باوجود تلاش‌های شبانه‌روزی یک سال اخیر کادر درمان در مقابله با ویروس کرونا و آموزش‌هایی که در زمینه پیشگیری از ابتلا به این ویروس داده شد، متأسفانه به دلیل سهل‌انگاری برخی از مسئولان و بی‌توجهی مردم، کشور وارد موج چهارم کرونا شد.

۷۰ درصد پرستاران هنوز واکسینه نشده‌اند!

با اینکه این وضعیت برای همه مردم دشوار و خطرناک است اما واقعیت آن است کادر درمان به‌ویژه پرستاران بیش از پیش با خطرات و پیامدهای ناشی از این بحران مواجه‌اند. 

حقوق فوت شدگان پرستار قطع شده است

دبیرکل خانه پرستار ایران در خصوص وضعیت پرستاران در موج چهارم کرونا می‌گوید: این موج به مراتب از سه موج قبلی سهمگین‌تر و سنگین‌تر است؛ ظرفیت بیشتر بیمارستان‌های تهران پر شده و بیماران پذیرش شده را روی برانکارد و صندلی بستری می‌کنند، به همین نسبت هم فشار کار بر کادر درمان به‌ویژه پرستاران که بیشترین مواجهه را با بیماران دارند بیشتر شده است.

محمد شریفی مقدم با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد افزایش ابتلای نیروهای پرستاری به بیماری کووید ۱۹ بوده‌ایم، ادامه می‌دهد: متأسفانه در هفته اخیر هشت پرستار از شهرهای مختلف کشور بر اثر ابتلا به کرونا فوت شده‌اند که با توجه به تأخیر در واکسیناسیون نیروهای پرستاری و همچنین سهل‌انگاری در مدیریت بحران کرونا به‌ویژه خودداری از اعلام ماندن اجباری در خانه‌ها در تعطیلات نوروز می‌توان گفت در بیمارستان‌های کشور شاهد قتل‌عام کادر پرستاری هستیم.

ما به عزیزان فوت شده کادر پرستاری، شهدای سلامت می‌گوییم، درحالی که هنوز بنیاد شهید آن‌ها را به عنوان شهید به رسمیت نشناخته و در مواردی حتی حقوق آن‌ها نیز قطع شده است. 

هنوز هم دنیا باید از ما درس بگیرد؟!

وی می‌افزاید: باوجود خرید واکسن از سوی وزارت بهداشت و اعلام معاون پرستاری وزارت بهداشت که ۸۰ درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند، متأسفانه تاکنون کمتر از ۳۰ درصد کادر پرستاری واکسن کووید۱۹ را دریافت کرده‌اند و بیش از ۷۰ درصد هنوز واکسینه نشده‌اند، این درحالی است که در همه کشورهای دنیا کادر پرستاری به دلیل مواجهه مستقیم با بیماران، نخستین گروهی هستند که واکسینه شده‌اند به همین دلیل آمار مرگ و میر نیروهای پرستاری در بیشتر کشورهای دنیا از ایران کمتر است. متأسفانه جامعه پرستاری ایران با فوت ۱۳۰ پرستار در جبهه مقابله با کرونا جزو کشورهایی است که بیشترین آمار ابتلا به کرونا و فوت ناشی از آن را در کادر پرستاری داشته است. براساس آمار اعلام شده از سوی فدراسیون جهانی پرستار که اواخر اسفند ۹۹ اعلام شد، از مجموع ۶۶کشور دنیا که آمار متوفیان کادر پرستاری خود بر اثر ابتلا به ویروس کرونا را اعلام کرده‌اند ۳۰ هزار کادر پرستاری فوت شده‌اند، یعنی به طور متوسط هر کشور ۵۰ فوتی داشته؛ متأسفانه آمار کشور ما نزدیک به سه برابر یعنی تعدادی بیشتر از آمار فوتی‌های جامعه پرستاری هند (کشوری که بیش از یک میلیارد جمعیت دارد) است و هنوز وزیر بهداشت ما مدعی است دنیا باید در مقابله با بحران کرونا از ما درس بگیرد، در حالی که در بیشتر کشورهای دنیا فوتی‌های کادر درمان به صفر رسیده است!

وی ادامه می‌دهد: مدیریت نادرست وزارت بهداشت در کنترل کرونا بر کسی پوشیده نیست، به عنوان نمونه همه کشورها در زمینه واکسیناسیون با سند و مدرک سخن می‌گویند و کاملاً مشخص است به چه کسی واکسن تزریق شده، اما وزارت بهداشت مدیریت صحیحی در این زمینه نداشته به همین دلیل سهمیه ۱۲۰ دز واکسنی که برای کادر پرستاری یکی از بیمارستان‌های خصوصی تهران اختصاص یافته بود را به سهامدار بخش خصوصی، مدیران، خانواده آن‌ها و حتی منشی‌های مطب پزشکان تزریق کرده‌اند، اما بیشتر پرستاران بیمارستان که در مواجهه مستقیم با بیماران هستند هنوز واکسینه نشده‌اند. اکنون ما به عنوان خانه پرستار کشور مدعی‌العموم هستیم که چرا پرستاران ما به دلیل واکسینه نشدن از سوی وزارت بهداشت باید جان خود را از دست بدهند؟

پرستار بیکار نداریم!

شریفی‌مقدم مهم‌ترین عامل ابتلای کادر پرستاری به بیماری کووید ۱۹ و آمار مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری در جامعه پرستاری کشور را پس از سهل‌انگاری وزارت بهداشت در واکسیناسیون این نیروها، کمبود پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی عنوان می‌کند و می‌گوید: این مسئله علاوه بر اینکه موجب خستگی و ضعف سیستم دفاعی پرستاران و در پی آن ابتلا به بیماری کووید۱۹ و خطرات ناشی از آن می‌شود، درصد خطای کار آن‌ها را نیز افزایش می‌دهد که در رسیدگی به بیماران بسیار تأثیرگذار است؛ چراکه وقتی پرستار به جای یک شیفت باید چند شیفت کار کند و به جای مراقبت از پنج بیمار در شیفت شب مسئول مراقبت از ۲۰ تا ۳۰ بیمار می‌شود، علاوه بر خستگی مضاعف، امکان مراقبت از بیماران نیز کاهش می‌یابد؛ در این وضعیت علاوه بر سلامت کادر پرستاری، سلامت بیماران نیز به خطر خواهد افتاد. براساس بررسی‌های انجام شده در آمریکا با افزایش دو ساعت کار کادر پرستاری میزان خطای کار او ۱۴درصد افزایش خواهد یافت. همچنین به گفته سازمان بهداشت جهانی وقتی تعداد پرستار نسبت به تخت‌های بیمارستانی از حداقل استاندارد کمتر شود به همان نسبت خسارت به مردم و پرستاران افزایش خواهد یافت.

وی ادامه می‌دهد: وزارت بهداشت همواره مدعی است ما پرستار بیکار نداریم و در سال ۹۸ مجوز استخدام ۴۰ هزار نیروی پرستاری را دریافت کرد که ۷۰ هزار پرستار در آزمون استخدامی شرکت کردند، اما متأسفانه کمتر از ۱۲ هزار پرستار با این مجوز استخدام شدند و سهمیه ۲۸ هزار نیروی پرستاری برای جذب و استخدام سایر نیروها استفاده شد و هیچ کس پاسخگو نیست. 

طرح شهید سلیمانی ورودی بیمارستان‌ها را کاهش داد

به گفته وی ما در بخش دولتی حدود ۱۲۰هزار کادر پرستاری و با احتساب بخش خصوصی، تأمین اجتماعی و نیروهای مسلح حدود ۱۸۰ هزار کادر پرستاری داریم که این تعداد به هیچ عنوان پاسخگوی تخت‌های بیمارستانی نیست.

وی ادامه می‌دهد: در موج نخست کرونا با به‌کارگیری نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها تلاش کردند بخشی از این کمبودها را برطرف کنند که متأسفانه نتیجه قابل قبولی نداشت، با این حال عملکرد نیروهای جهادی در طرح شهید سلیمانی بسیار موفق و ثمربخش بود و توانست ورودی بیمارستان‌ها را کاهش دهد که متأسفانه با تعطیلات نوروز و افزایش سفرها، میهمانی‌ها و تجمع‌ها، همه تلاش‌ها بی‌نتیجه ماند. نیروهای جهادی به هیچ عنوان نمی‌توانند در بیمارستان‌ها کمبود پرستار را برطرف کنند چرا که پرستاری نیازمند دانش و تخصص است که به صورت تجربی نمی‌توان آن را کسب کرد و ممکن است موجب تراکم در بخش‌های بیمارستانی و سرایت بیشتر ویروس شوند که این اتفاق جان پرستاران و حتی خود نیروهای جهادی و بیماران را به خطر خواهد انداخت.

وی می‌افزاید: در بیماری‌های ویروسی هرچه تراکم جمعیت افزایش یابد قدرت سرایت بیماری نیز افزایش پیدا می‌کند، به همین دلیل با افزایش تعداد بیماران بستری در بخش‌های بیمارستانی، با اینکه کادر درمان همه شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند، باز هم آمار ابتلای آن‌ها به بیماری افزایش می‌یابد. در موج چهارم کرونا کادر پرستاری مشکلاتی را که در موج نخست (کمبود ماسک و... ) داشتند ندارند، اما به دلیل افزایش تجمع ویروس و ازدحام بیماران بستری در بخش‌های بیمارستانی احتمال ابتلای آن‌ها به ویروس بیشتر از موج‌های قبلی است و اگر پرستاران ما واکسینه نشوند هر روز شاهد شهادت مظلومانه تعدادی از این عزیزان خواهیم بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.