۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 748448

یکی از مهم‌ترین موضوعات در تداوم زندگی زناشویی اعتماد زوجین به یکدیگر است. زندگی زناشویی که در آن بد گمانی و سوءظن وجود داشته باشد، موجب می‌شود آرامش در زندگی از بین رفته و اضطراب و استرس مداوم جایگزین آن شود. به هر میزان اعتماد میان زوجین افزایش یابد به همان نسبت مشکلات زناشویی کاهش پیدا می‌کند، چرا که اعتماد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های هر رابطه و یکی از اصلی‌ترین وظایف زوجین در زندگی زناشویی حصول اعتماد کامل به یکدیگر است.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای ساخت اعتماد بین طرفین اختصاص زمان مناسب برای صحبت در مورد شک‌ها و تردیدهاست؛ موضوعی که متأسفانه امروزه اصلاً به آن توجهی نمی‌شود و تلاش مثبتی برای اعتمادسازی مناسب بین زوجین صورت نمی‌ گیرد. دختر و پسر معمولاً بدون آگاهی و آموزش مهارت‌های زندگی مشترک اقدام به ازدواج کرده و پس از روبه‌رو شدن با بی‌اعتمادی و مشکلات مشابه آن، احساس دلزدگی و سردی را در رابطه تجربه می‌کنند. در حالی که رفع مشکل اعتماد غیرممکن نیست. صحبت کردن راه حل رفع بسیاری از مشکلات است. بهترین متخصصان در بهترین مراکز درمانی به زوجینی که مشکل اعتماد به یکدیگر را دارند پیشنهاد می‌کنند بیشتر برای صحبت کردن با یکدیگر زمان گذاشته و با ریشه‌یابی مشکلاتی که موجب بروز بی‌اعتمادی می‌شود، برای رفع آن تلاش کنند. شوخی کردن درباره حس بی‌اعتمادی و جدی نگرفتن آن می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به زندگی زناشویی زوجین وارد کند که اصلاح آن گاهی غیرممکن می‌شود. دقت داشته باشید اعتماد به تنهایی پیشرفت نمی‌کند و نیازمند تلاش جدی توسط هر دو طرف است. خیانت، طلاق عاطفی و طلاق رسمی از جدی‌ترین آسیب‌های بی‌اعتمادی در زندگی مشترک است. افرادی که اختلال پارانوئید، مرزی، هیستریک و شخصیت وابسته دارند نیز بسیار مستعد بروز بی‌اعتمادی در رابطه هستند.

در اینجا به برخی فعالیت‌های مؤثر برای ایجاد اعتماد در زندگی مشترک اشاره می‌کنیم.

به خود اعتماد داشته باشید: هیچ کسی نمی‌تواند به فردی که خودش به خودش اعتماد ندارد اعتماد کند.

به قولی که داده‌اید عمل کنید.

رابطه‌تان را یک اولویت بدانید: از«ما» به جای «من» استفاده کنید.

با خودتان صادق باشید: ماهیت واقعی خود را نشان دهید.

نگرانی‌ها، نیازها و ترس خود را بیان کنید: شریک زندگیتان نمی‌تواند فرض کند و یا حدس بزند به چه چیزی نیاز دارید.

کلمات خود را عاقلانه انتخاب کنید: بگویید چه منظوری دارید. نگذارید سوءبرداشت پیش بیاید.

ایجاد دوستی: فقدان دوستی و ارتباط عاطفی ممکن است یکی از طرفین را به دنبال صمیمیت در مکان‌های دیگر ببرد.

برای قابل اعتماد بودن تلاش کنید: برای بدست آوردن اعتماد شریک زندگیتان، باید قابل اعتماد باشید، اگر می‌گویید کاری انجام می‌دهید، انجامش دهید. از رفتار و حرف‌هایی که حس بی‌اعتمادی منتقل می‌کند بپرهیزید.

مرزهای سالمی را تنظیم کنید: مهم است مرزهای روشنی در روابط شخصی و اجتماعی برای خود و همسرتان تعیین کنید.

نفوذپذیر باشید: پذیرفتن نفوذ از یکدیگر، یک عنصر مهم در یک رابطه صمیمانه موفق است. خشک و خود رأی نباشید.

افزایش و ترمیم اعتماد را جدی بگیرید: طبیعی است درگیری و بحث داشته باشید، اما فوری به فکر ترمیم باشید.

چالش‌ها را در نظر بگیرید: از مشکلاتی که برای شما و شریک زندگی‌تان چالش است فرار نکنید، این مشکلات یک درس و فرصت برای رشد و همکاری و ایجاد عشق و اعتماد است.

روی مثبت‌ها تمرکز کنید: یک ازدواج خوب باید محیطی غنی از مثبت‌ها باشد. سپرده‌های منظمی را به حساب‌های بانکی عاطفی یکدیگر واریز کنید.

یکدیگر را حمایت کنید: در مواقع مشکلات پشت و پناه هم باشید.

اعتماد نشان می‌دهد زن و شوهر چقدر مطمئن‌اند هرگاه غمگین، خشمگین، ترسیده، شرمسار، چاق یا لاغر، مغلوب، بیمار، درمانده و... شوند، باز هم همسرشان کنارشان است و تمام قد از او حمایت و همدلی و صمیمیت دریافت خواهند کرد. در واقع اعتماد وقتی ریشه می‌دواند که فرد، نه کاملاً و نه همیشه، اما تا جایی که می‌تواند در دسترس دیگری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.