امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم به علت تأثیری که در سرنوشت تحصیلی بعدی دانش آموزان دارد در هر شرایطی، حضوری برگزار می‌شود.

اصرار عجیب آموزش وپرورش برآزمون حضوری پایه نهم و دوازدهم! /زنگ خطر پیک پنجم

به گزارش قدس آنلاین در شرایطی که بیشتر شهرها شرایط قرمز و نارنجی به خود دارند و والدین همچنان به دلیل نگرانی آموزش  از راه دور را روشی مطمئن تر می دانند ولی آموزش  وپرورش برای امتحانات پایه نهم و دوازدهم همچنان با آزمون حضوری تاکید دارد مساله ایی که امروز به نگرانی والدین و وزارت بهداشت تبدیل شده است.

* امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم در هر شرایطی حضوری برگزار می‌شود

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت وزارت آموزش و پرورش با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما با اشاره به اینکه مصوبه ۹۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش در ۱۳ مرداد ۱۳۹۹؛ ارائه خدمات آموزشی ویژه از جمله چگونگی برگزاری امتحانات را در شرایط شیوع بیماری‌های همه گیر مشخص کرده است، افزود: بر اساس همین مصوبه ابلاغی، بناست امتحانات پایان سال تحصیلی در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان در برخی از مناطق کشور وجود داشته باشد با اخذ مجوز از ستاد مدیریت کرونای آن منطقه و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.

خسرو ساکی اضافه کرد: اما در شرایطی که امکان حضور فیزیکی دانش آموزان، میسر نباشد همه پایه‌های تحصیلی به استثنای پایه‌های نهم و دوازدهم به صورت غیر حضوری برگزار می‌شود.

ساکی با تاکید بر اینکه امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم بر اساس این مصوبه در هر شرایطی، حضوری برگزار می‌شود، گفت: سایر پایه‌ها در شرایط زرد، نارنجی و قرمز، غیر حضوری است و در شرایط آبی، حضوری است.

ساکی با تأکید بر اینکه امتحانات پایه دوازدهم الزاماً حضوری برگزار می‌شود، افزود: زمان ممکن است به تعویق بیفتد، اما حتماً حضوری برگزار می‌شود.
 

* مشکلی برای کسی پیش نیامد
اتفاقا بهمن ماه سال گذشته هم وزیر آموزش و پرورش چنین نظری را اعلام کرد و گفت: امیدواریم تا خرداد شرایط بهتر شود و ستاد کرونا برای امتحانات نهایی مجوز دهد. سال قبل امتحانات نهم و دوازدهم حضوری بود و مشکلی برای کسی پیش نیامد.

محسن حاجی میرزایی اضافه کرد: پارسال با اجازه ستاد ملی مقابله با کرونا، امتحانات پایه‌های نهم و دوازدهم را حضوری برگزار کردیم و بیش از ۶۰۰ هزار نفر در مدت ۲۱ روز امتحانات خود را دادند و مشکل پیش نیامد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: این امتحانات تأثیرگذار است بنابراین ترجیح می‌دهیم این امتحانات، مطمئن‌تر برگزار شود.
 

*کم کاری آموزش و پرورش ‌

اما در مقابل این اصرار برخی نمایندگان نسبت به تصمیم وزارت آموزش و پرورش گلایه مند هستند.
در همین باره عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی بر لزوم استقرار یک ‌پلتفرم برگزاری آزمون استاندارد در شرایط کرونا تاکید کرد.

محمدمهدی زاهدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در توئیتی نوشت:‌با توجه به شرایط فعلی ‌ویروس کرونا و نگرانی به حق خانواده ها از سلامتی فرزندان، انتظار می رفت ‌وزارت آموزش و پرورش در طول ۱۴ ماه گذشته نسبت به استقرار یک ‌پلتفرم برگزاری آزمون استاندارد اقدام می نمود تا امکان برگزاری آزمون ها بصورت ‌حضوری و ‌غیرحضوری فراهم شود. فرصت هنوز باقیست.

همچنین عضو هیأت رئیسه مجلس، طی نامه‌ای خطاب به وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات پایه نهم و دوازدهم به صورت حضوری هشدار داد و نتیجه برگزاری این امتحانات را بروز فاجعه‌ای جدید که به موج پنجم کرونا می‌انجامد، دانست.

در بخشی از نامه علی کریمی فیروزجائی آمده است: احتراماً نظر به اینکه برای بسیاری از والدین دانش‌آموزان سراسر کشور دغدغه برگزاری امتحانات حضوری مطرح است و از آنجا که چیزی مهمتر از صیانت و پاسداری از جان عزیزان مردم برای ما و خانواده‌هایشان مطرح نیست، مقتضی است ترتیبی اتخاذ فرمایید تا امتحانات تمام پایه‌ها به صورت حضوری و غیرحضوری به اختیار دانش‌آموزان و والدین آنها قرار گیرد و از هرگونه اجبار حضوری با توجه به ورود انواع ویروس‌های جهش یافته خودداری شود.

 بدیهی است نظر به تأثیر معدل در کنکور برای مقطع دوازدهم و انتخاب رشته در مقطع نهم، می‌توان ترتیبی اتخاذ کرد تا تأثیر معدل صرفا برای شرکت کنندگان در امتحان حضوری لحاظ شود و برای شرکت کنندگان در آزمون مجازی با لحاظ درصد تأثیر کمتری، این امر اجرایی شود و برای مقاطع نهم نیز هیچگونه الزامی برای امتحان حضوری وجود نداشته باشد.

 بی‌شک اختلاط حدود ۲ میلیون دانش‌آموز در سراسر کشور در مقاطع نهم و دوازدهم در انتقال ویروس به ۲ میلیون خانواده می‌تواند فاجعه‌ای جدید و احتمالاً موج پنجم کرونا را در کشور رقم بزند و در صورت بروز این فاجعه، مسؤولیت آن نه صرفاً با ستاد کرونا بلکه با تمامی پیشنهاد دهندگان و کارشناسان، مدیران و مسؤولان آن وزارتخانه خواهد بود.

همچنین حسین خسروی عضوهیئت رئیسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفتگو با قدس آنلاین گفت:بایستی  این تصمیم در ستاد ملی کرونا بررسی و تصمیم گیری شود.

وی افزود: برای همه باید ملاک تصمیم و نظر ستاد ملی کرونا باشد تا کمترین مشکلی پیش اید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پدر ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    از وزیر به اصطلاح آموزش و پرورش می خواهم دست از مقابله با مردم و عقل بردارد. به هر صورت من به فرزندم اجازه رفتن به مدرسه را نمیدهم.
  • یک دانش آموز ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۷
    0 0
    اصلا براشون جان دانش آموزان مهم نیست چرا همانطور که آموزش مجازی دارند آزمون مجازی برگزار نمی کنند
  • ولی دانش آموز ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    وقتی شما امتحان حضوری میخواین بگرین باید درس دادن بچه ها روهم حضوری میکردین تا به قول خودتون این دوپایه نهم و دوازدهم خیلی مهمه ولی حالا که مجازی بهشون درس دادین پس مجازی هم امتحان بگیرین تازه آمار کرونا خیلی بالارفته و امتحان حضوری باعث شدت کرونا خواهد شد