۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۲
کد خبر: 748493

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز در نشست خبری خود حاضر نشد خبرهای منتشر شده در روزهای اخیر درباره دیدار مقامات تهران و ریاض در بغداد را تایید یا تکذیب کند، اما تاکید کرد که از گفتگو با عربستان سعودی استقبال می‌کنیم و آنرا به نفع مردم دو کشور و منطقه می‌دانیم.

پاسخ دو پهلوی خطیب‌زاده درباره دیدار مقامات تهران و ریاض در بغداد

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده رئیس مرکز دیپلمای عمومی و رسانه ای وزارت امرو خارجه امروز در مقابل سوال‌های مکرر خبرنگاران در مورد اخبار رسانه‌های خارجی به نقل از منایع عراقی و غربی درباره ملاقات مقامات ایران با حکومت عربستان سعودی به میزبانی بغداد، این خبرها را تایید یا تکذیب کند.

وی در واکنش به این موضوعبا بیان اینکه  ما هم این گزارشهای رسانه ای و مطبوعاتی را دیدیم  ونقل قولها متضاد بوده اند، گفت: ایران همواره از گفتگو با عربستان سعودی استقبال کرده و آنرا به نفع مردم و صلح و ثبات منطقه دانسته و همین رویه ادامه خواهد داشت.

دیپلماسی رمضانی ظریف

وی درباره اهداف سفر ظریف به اندونزی هم با اشاره به اینکه سال گذشته هفتادمین سالگرد روابط دو کشور بود و حجم روابط تجاری در یکی دو سال اخیر تقریبا دو برابر شده است، اظهار داشت: این سفر برای پیگیری مسائل و روابط دوجانبه و ارتقای آن و رفع موانع تجاری و گسترش آنها از قبل در دست اجرا بود که الان انجام شد.

وی افزود: بازدیدها در ماه رمضان بین کشورهای اسلامی مرسوم است و ان‌شاءالله آقای ظریف از دیپلماسی رمضان بهره خواهد برد.

برنامه تهران و مسکو برای امضای یک سند ارتقا یافته همکاریهای جامع

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در پاسخ به این سوال که در سفر لواروف وزیر خارجه روسیه به تهران قرار بو دو سند امضا شود اما تنها یک توافقنامه به امضا رسد، خاطرنشان کرد: سند همکاری های دو کشور که از قبل وجود داشته و در فروردین موعد انقضای ان فرا رسید، هر ۵ سال تمدد می‌شود و این تمیدید بر اساس مفاد توافق خودکار است  ولی ما د ر حال کار بر  روی یک سند ارتقا یافته هستیم انشا الله وقتی به نقطه قابل امضا برسد متون مبادله می‌شود. از اینرو در این سفر تنها یک یک سند فرهنگی در دست گفتگو بود که امضا شد.

انتقال زندانیان ایرانی در اقلیم کردستان به ایران

وی درباره نگاه وزارت امور خارجه به همکاری ب دستگاه قضایی پس از تجریه موفق سفر حجت الاسلام رئیسی به عراق و مبادله محکومان بین دو کشور هم  با اشاره به اینکه سفر رئیس دستگاه قضا سفری بسیار موفق بود، گفت: یکی از دستاوردهای این سفر آزادی و یا انتقال زندانیان به ایران برای گذراندن محکومیت در زندان‌های ایران بود. زندانیانی در اقلیم کردستان است که در تلاش هستیم در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر به ایران منتقل شود.

وی افزود: یکی از دستاوردهای این سفر آزادی و یا انتقال زندانیان به ایران برای گذراندن محکومیت در زندان‌های ایران بود. زندانیانی در اقلیم کردستان است که در تلاش هستیم در چارچوب گفت‌وگوهای انجام شده در این سفر به ایران منتقل شود.

مذاکرات وین را در چارچوب منویات رهبری پیش می‌بریم

خطیب‌زاده در مورد ینکه ایران، ۱+۴ و امریکا در مذاکرات وین در چه مرحله ای هستند و پیشرفتی در این مذکارات حاصل شده یا نه؟ با بیان اینکه  آنچه در وین اتفاق می‌افتد گفتگوهای فنی در خصوص رفع تحریم ها و بازگشت آمریکا به تعهدات خودش است، تصریح کرد: پیشرفت‌هایی حاصل شده و در حال گفتگو هستم اما به این معنا نیست که نتیجه‌ای حاصل شده است.  

وی افزود: ما متون خورمان را ارائه کردیم و از طرف مقابل خواسته ایم متون خودش را ارائه دهد. هنوز زود است که اظهار نظر کنیم چون  گفتگوها در مرحله سختی است. ما عجله ای نداریم و باید در چارچوب منویات رهبری منافع مردم ایران را تامین کنیم.وی در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی از جمله جو بایدن و مشاورامنیت ملی او در مرود لزوم اطمبنان از تعهد ایران به برجام قبل از برداشتن تحریم ها با یادآوری اینکه ما در وین هیچ گفتگوی مستقیم و غیر مستقیمی با آمریکا نداریم، گفت: آمریکا بهتر از هر کسی می داند که ایران تمامی اقداماتش را در چارچوب پارامتر های برجام انجام داده و تنها وقتی به عقب بر می گردد که آمریکا تمامی تحریم ها را بردارد.

استاندارد دوگانه اروپایی ها در مذاکرات آزار دهنده است

خطیب‌زاده با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران غنی سازی ۶۰ درصد را همانطور که رهبری فرمودند بر اساس نیاز خودش انجام می دهد و به اطلاع آژانس می رساند.، اظهار داشت: آ نچه انجام شد در پاسخ به حادثه تروریستی اخیر بود که با بی عملی و عدم محکومیت کشورهای غربی همراه بود.

وی افزود: مسیر ما کاملا روشن است. آمریکا در برجام نیست و آنها بودند که توافق هسته ای را نقض کردند و باید تحریم ها را بردارند و این اقدامشان را باید راستی آزایی کنیم.

وی اضافه کرد: متاسفانه اروپایی ها نه تنها شریک آمریک در این مسیر هستند که یک ستاندارد دوگلانه آزاردهنده را از آنها شاهدیم. اما آنها باید بدانند با این لفاظی ها قدرت بدست نمی‌آورند و تنها در چشم مردم ایران منفور خواهند شد.

گفتگوها ی وین را در فضای عمومی پیش نمی‌بریم

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره فهرست تحریم‌های تهیه شده در مذاکرات وین و این‌که آیا طرف‌های مقابل آن را پذیرفته‌اند نیز گفت: جزییات گفت‌وگوها در وین شاید به نوعی که فرمودید نباشد. در این‌جا نیستم که گفت‌وگوها را در فضای عمومی جلو ببریم. ایران در چارچوب کمیسیون مشترک برجام نظرات خود را به صورت قاطع در چارچوب سیاست‌های نظام بیان کرده است.

وام صندوق بین المللی پول کماکان در تحریم آمریکا

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه کشورمان درباره آخرین وضعیت درخواست ایران برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول که به دلیل مخالفت دولت آمریکا با مانع روبرو شده بود هم گفت: تا امروز به نقطه مشخصی درباره دریافت این وام از صندوق بین‌المللی پول نرسیده‌ایم.

موضع ایران در مورد نشست صلح افغانستان در استانبول

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره نگاه و ارزیابی تهران از مذاکرات صلح افغانستان در استانبول و دستور کار آمریکایی ها برای ان و اینکه جمهوری اسلامی ایران در این نشست شرکت خواهد کرد یا نه؟ با بیان اینکه امروز صبح آقای طاهریان مشاور وزیر خارجه و نماینده ویژه در امور افغانستان با آقای عبدالله عبد الله تماس داشتند و درباره موضوعات مختلف از جمله نشست استانبول گفتگو و رایزنی کردند، تصریح کرد:  ما با دقت این تحولات را  بررسی می کنیم  و بر آن مبنا برای حضور در این نشست تصمیم می‌گیرم.

وی از درخواست دولت افغانستان برای همراهی با آنها در این روند خبرداد و با تاکید بر اینکه ما هم سعی کردیم جمهوری اسلامی افغانستان همراهی ایران را داشته باشد، گفت: اگر گفتگوهایی که قرار است در استانبول اتفاق بیفتد  گفتگوهایی باشد که با اصول همخواه باشد ما هم شرکت در آنرا مد نظر قرار می دهیم.

وی با یادآوری دیدار و گفتگوی ظریف با رئیس جمهور و وزیر خارجه افغانستان خاطرنشان کرد: برای ما امنیت افغانیتان مهم است.  گفتگو ها باید بین گروه های افغانی باشد. تمامی کشورهای همسایه باید پیگیر این امر باند نه اینکه چیزی را به مردم افغانستان تحمیل و دیکته کنند و ما تلاش کردیم تمامی گروه های افغاانی با دولت افغانستان وارد گفتگو شوند.

افتتاح سومین گذرگاه مرزی بین ایران و پاکستان

وی همچنین با اشاره به برنامه سفر وزیر خارجه پاکستان به تهران در چهارشنبه این هفته، اظهار داشت موضوعات دوحانبه و منطقه ای و گشایش سومین گذرگاه مرزی بین دو کشور در دستور کار این سفر قرار دارد.

تصمیمات وین به شورای عالی امنیت ملی و رهبری می‌رسد

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به درخواست و تاکید برخی نمایندگان در مرود لزوم تصویب تصمیمات کمیسیون مشترک در وین در مجلس و انجام راستی آزمایی توسط قوه مقننه هم تصریح کرد: مجاری سیاست خارجی فنی و تخصصی ایت و تمامی تصمیمات در شورایعالی امنیت ملی بررسی می‌شود که رئیس مجلی عضو آن هستند و مصوبات آن نیز به تایید و  امضای رهبری می رسد.

وی افزود: مسیر راستی آزمایی چند گانه است که توسط مراجع . دستگاه های ذیربط و مرتبط و  مسئول انجام می شود. صبعا مجلس محترم هم جایگاه خودش را دارد.

تلاش برای رفع محدودیت دریافت واکسن از هند

خطیب زاده درباره اقدامات وزارت خارجه برای رفع محدودیت هایاعمال شده و توقف صادرات واکسن کرونا از هند به ایران هم گفت: وزارت امور خارجه از روز اول به صورت بسیار جدی کارهای مربوط به واکسن را پیگیری کرد.  

وی افزود: وزارت امور خارجه پیگیری‌ها و اقدامات خود را در سطوح مختلف انجام داد. گفتگوهای فشرده با هندوستان داشته و اما اقدام اخیر برای توقف صادرات واکسن در هندوستان به دستور قضایی ایجاد شده و طرف هندی گفته در حال برطرف کردن موانع است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد : وزارت خارجه به رغم تمامی فشارها اقدامات فراوانی در این خصوص داشت.  سعی می کنم در روز های آینده بخشی از این اقدامات را به اطلاع شما برسانم.

خطیب زاده اظهار داشت: در سفر وزیر امور خارجه به کشور کوبا این موضوع استارت زده شد. چه در موضوع هند و چه روسیه و چه در موضوعات دیگر وزارت امور خارجه اقدامات گسترده ای داشته است، آنچه مهم است اینکه بتوانیم در بازار آشفته واکسن در دنیا منافع مردم را تامین کنیم. 

انتخهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.