عضو هیئت علمی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد معتقد است نوع غذایی امروز سبب شده که شیوع پوسیدگی دندان به سنین خردسالی برسد. به گفته او این امر نشان می‌دهد که والدین نمی‌دانند، چگونه از دندان‌های خردسال خود مراقب کنند.

شیوع پوسیدگی دندان به خردسالی رسیده است/ضرورت چکاپ‌های شش ماهه

به گزارش قدس آنلاین، مجید صنعت‌خانی اظهار کرد: یکی از گرفتارهای مردم در حوزه دهان و دندان شیوع پوسیدگی دندان، التهاب لثه‌ای و بیماری دهان است. مردم به دلیل مشغله فراوان نمی‌توانند به دندان‌های خود رسیدگی کنند.  

وی افزود: مراجعه‌کنندگان بیشتر دچار پوسیدگی دندان و جرم‌ دندانی هستند؛ زیرا به مردم آموزش‌های لازم در این زمینه داده نشده است. دندان پزشکان موظف هستند سطح آگاهی بیماران خود را در زمینه بهداشت دهان و دندان افزایش دهند، زیرا یکی از رسالت‌های پزشکان علاوه‌بر رفع درد، آموزش‌های لازم به بیمار است.

عضو هیئت علمی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در کشورهای اروپایی اصول پیشگیری‌ها بسیار قوی آموزش داده می‌شود، بیان کرد: این اصول پیشگیری شامل مسواک زدن صحیح، استفاده مرتب از نخ‌دندان و جلوگیری از ریزه‌خواری، خوردن شکلات و شیرینی است. اگر فردی شکلات و شیرینی مصرف کرد توصیه می‌شود که حتما روی آن آب بنوشد و  میوه‌هایی‌ مانند سیب یا خیار بجود تا مواد باقی‌مانده شکلات و شیرینی از دهان خارج شود.

صنعت‌خانی عنوان‌کرد: در گذشته‌های دور  پدربزرگ‌ها و مادر بزرگ‌های ما نیاز به دندان‌پزشکی نداشتند و یکی از علت‌های آن نبود تنوع غذایی در گذشته بود. تنوع غذایی امروز سبب شده که شیوع پوسیدگی دندان به سنین خردسالی برسد. این امر نشان می‌دهد که والدین نمی‌دانند که چگونه از دندان‌های خردسال خود مراقب کنند.

ضرورت چکاپ‌های شش ماهه دندان‌پزشکی

عضو هیئت علمی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: وقتی دندان فردی دچار پوسیدگی می‌شود و دیر به پزشک مراجعه می‌کند، این امر موجب ایجاد اشکالات فراوان در دندان می‌شود. در این‌گونه موارد پزشک مجبور است دندان را عصب‌کشی کند یا بکشد. دندانی که دست زده شود دیگر دندان سابق نمی‌شود؛ زیرا این پر کردن و عصب‌کشی عمری دارد. همچنین خرابی برخی دندان‌ها به اندازه‌ای است که باید کشیده  شده و به جای آن از دندان مصنوعی استفاده شود که این کار نیز بسیار هزینه‌بر است. بهترین راه برای جلوگیری از این هزینه‌های سنگین چکاپ‌های شش ماه‌است.  

گرانی بیش‌اندازه مواد دندان باعث شده برخی از دندان‌پزشکان وارد کار واسطه‌گری شوند

وی تاکید کرد: امروزه یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که دندان‌پزشکان با آن مواجه هستند، افزایش نرخ ارز و قیمت مواد دندان است که سبب افزایش تعرفه‌های دندان‌پزشکی شده است. همچنین آموزش‌های لازم به افراد جامعه داده نشده و بیمه‌درمانی برای این حوزه تعریف نشده است. گرانی بیش از ‌اندازه مواد دندان سبب شده تا برخی از دندان‌پزشکان وارد کار واسطه‌گری شوند و حرفه خود را کنار بگذارند.

صنعت‌خانی با بیان اینکه «نرخ دندان‌پزشکی در کشورهای اروپایی بسیار بالاست»، ادامه داد: نرخ دندان‌پزشکی در کشورهای اروپایی به‌گونه‌ای است که برخی از ایرانیان مقیم این کشورها برای درمان به ایران می‌آیند؛ بنابراین این‌گونه نیز می‌توان گفت که نرخ دندان‌پزشکی در ایران بالا نیست، بلکه درآمد مردم پایین است.

عضو هیئت علمی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص انتظار دندان‌پزشکان از نظام پزشکی اظهار کرد: انتظار داریم نظام پزشکی همراه ما باشد و از پزشکان پشتیبانی کند، در تهیه مواد دندان  به دندان‌پزشکان کمک کند، از ورود مواد تقلبی دندان در بازار جلوگیری شود و تعرفه‌های مناسب تعیین و مالیات‌ها کاهش یابد.

وی تاکید کرد: شرایط سخت ایجاد شده در حوزه دندان‌پزشکی سبب شد تا پزشکان این حوزه زیر سوال بروند و از آن‌ها انتقاد شود، در صورتی‌که پزشکان از همین مردم هستند. از مردم می‌خواهم آن‌ها را کاملا درک کنند، زیرا دست آن‌ها نیز کوتاه است.  

کاهش‌انگیزه دانشجویان دندان‌پزشکی برای درس خواندن

عضو هیئت علمی دانشکده دندان‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین وجود چنین‌ مشکلاتی دانشجویان دندان‌پزشکی را به سمتی می‌برد که فقط به دنبال گرفتن مدرک باشند و کمتر درس بخوانند، زیرا می‌دانند که تهیه سرمایه برای تاسیس مطب بسیار بالا و از توان آن‌ها خارج است. این امر انگیزه آن‌ها را کاهش داد.  

وی گفت: در این شرایط کرونایی مردم بیشتر به پیشگیری اهمیت بدهند تا کمتر بیمار شوند و مراجعه آن‌ها به مطب‌ها کاهش یابد. پزشکان باید تمام موارد و اصول بهداشتی را رعایت کنند و مردم نیز به همان نسبت موظف به رعایت اصول بهداشتی هستند. افراد بیمار باید به مطب‌ها و کلینیک‌هایی مراجعه کنند که نکات و پروتکل‌های بهداشتی در آن‌جا به نحواحسن رعایت می‌شود.

صنعت‌خانی با اشاره به این‌که در ماه مبارک رمضان افراد برای سالم نگه داشتن دندان و سلامت دهان باید غذای سالم مصرف کنند، ادامه داد:  توصیه می‌شود در بین وعده اصلی، آب و میوه مصرف شود و  از خوردن تنقلات، شیرینی‌جات و شکلات جلوگیری و  غذاهای سالم مصرف کنند. نکته قابل ذکر این است که بین افطار تا سحر آب زیاد بنوشند. بعد از صرف غذا مسواک بزنند و نخ دندان استفاده کنند.  

وی تاکید کرد: در  ماه رمضان افراد به دلیل اینکه  کمتر غذا می‌خورند و مصرف غذایی خود را کنترل می‌کنند از  سلامت دندان بیشتری برخوردار هستند، به نوعی باید گفت که روزه‌داری به‌صورت غیر مستقیم از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند. درمان‌های دندان‌پزشکی نیز روزه افراد را باطل نمی‌کنند.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.