در حالی ‌که قیمت پایین نرخ خرید تضمینی، افزایش سرسام‌آور قیمت نهاده‌های کشاورزی و افزایش هزینه‌های تولید، عرصه را بر کشاورزان تنگ و معیشت آنان را مختل کرده است، دولت نرخ خرید تضمینی گندم برای سال ۱۴۰۰ را به ازای هر کیلوگرم ۴ هزارتومان تعیین کرده و حاضر به اصلاح این نرخ نیست.

وقتی گندم به جای نان، علوفه دام می‌شود!

پیشنهاد نظام صنفی کشاورزی در مورد قیمت خرید تضمینی ۵هزارو۸۴۲تومان است که دولت آن را نپذیرفته و تشکل‌های کشاورزی در واکنش به بی‌اعتنایی دولت به اصلاح نرخ خرید تضمینی گندم هشدار دادند که امسال از ۱۴میلیون تن گندم تولیدی کشور، کمتر از ۳میلیون تن به دست دولت خواهد رسید، مضاف بر آنکه سال آینده نیز باید منتظر کاهش ۵۰درصدی تولید گندم در کشور باشد.

کشاورزان سال زراعی گذشته نیز ۱۴میلیون تن گندم تولید کردند و دولت با تمام توانی که داشت تنها توانست حدود ۸میلیون تن از این محصول را خریداری کند. سال پیشتر از آن نیز پایین بودن نرخ خرید تضمینی سبب شد کشاورزان به تحویل ۶ میلیون تن گندم به دولت اکتفا کنند و مابقی تولیدات آن‌ها راهی بازار آزاد شد.

قیمت نهاده‌های دامی از گندم بیشتر است

با وجود اینکه قیمت خرید تضمینی نسبت به سال گذشته ۶۰درصد افزایش داشته اما این رقم باز هم کفاف معیشت کشاورزان را نمی‌دهد. آن‌طور که رئیس مجمع نظام صنفی کشاورزی به قدس می‌گوید کاهش میزان بارندگی و افت محسوس عملکرد کشتزارها سبب شده با کاهش تولید گندم مواجه باشیم. از طرفی گران بودن نهاده‌های تولید سبب شده  کشاورزان از سموم و ریزمغذی‌های کمتری برای دفع آفات استفاده کنند که این امر هم‌ روی کیفیت محصولات اثر گذاشته است. در چنین شرایطی که دولت حاضر نیست با اصلاح نرخ خرید تضمینی  گندم از کشاورز حمایت کند، دامداران حاضر هستند این محصول راهبردی را با قیمت مناسبی از کشاورز خریداری کنند.

ملک‌زاده می‌گوید: در حال حاضر قیمت گندم از جو و نهاده‌های دامی پایین‌تر است و این انگیزه خوبی به دامداران می‌دهد که به جای خرید نهاده با قیمت ۱۵هزار تومان در بازار آزاد، از گندم با قیمت پایین ۴هزارتومان استفاده کنند.

آن‌طور که ملک‌زاده می‌گوید قیمت جو همیشه ۲۰ تا ۲۵درصد کمتر از گندم تعیین می‌شود و امسال هم این رقم ۲هزارو۳۷۰تومان تعیین‌ شده است، ولی از آن جایی که قصه کمبود نهاده‌های دامی مشمول این محصول نیز می‌شود، دلالان جو را در بازار آزاد تا دو برابر قیمت مصوب شده معامله می‌کنند و اکنون نیز نرخ این محصول به مرز ۶هزارو۵۰۰تومان رسیده است؛ بنابراین طبیعی است گندم که قیمت مناسب‌تری از جو دارد، تبدیل به علوفه شود.

به گفته وی، در حال حاضر مزارع زیادی برای تأمین علوفه دام به دامداران فروخته‌ شده و اگر نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم اصلاح نشود، بقیه مزارع نیز به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

نرخ اصلاح نشود ۳ میلیون تن گندم هم‌ دست دولت را نمی‌گیرد

ملک‌زاده که عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات راهبردی است، می‌گوید: چنانچه نرخ اصلاح نشود، دولت در پایان سال زراعی جاری احتمالاً بیشتر از ۳میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری نکند و با احتساب ذخایر استراتژیک ناچار به واردات حدود ۸میلیون تن گندم خواهد شد که نیاز به ۶۴میلیارد تومان هزینه ارزی دارد.

وی با ابراز نگرانی از اینکه با نرخ پایین خرید، کشاورزان برای کاشت گندم رغبتی نخواهند داشت، تأکید می‌کند: دولتی‌ها دغدغه بودجه را دارند و به موضوع تأمین امنیت‌غذایی و امرارمعاش کشاورز که باید سود متعارفی داشته باشد، توجهی ندارند. طبق نظر کارشناسان وزارت جهاد، تشکل‌ها و مرکز پژوهش‌های مجلس، قیمت منطقی گندم باید حدود ۶هزار تومان باشد، درغیراین صورت اگر بودجه ندارید، بگذارید کشاورز محصولش را طبق عرف بازار به هرکسی که خریدارش بود، بفروشد.

عضو شورای قیمت‌گذاری محصولات راهبردی تأکید کرد: در جلسه قبل قرار شد وزیر جهاد به‌ عنوان رئیس شورا و نمایندگان دولت که از سازمان برنامه‌وبودجه آمده بودند، آنالیزی را که ما از قیمت تمام‌شده محصول داشتیم را بررسی کنند و سپس یک جلسه با رئیس‌جمهور داشته باشند و مجموع نظرات در جلسه امروز دوشنبه به بحث و بررسی گذاشته شود که البته با توجه به تبعات قیمت ۴هزارتومانی گندم و پیش‌بینی عدم تحویل گندم تولیدی به دولت، امیدواریم در این جلسه قیمت اصلاح شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.