بیش از ۹۰ درصد روغن خوراکی مورد استفاده در کشور وارداتی است در حالی که فرصت برای خودکفایی در تولید دانه های روغنی مهیاست.

شمارش معکوس برای برداشت کلزا از ۷۵۰۰ هکتار کشت مشارکتی / خرید تضمینی محصول کشاورزان توسط آستان قدس و تامین دانه های روغنی برای کارخانه های تولید روغن

به گزارش قدس آنلاین، با هدف کمک برای دستیابی به این خودکفایی، سال گذشته تفاهم نامه ای بین آستان قدس رضوی و وزارت جهاد کشاورزی رضوی منعقد شد تا شرکت کشاورزی رضوی به نمایندگی از بنیاد بهره وری موقوفات همکاری مشترکی با وزارتخانه داشته باشد و با اجرای طرح کشت قراردادی دانه های روغنی کلزا، گلرنگ، پنبه و کنجد، پیشگام این حوزه در کشور باشد.

طرحی که علاوه بر مشارکت همه جانبه از کشاورزان در مراحل داشت، کاشت و برداشت، خرید تضمینی محصول توسط شرکت کشاورزی رضوی را هم به همراه دارد تا هم کشاورزان آسوده خاطر باشند و هم دانه های روغنی مورد نیاز کارخانه های تولید روغن در کشور تامین شود.

در همین راستا اقداماتی در استان های مختلف کشور آغاز شد و در حال ثمر دادن است. روز گذشته مدیران جهاد کشاورزی استان همراه با مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی از آنچه ماحصل فعالیت این شرکت و کشاورزان طرف قرارداد کشت کلزا در منطقه کنه بیست بخش رضویه مشهد بود، بازدید کردند.

طرح زنجیره تولید کلزا در چهار استان شرقی

مدیرعامل شرکت کشاورزی رضوی در این بازدید گفت: از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ این شرکت طرح ایجاد زنجیره تولید کلزا در چهار استان شرقی کشور از جمله خراسان رضوی را آغاز کرد تا گامی در راستای خودکفایی در تولید این دانه روغنی و استراتژیک بردارد. محمود صادقی ادامه داد: طرح کشت قراردادی کلزا تقریبا در تمامی شهرهای خراسان رضوی در مجموع به مساحت ۷۵۰۰ هکتار اجرا و با بیش از ۱۲۰۰ کشاورز عقد قرارداد شده است. وی افزود: این اراضی در حال حاضر در مرحله داشت قرار دارد و با توجه به وضعیت آب و هوایی، پیش بینی می شود برداشت این دانه های روغنی از دهم خرداد آغاز شود.

حمایت همه جانبه از کشاورزان

اجرای طرح کشت قراردادی دانه های روغنی برای نخستین بار در کشور، نشان می دهد آستان قدس عزم خود را جزم کرده تا تحولی بزرگ و سازنده برای تولید داخلی این محصول ایجاد کند.

صادقی درباره اهداف اجرای این طرح خاطرنشان کرد: با توجه به وجود اراضی مطلوب در نقاط مختلف کشور، آستان قدس درصدد است تا شرایطی را برای کشاورزان علاقه مند به کشت کلزا فراهم کند.

وی ادامه داد: در قالب کشت قراردادی کلزا، آستان قدس رضوی ضمن تامین نهاده های کشاورزی و بیمه محصول، سایر نیاز کشاورز از جمله نیاز به را هم تامین می کند. همچنین کارشناسان شرکت در همه مراحل کاشت، داشت و برداشت، با کشاورزان در ارتباط هستند و راهنمایی های لازم را به آنها ارائه می کنند. همچنین پس از اتمام برداشت، تمامی محصول توسط آستان قدس رضوی به صورت تضمینی خریداری و به کارخانجات تولید روغن تحویل داده می شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.