به گفته شجاعی طباطبایی، رژیم صهیونیستی به شدت از برپایی این نمایشگاه و مسابقه عصبانی شده و سایت‌های صهیونیستی اعلام کرده‌اند که ایران سومین مسابقه هولوکاست را برگزار کرده است. اما روابط برخی دولت‌ها با رژیم صهیونیستی باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند، این اتفاق پیام روشنی است که نشان می‌دهد فلسطین تنها نیست.

برپایی رویداد «فلسطین تنها نیست» پیام روشنی به جهان است/ پخش مراسم اختتامیه بصورت زنده از شبکه افق

به گزارش گروه فرهنگ و هنر قدس آنلاین، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» با اشاره به برپایی این مسابقه عنوان کرد: آذرماه سال گذشته همزمان با اعلام دیدگاه‌های مکرون رئیس جمهور فرانسه نسبت به اهانت نشریه «شارلی ابدو» به پیامبر اسلام و فعالیت‌های سازشکارانه برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، فراخوان مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست» اعلام شد.

وی در ادامه افزود: تا پایان مهلت اعلام‌ شده، آثار این هنرمندان از ۶۶ کشور دنیا به دبیرخانه ارسال شد. بیشترین تعداد هنرمندان خارجی حاضر در این مسابقه از کشورهای ترکیه با ۶۲ شرکت‌کننده، از اندونزی و چین هر کدام با ۴۲ شرکت کننده بودند. از آمریکای لاتین هنرمندان کشورهای برزیل، کوبا مکزیک، پرو، کلمبیا و… حضوری مؤثر و گسترده داشتند. از کشورهای اروپایی نیز آثاری از هنرمندان لهستان، ایتالیا، آلمان و … به دبیرخانه ارسال شد. در مجموع هزار و ۸۰۲  اثر به دبیرخانه این مسابقه ارسال شد که به ‌ترتیب در بخش کارتون ۷۹۸ طرح، پوستر ۳۰۲ طرح و در بخش کاریکاتور ۲۰۴ طرح به مرحله اول راه پیدا کرده‌اند.

شجاعی طباطبایی با اشاره به مبلغ جایزه اختصاص یافته به برگزیدگان گفت: به نفرات اول تا سوم هر بخش به ‌ترتیب ۲هزار یورو، ۱۵۰۰یورو و هزار یورو به‌همراه تندیس و لوح تقدیر اهدا خواهد شد.

وی تاکید کرد: خوشبختانه توانستیم با ۸ کشور به تعامل برسیم و به شکل فیزیکی این نمایشگاه ها را در کشورهایی مانند لبنان، سوریه، عراق، اندونزی، برزیل، مالزی و ترکیه به صورت همزمان داشته باشیم که گزارش تصویری آن را نیز در اختیار رسانه ها قرار خواهیم داد. اتفاق مهم دیگر این بود که از چهار کشور مالزی، برزیل، لهستان و ایتالیا به صورت نمادین داور داشتیم و داوران خارجی از طریق اینترنت و داوران ایرانی به شکل حضوری به قضاوت این آثار پرداخته‌اند.

وی با اشاره به اینکه این آثار در سایت ایران‌کارتون بیش‌از ۱۴۰ هزار بازدید داشته است، به شرایط بازدید از نمایشگاه فیزیکی برگزار شده با رعایت پروتکل های بهداشتی اشاره کرده و گفت: سه نمایشگاه بزرگ برگزار شده که بالغ بر ۴۸۰ اثر در حوزه کارتون، کاریکاتور و پوستر در آن به نمایش درآمده و کتاب این آثار نیز در حال طی کردن مراحل نهایی چاپ است. همچنین مراسم اختتامیه یک روز پیش از روز قدس برپا خواهد شد که این مراسم اختتامیه بصورت زنده از طریق شبکه افق پخش می شود.

وی در ادامه افزود: همچنین دو فیلم مستند در این ارتباط ساخته شده که از طریق تلویزیون پخش خواهد شد. یکی از این مستندها روایت داستانی دارد و درباره شهادت کاریکاتوریست فلسطینی «ناجی العی»، سمبل کاریکاتوریست های مقاومت است؛ ناجی‌العلی با زبان کاریکاتور به‌ مثابه یک سلاح عمل کرد و طی سال‌ها نزدیک به چهل هزار کارتون و کاریکاتور درباره فلسطین خلق کرد، اما رژیم صهیونیستی قلمش را برنتابید و در لندن او را به شهادت رساند. در حال ‌حاضر امضای شهید ناجی‌العلی به‌عنوان حنظله به عنوان یک نماد در دنیای هنر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گفته دبیر این رویداد؛ رژیم صهیونیستی به شدت از برپایی این نمایشگاه و مسابقه عصبانی شده و سایت های صهیونیستی اعلام کرده اند که ایران سومین مسابقه هولوکاست را برگزار کرده است. اما روابط برخی دولت‌ها با رژیم صهیونیستی باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند. جبهه مقاومت در سراسر دنیا در کنار فلسطین است. این اتفاق پیام روشنی است که نشان می دهد فلسطین تنها نیست جبهه مقاومت به همراه هنرمندان کارتونیست، کاریکاتوریست و گرافیست در سراسر دنیا در کنار فلسطین است.

گفتنی است، نمایشگاه آثار منتخب مسابقه بین‌المللی پوستر، کارتون و کاریکاتور «فلسطین تنها نیست» تا هفدهم اردیبهشت‌ماه ادامه دارد و آثار این نمایشگاه در گالری ابوالفضل عالی حوزه هنری به نشانی خیابان سمیه نرسیده به خیابان حافظ در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. همچنین علاقه‌مندانی که امکان حضور در نمایشگاه را ندارند می‌توانند آثار را در فضای مجازی و با مراجعه به سایت «ایران کارتون» تماشا کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.