معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به وضعیت قرمز شیوع ویرویس کرونا از برگزاری کلیه برنامه‌های قرآنی ماه مبارک رمضان به صورت مجازی خبر داد.

برنامه‌های قرآنی ماه رمضان مجازی برگزار می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی کاظمی‌نسب در خصوص نحوه برگزاری فعالیت‌های قرآنی در ماه مبارک رمضان با توجه به وضعیت شیوع ویروس کرونا در سطح استان،  اظهار کرد: در زمان شیوع ویروس کرونا طبیعی است که فعالیت‌های قرآنی به سمت فضای مجازی رفت و این یک توفیق اجباری برای ما بود،  چراکه کرونا باعث شد، فعالیت‌های هنری، فرهنگی و قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سمت فضای مجازی سوق پیدا کند. با این ‌حال ما همچنان در این زمینه تازه وارد هستیم و باید بیش‌تر از این فضا استفاده کنیم تا فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی رونق پیدا کند. با این وجود نیاز است که زیرساخت‌ها و سواد رسانه‌ای لازم برای انجام این‌کار به‌وجود بیاید.

وی افزود: بنا به تصمیم معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،  سامانه «حمد» طراحی شد و مؤسسات قرآنی استان خراسان رضوی هم اطلاعات‌شان را در این سامانه ثبت کردند تا در آینده از امتیازات و حمایت‌های این سامانه برخوردار شوند. همچنین در آینده قرار است فعالیت‌های آموزشی مؤسسات در این سامانه انجام شود.

معاون قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی با اشاره به راه‌اندازی دو سامانه حمایتی «کارا» و «تحفه»، بیان کرد: تاکنون به ۷۲ مؤسسه قرآنی دارای پروانه فعالیت، تسهیلات بلاعوضی به ارزش ۱۰۴ میلیون تومان اهدا شده است.  با این ‌حال در سامانه «تحفه» که ویژه مؤسسات قرآنی تعریف شده است مبلغ یک ‌میلیارد و ۵۰ میلیون تومان سهم خراسان رضوی بود که تا کنون ۱۰ مؤسسه را در مرحله اول به بانک معرفی کردیم تا تسهیلات‌شان را دریافت کنند و قرار است در ادامه هم مؤسسات دیگری را معرفی کنیم.

کاظمی‌نسب با اشاره به حمایت‌های صورت گرفته از سوی معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالان قرآنی استان، تصریح کرد: از ۳۲ شخصیت قرآنی به منظور استمرار جلسات قرآنی در ایام کرونا حمایت مالی شده است،  چراکه اساتید قرآنی با تعطیلی جلسات قرآنی منبع درآمدشان قطع شده بود و سعی کردیم با این حمایت بخشی از آسیب کرونا به درآمدشان را جبران کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۳۹۹ فراخوانی منتشر کردیم و ۲۵ برنامه قرآنی به دست ما رسید که بر اساس شاخص‌های تعیین شده در نهایت به هشت برنامه منتخب رسیدیم و حمایت مالی از این طرح‌ها انجام شد تا برنامه‌هایشان را در فضای مجازی دنبال کنند.

کاظمی‌نسب با بیان برنامه‌های معاونت قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در ماه مبارک رمضان و در وضعیت قرمز شیوع بیماری کرونا در مشهد، خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود، امسال آزمون سراسری قرآن و عترت در فضای مجازی برگزار می‌شود.  همچنین بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه قرآن و عترت نیز در بستر آنلاین برگزار خواهد شد.

معاون قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: یکی از ویژه‌برنامه‌هایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان، برنامه‌ریزی کرده‌ایم این است که بنا داریم با هدف تولید محتوای مناسب در فضای مجازی از تولید کلیپ‌های کوتاه قرآنی با محدودیت زمانی سه دقیقه‌ای حمایت کنیم. به این ‌شکل که در ابتدا یک قاری، آیه‌ای را در موضوعات حجاب و عفاف، اقامه نماز، امر به معروف و نهی از منکر، فرهنگ ایثار و شهادت و کاهش آسیب‌های اجتماعی قرائت کند و بعد از آن هم یک نفر ترجمه و پیام آیه مطرح کند.

وی ادامه داد: همچنین در نظر داریم با همکاری صداوسیما، اداره کل اوقاف خراسان رضوی، کمیته امداد امام خمینی(ره)، یک برنامه تلویزیونی با موضوع قرآن و انقلاب اسلامی را با در ۵۲ قسمت تولید کنیم که همزمان با ماه مبارک رمضان از شبکه استانی خراسان رضوی پخش خواهد شد.

کاظمی‌نسب با اشاره به برگزاری آنلاین نخستین دوره جشنواره ملی ترویج فرهنگ نماز در خراسان رضوی، اظهار کرد: طبق روال سال‌های گذشته مؤسسات قرآنی در سراسر استان، برنامه‌های متنوعی برای ماه رمضان تدارک دیده‌اند که امسال با توجه به وضعیت قرمز شیوع ویروس کرونا در مشهد، بر بستر آنلاین برگزار خواهد شد. همچنین ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هم برنامه‌های ویژه‌ای برای ماه مبارک رمضان دارند که در هفته‌های اول ماه رمضان اطلاع‌رسانی خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.