نمد، واژه‌ای پهلوی است که عموم مردم به عنوان فرش از آن استفاده می‌کردند و یا قلندران و صوفیان از آن کلاه، نیم تنه، بالاپوش می‌پوشیدند.

کارآفرینی با نمد مالی مدرن

نمد ساده‌ترین و کهن‌ترین نوع فرش است که ساخت آن احتیاج به دستگاه خاصی ندارد و از صنایع بسیار قدیمی است.

نمدهای حجمی و مدرن

ناهید مؤذن، متولد ۱۳۶۰ اهل تربت حیدریه کارآفرینی است که توانسته با استفاده از نمد قدیم به شیوه مدرن بیش از ۳۰۰ محصول متنوع تولید کند. او با به‌روز کردن این هنر قدیمی، زمینه کار بیش از ۳۰ زن سرپرست خانوار را فراهم کرده است. او درباره شروع کارش می‌گوید: من و همسرم با کار هنری زندگی‌مان را شروع کردیم و موفقیتم را مدیون همسرم سیدمحمد حیدری هستم. شروع کارم با مربی مهد و تدریس فرهنگ و هنر در دبیرستان بود. بعدها نقاشی، مجسمه‌سازی و... را تجربه کردم اما نمد حس خوبی به من داد و تصمیم گرفتم برخی هنرها را با نمد تلفیق کنم زیرا نمد و پشم همانند گل، زمینه خوبی برای انجام کارهای حجمی، طبی، هنری، تزئینی و...را می‌تواند فراهم کند.

بیش از ۳۰۰ نوع محصول داریم. ازجمله دستکش، پاپوش‌های منزل، کیف، کفش، لباس، شال، تابلو، تزئینات اتاق کودک، روتختی، آباژور و... که همه دارای طراحی‌های متنوع و مدرن هستند.

خواص درمانی نمد

این بانوی کارآفرین می‌گوید: براساس تحقیقات علمی، نمد دارای خواص کشف شده بسیاری است و در درمان کمردرد، دردهای رماتیسم و دردهای ناشی از عمل جراحی مفاصل نیز تأثیرگذار است.

 وی که نقش ‌سنتی نمد را آرامش‌بخش می‌داند، یادآوری می‌کند: هنگام خوابیدن روی نمد گرمای حاصل از تماس بدن با نمد تشدید می‌شود، به همین سبب گردش خون به راحتی انجام می‌شود همچنین به دلیل جذب رطوبت نمد کفی کفش یا کفش‌های نمدی، از عرق و بوی بد پا جلوگیری می‌کند.

 وی می‌افزاید: نمد عایق خوبی است و راننده‌ای که مدام درحال رانندگی پایش دچار لرزش و بیماری می‌شود وقتی که نمد را در کفی کفش می‌گذارد، مانع لرزش پدال و انسان می‌شود و یا وقتی پا یا دست می‌شکند پیش از گچ گرفتن لایه نازکی از نمد را می‌گذارند چراکه در بهبود و تسکین دردها تأثیرگذار است. همچنین کفی کفش برای تنظیم فشارخون، ترک پا، دیسک کمر، سوزش پا و میخچه مؤثر است.

درآمدزایی و بازار کار

او در ادامه خاطرنشان می‌کند: نیروهایمان نسبت به توانمندی و علاقه در بخش هنری و تزئین نمد مالی تفکیک می‌شوند، خودم نیز راهبر شغلی کمیته امداد هستم و میزان درآمد بانوانی که با من مشغول به کارهستند هر دو هفته برای پنج ساعت کار در روز، از ۷۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است. البته پس از چهار سال کار کردن، کمیته امداد نیز ورود کرد و وام‌های ۱۵، ۳۰ و ۴۵ میلیون تومانی دریافت کردم.

زمینه صادرات و ایجاد اشتغال

مؤذن با اشاره به این نکته که خوشبختانه زمینه صادرات وجود دارد، بیان می‌کند: برای صادرات تماس‌های زیادی داریم حتی از سوی ایرانی‌هایی مقیم خارج، بخشی از محصولاتمان برای کشورهایی چون آلمان، ایسلند، اتریش، قرقیزستان، امارات، ترکیه و... بوده است، حتی پیشنهاد از آلمان برای آموزش مجازی این هنر داریم. از موارد دیگر بحث قرارداد با نروژ است که از طرف کمیته امداد، بخش بین‌الملل پیگیری‌های لازم انجام شده، ازاین رو برنامه‌ریزی کردیم کارگاهی در سمت تبریز ایجاد کنیم تا تولیداتمان به نروژ صادر شود.

مواد اولیه و افزایش هزینه‌ها

او  در خصوص مواد اولیه کارش می‌گوید: چون دستمان داخل آب است از صابون‌های گیاهی‌ای استفاده می‌کنیم که مادرم به صورت سنتی تهیه می‌کند تا ضرر نداشته باشد و بر طبی بودن محصول هم تأثیر داشته باشد و بوی نامطبوع پشم را بگیرد. قیمت هر کیلو صابون پیش از تحریم‌ها ۳۰ هزار تومان بود که در حال حاضر این رقم به ۴۰ هزار تومان رسیده است.

وی در پایان خاطرنشان می‌کند: برای نمد از پشم گوسفند منطقه تربت حیدریه که دارای مقاومت است استفاده می‌کنیم، در گذشته کیلویی ۴۰ هزار تومان بود و اکنون ۸۰ هزار تومان است، همچنین پشم مرینوس از استرالیا خریداری می‌شود چون لطافت دارد؛ پیش از کرونا و تحریم‌ها کیلویی ۱۰۰ هزار تومان وارد می‌شد اما در حال حاضر به ۲۰۰ هزار تومان رسیده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.