۳۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 748631

فوتبال در عصر کرونا و در سکوت استادیوم‌ها و فروکش کردن هیجانات تیفوسی‌ها، اولتراها و حتی هولیگان‌ها نیاز به رنسانی جدید داشت.

رنسانس جدید با سوپر لیگ اروپا

رنسانسی که زمزمه‌های آن اتفاقاً قبل از شیوع کووید ۱۹ به گوش می‌رسید، اما عملیاتی نشده بود. حالا اما ۱۲ غول متمول اروپا بر طبل آغاز این رقابت‌ها کوبیده و عملاً نبرد با فیفا و یوفا را علنی کرده‌اند. اکنون سوپرلیگ اروپا قرار است گوری برای فوتبال اروپا باشد.

 وسوسه یک میلیارد یورویی

آرسنال، منچستریونایتد، منچسترسیتی، تاتنهام، چلسی، لیورپول، رئال‌مادرید، اتلتیکومادرید، بارسلونا، یوونتوس، اینتر و میلان با حضور در اتحادیه‌ای به ریاست پرز رئالی و نایب رئیسی گلیزر منچستری خواستار نفوذ بیشتر در تصمیمات فوتبالی بوده و به دنبال کسب درآمد حداکثری در سرمایه‌گذاری هستند که معتقدند سود آن بیشتر نصیب نهادهایی می‌شود که کمترین نقش را در جذابیت فوتبال دارند.

صحبت از یک میلیارد یورو برای تیم قهرمان است که مقایسه آن با جایزه تیم قهرمان و پولی که حالا تقسیم می‌شود دیوانگی است. سوپر لیگ می‌تواند لیگ قهرمانان را کاملاً پشت سر بگذارد. در حال حاضر در لیگ قهرمانان ۴/۲ میلیارد دلار بین ۳۲ تیم تقسیم می‌شود اما در سوپرلیگ اروپا تعداد تیم کمی حضور دارند و طبیعتاً به همه تیم‌ها پول هنگفت‌تری می‌رسد. دو سال پیش تیم لیورپول با قهرمانی ۱۱۱ میلیون به جیب زد، اما در سوپرلیگ صحبت‌ از مبالغی وحشتناک است.

انهدام چمپیونزلیگ

اما سوپر لیگ باعث برهم خوردن لیگ‌های داخلی می‌شود؟ در نخستین ملاقات حرف‌ها حاکی از ادامه حضور در لیگ‌ها بود اما احتمالاً بازی‌های سوپرلیگ آخر هفته‌ها برگزار می‌شود و با توجه به تداخل با بازی‌های داخلی باید در انتظار یک درگیری جدی در این رابطه بود.

با این حال یوفا گفته این فصل از چمپیونزلیگ تعلیق می‌شود و احتمالاً تیم‌هایی که در سوپرلیگ شرکت کرده‌اند از رقابت‌های اروپایی حذف شده که با این حساب پاری‌سن‌ژرمن قهرمان می‌شود.

فرمت پیشنهادی

با این حال این ۱۲ تیم همچنین رسماً از عضویت در یوفا انصراف داده و همچنین احتمال تعلیق لیگ‌های داخلی و اخراج این تیم‌ها از لیگ وجود دارد.

فرمت برگزاری مسابقات:- ۲۰ تیم (۱۵ تیم ثابت + ۵ تیمی که سالانه انتخاب می‌شوند) در دو گروه ۱۰ تیمی در طول فصل باهم به رقابت خواهند پرداخت. چهار تیم برتر هر گروه به دور حذفی صعود خواهد کرد. بازی‌ها به صورت رفت و برگشت خواهد بود. تیم‌ها در لیگ‌های داخلی خود باقی خواهند ماند.

در بخشی از بیانیه این اتحادیه آمده است: تورنمنت جدید سالانه رشد اقتصادی و حمایت قابل توجهی از فوتبال اروپا را از طریق تعهد طولانی‌مدت به پرداخت‌های توافقی بدون محدودیت فراهم می‌کند که متناسب با درآمد لیگ رشد خواهد کرد. این پرداخت‌های توافقی به طور قابل ملاحظه‌ای بالاتر از هزینه‌های تولید شده در رقابت‌های کنونی اروپا خواهد بود که انتظار می‌رود در دوره تعهد اولیه باشگاه‌ها بیش از ۱۰ میلیارد یورو باشد. علاوه بر این، این لیگ بر اساس یک بنیاد مالی پایدار ساخته خواهد شد و تمام باشگاه‌های مؤسس در یک چارچوب هزینه ثبت‌نام می‌کنند. باشگاه‌های مؤسس در ازای تعهد خود مبلغ ۳.۵ میلیارد یورو صرفاً برای حمایت از برنامه‌های سرمایه‌گذاری زیرساختی خود و جبران تأثیر همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ دریافت خواهند کرد».

مونیخی‌ها و پاریسی‌ها؟

در کمال تعجب نامی از پاری سن ژرمن، یکی از ثروتمندترین باشگاه‌های اروپایی و بایرن مونیخ مدعی همیشگی قهرمانی، در بین مؤسسان سوپرلیگ به چشم نمی‌خورد. گفته می‌شود که در سطوح بالای این باشگاه‌ها این باور وجود دارد که پیوستن به سوپرلیگ، بی‌احترامی به ارکان فوتبال خواهد بود. با این حال حتی اگر در ادامه بایرن مونیخ، PSG و دورتموند نیز به سوپرلیگ اروپا بپیوندند، باز هم برخی غول‌های اروپا از این رقابت بیرون خواهند ماند. بنفیکا و پورتو که هر کدام دو قهرمانی در اروپا دارند، در بین مؤسسان سوپرلیگ اروپا حاضر نیستند. آژاکس که چهار قهرمانی در اروپا دارد به همراه پی اس وی آیندهوون و فاینورد هم غایب سوپر لیگ هستند.دور از جهان اول اقتصاد در اروپا، تیم‌های اروپای شرقی هیچ جایی در فرمت جدید و در سوپرلیگ اروپا ندارند.

اقدام ضربتی یوفا

شایعه شده بود اینفانتینو پشت تمام این ایده‌ها قرار دارد اما در بیانیه ای که فیفا منتشر کرد این اتهام تقریباً از او دور شد. یوفا هم اعتقاد دارد برگزاری این رقابت‌ها کاملاً خودخواهی است.  همچنین یوفا اعلام کرد: بازیکنانی که در سوپرلیگ حاضر شوند . حق حضور در یورو و جام جهانی را  ندارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.