در این ایام که بابت کرونا و محدودیت ها نمی توان جمعی را به سفره افطار مهمان کرد، می توان هزینه آن را صرف تامین مایحتاج نیازمندان و دردمندان کنیم.

همنشینی با علما و یادگیری رفتار اجتماعی دینی

به گزارش قدس آنلاین، بافرارسیدن هشتمین روز از ماه مبارک رمضان، حجت الاسلام جواد رستمی شرحی بردعای این روز نوشته است که درادامه باهم می خوانیم.

«اللهمّ ارْزُقنی فیهِ رحْمَةَ الأیتامِ و إطْعامِ الطّعامِ و إفْشاءِ السّلامِ و صُحْبَةِ الکِرامِ بِطَوْلِکَ یا ملجأ الآمِلین» خدایا در این روز روزیم کن ترحم بر یتیمان و اطعام مردمان و افشاء سلام و مصاحبت کریمان را به فضل خودت ای پناه آرزومندان.

توجه به یتیمان و اطعام مردمان

در هشتمین روز از رمضان از خداوند توفیق اعمال نیک می طلبیم رفتار و کرداری که سبب خشنودی اوست و از سوی دیگر جزو وظایف اجتماعی یک مسلمان محسوب می شود. توفیق انجام عمل نیک خود نعمتی است که باید قدردان آن بود بنابراین از خداوند توفیق عمل به آن را می طلبیم که ییک از آن موارد رفتار مهربانانه با ایتام و دلجوئی از آنهاست.

خداوند در قرآن نسبت به ایتام سفارش کرده نظیر آیات سوره فجر که عدم توجه و اکرام یتیمان را توبیخ کرده و از سو. ی دیگر در سوره ضحی از رنجش آنها و برخورد نادرست با آنان منع کرده است. در روایات نیز نسبت به آنان سفارشات بسیاری شده چه در بیان اهل بیت و چه در عمل آنها که نحوه تکریم و برخورد با آنها در تاریخ ثبت شده است.

در ادامه توفیق اطعام مردمان را درخواست می کنیم که این نیز رفتاری نیک و پسندیده است که سبب مهربانی و الفت بین افراد می شود در آیه ۸ سوره انسان نیز اطعام یتیم و مسکین و اسیر تایید شده است.

در این ایام که بابت کرونا و محدودیت ها نمی توان به این امور نیک پرداخت بهتر است بجای برگزاری مراسمات افطار و هزینه بسیار در انداختن سفرهای رنگی، با توجه به مشکلات اقتصادی، اولویت این اطعام را همان افراد نام برده در قرآن و نیازمندان و دردمندان قرار دهیم و سعی در تامین مایحتاج آنها داشته باشیم که قطعا ارزش معنوی آن نزد خدا بیش از آنچه در نظر داریم ثبت و ضبط و ذخیره قبر و قیامتمان می شود.

آشکار کردن سلام و همنشینی با بزرگان

آشکار کردن سلام و هم نشینی با بزرگان هم در بُعد رفتار اجتماعی در اسلام مورد تایید بسیار قرار گرفته است. اینکه غرور خود را در مقابل بزرگ و کوچک کنار بگذاریم و ابتدا ما سلام کنیم نه تنها ارزش ما کم نشده که در نظر خداوند ابتدا و بعد در نظر خلق او عزیز می شویم.

سلام معانی بسیاری دارد خداوند در روز قیامت خطاب به مومنان سلام می کند که این در سوره مبارکه یاسین بیان شده است. وقتی به کسی میرسی و سلام میکنی در حقیقت برای او سلامت و عافیت طلب کردی و به نوعی او را مورد دعای خیر قرار دادی که این بر روابط اجتماعی انسان تاثیر مثبتی می گذارد و هر اندازه این محبت و مهربانی افزایش یابد در تنگناها انسان ها بیشتر یار و یاور هم خواهند بود.

بخش آخر دعای امروز که در کل پیرامون رفتار اجتماعی ما بود در مورد همنشینی و مصاحبت با بزرگان و ابرار و علما و صلحا و اهل فضل و کرم است که در این صورت ما از رفتار و کردار آنها تاثیر پذیرفته و بر آنچه انان عمل می کنند تشویق و ترغیب می شویم.

این خود نعمتی ارزشمند است که در رفتار و کردار ما به نمایش گذاشته می شود و نفس همین ارتباط ها در بحث آموزش و یادگیری رفتار اجتماعی دینی بسیار مفید و موثر است. بنابراین امروز از خداوند مجموعه ای از رفتارهای نیک اجتماعی را درخواست می کنیم که قطعا در زندگی و روابط اجتماعی ما راهگشا خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.