصاحبه با خبرنگار قدس آنلاین به بیان برنامه‌های این کارگروه در ایام ماه مبارک رمضان پرداخت و گفت: با توجه به رویکرد سازمان تبلیغات اسلامی در دوره جدید و تأکیدات مکرر حجت الاسلام و المسلمین آقای قمی بر ضرورت محور قرار گرفتن قران در مرکز ثقل و کانون فعالیتهای سازمان تبلیغات اسلامی و با عنایت به همزمانی ماه بهار قرآن و طلیعه بهار طبیعت در سال ۱۴۰۰ علاوه بر اینکه سازمان دارالقرآن الکریم به عنوان مسئول تمامی فعالیتهای فرهنگی تبلیغی سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان تعیین شد، کارگروه قرآن ستاد عملیات رمضان هم به موازات دیگر کارگروهها در این زمینه فعال شد.

سید جعفر صادقی افزود: کارگروه قرآن با در نظر گرفتن ضرورت روزآمدی در اقدامات و به ویژه با توجه به شرایط کرونایی علیرغم تعریف برخی برنامه‌ها در فضای واقعی تمرکز اساسی بر استفاده از فضای مجازی نموده است. اقداماتی که در این کارگروه برای اجرا در ماه مبارک رمضان در نظر گرفته شده در چهار محور طراحی شده است. سه ویژگی برجسته و اساسی در برنامه‌های امسال مد نظر هست. اولاً تمامی برنامه‌ها همسو با جهت گیری کلان ستاد عملیات رمضان مبتنی بر گفتمان امیدافزایی در جامعه و تواصی به حق و صبر با استفاده از ظرفیت بی بدیل معارف قرآن کریم مبتنی بر رهنمودهای مقام معظم رهبری در سخنرانی عید سعید مبعث در اواخر سال گذشته ترسیم شده است. از آنجا که در سخنان معظم له نیاز اصلی امروز جامعه تأکید بر امید و صبر و استقامت تا رسیدن به قله‌های پیروزی بوده است شعار اصلی برنامه‌های قرآنی نیز قرآن نور امید در نظر گرفته شد. بر این اساس محوریت گفتمانی در تمامی برنامه‌های کارگروه قرآن همین موضوع خواهد بود.

این مسئول کارگروه قرآنی دومین ویژگی برجسته در برنامه‌های این کارگروه را توسعه و تقویت شبکه کنشگران قرآنی و اجتماعی فعال و استفاده از ظرفیت دانش آموزی و ظرفیت‌های هنرمندان و چهره‌های شاخص اجتماعی است برشمرد. وی اضافه کرد: سومین ویژگی این است که امسال برای نخستین بار اتفاق مبارکی که در حال تحقق است، همسویی، هماهنگی و هم‌افزایی سازمان دارالقرآن الکریم با برخی دستگاه‌ها و نهادهای مهم است. همکاری تنگاتنگ با اداره کل قرآن عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از فرصت ارزشمند شبکه شاد، همکاری صمیمانه با سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به منظور استفاده از ظرفیت تبلیغات شهری به ویژه همکاری نزدیک و جدی با شورای عالی قرآن شهرداری تهران در اجرای جشنواره مجازی نور امید در فضای اینستاگرام در محورهای قرآنی و هنری، همکاری با ستاد تفسیر قرآن و بهره مندی از از آثار صوتی استاد قرائتی به منظور تولید محصولات موشن گرافیک با عنوان تفسیر آسان با محوریت گفتمان امید و صبر اتفاقات قابل توجهی است که در این عرصه شاهد آن هستیم.

وی ادامه داد: برای نمونه معاون محترم وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها با ابلاغ بخشنامه‌ای به تمامی شهرداران کشور و استفاده جدی از ظرفیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی تحت عنوان فصل بندگی در پرتو زیست قرآنی برای نخستین بار جریانی قابل توجه در فضاسازی قرآنی شهرها و روستاها ایجاد کرده است. با برخی دستگاه ها در حال رایزنی هستیم. از جمله اینکه نشست مشترک با معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برای هم افزایی برنامه‌های قرآنی کارگروه قرآن و نمایشگاه مجازی قرآن کریم سال جاری هم برگزار شد و توفیقات بسیار خوبی حاصل شد. با وجود فرصت اندک تا آغاز ماه مبارک رمضان با دستگاههای دیگری هم در حال رایزنی برای هم افزایی هستیم.

صادقی در خصوص عناوین برنامه های این کارگره نیز گفت: اقدام محوری و اصلی کارگروه قرآن تعریف طراحی و اجرای مجموعه جشنواره‌های مجازی با شعار قران نور امید است که جشنواره اصلی با همکاری شورای عالی قرآن شهرداری تهران و جشنواره‌های همسو و مرتبط توسط ادارات کل تبلیغات اسلامی استان‌های گلستان، البرز، اردبیل و اصفهان طراحی شده و از ابتدای ماه مبارک رمضان فعال خواهد شد. علاوه بر تولید و ارائه محصولات متنوع با محتواهای قرآنی در این جشنواره ها، فراخوان آثار داده خواهد شد و در حوزه مشارکتی موضوع بازنشر آثار و محصولات و ایجاد و تقویت زنجیره تواصی با هدف تشکیل شبکه کنشگران قرآنی به صورت جدی مدنظر خواهد بود.

این مسئول در سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: دومین برنامه برگزاری پویش همگانی حفظ، ترجمه و تفسیر آسان قرآن کریم است که علاوه بر شبکه شاد، در فضای اینستاگرام هم پشتوانه جشنواره‌های نور امید در بین مردم خواهد بود. حفظ ۲۰ سوره آخر قرآن کریم و بیان تفسیر آیات گفتمان امید و تواصی به حق و صبر در قالب فیلم‌های موشن گرافیک با تدریس استاد قرائتی مهمترین محور این پویش است. در این راستا علاوه بر برگزاری مسابقات متنوع اعم از مسابقات روزانه تفسیری و مسابقه کتابخوانی افراد شرکت کننده با مراجعه به سامانه ملی آموزش مجازی قرآن و عترت، در آزمون مربوطه شرکت و گواهینامه دریافت خواهند کرد.

وی ادامه داد: این پویش در واقع مقطع آغازین برنامه جامع و بلند مدت سازمان در توسعه حفظ و مفاهیم قرآن هست که پس از پایان ماه مبارک رمضان نیز ادامه خواهد داشت و همسو با مصوبات ستاد راهبری حفظ قرآن کریم با هدف تحقق منویات مقام معظم رهبری در تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن محصولات آموزشی فاخر و جذاب تولید و برنامه‌ریزی گسترده در این زمینه صورت خواهد گرفت. همسو با برنامه های مجازی نشست های سراسری قرآنیان، منادیان نور امید، روز اول اردیبهشت ماه، مقارن با ۸ ماه مبارک رمضان در سراسر کشور به صورت نیمه حضوری و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی برگزار خواهد شد که حجت‌الاسلام والمسلمین قمی رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در نشست قرآنیان استان تهران حضور خواهند داشت.

صادقی در پایان گفت: در این نشست علاوه بر چهره های قرآنی تکریم شده در ۱۴ دوره مراسم تکریم چهره های قرآنی، دیگر نخبگان و کنشگران قرآنی هم حضور خواهند داشت. برنامه های متنوعی برای فضای واقعی هم طراحی شده بود که به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا عملاً امکان اجرای آنها فعلا وجود ندارد. یکی دیگر از برنامه های این کارگروه، مشارکت در اجرای برنامه سحرگاهی شبکه قرآن سیما است که توافقات لازم در این زمینه صورت گرفته و بناست این برنامه با محوریت گفتمانی تعریف شده از سوی سازمان در ماه مبارک رمضان به روی آنتن برود. همچنین مذاکرات و گفت‌وگوهای مفصلی با شورای معارف رسانه ملی هم صورت گرفته و سازمان صدا و سیما آمادگی کامل خود را برای پشتیبانی رسانه‌ای از برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان اعلام کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.