سومین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک برجام و کارگروه‌های تشکیل شده برای لغو تحریم‌ها و بازگشت طرفهای برجام به تعهداتشان امروز با دیدار رؤسای هیئت های ۶ کشور در وین به پایان می‌رسد و نمایندگان ارشد این کشورها به پایتخت‌هایشان باز می‌گردند.

پایان دور سوم مذاکرات وین در سکوت، عراقچی با چه پیشنهادی به تهران می‌آید؟!

قدس آنلاین: سومین دور از مذاکرت مستقیم و رودرو  میان ایران و گروه ۱+۴ در وین امروز با آخرین دور از رایزنی‌ها در قالب کمیسیون مشترک برجام و جمع‌بندی نتایج به پایان می‌رسد و نمایندگان ارشد ۶ کشور برای انتقال نتایج و تصمیم‌گیری به پایتخت های خود باز می‌گردند.

مذاکرات روزهای اخیر در وین تقریبا در سکوت خبری و در حاشیه بمب رسانه‌ای سرقت فایل مصاحبه جنجالی محمد جواد ظریف با مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری و انتشار آن از سوی شبکه ایران اینترنشنال وابسته به حکومت عربستان سعودی برگزر شد.

مهمترین رویداد این هفته در وین برگزاری نخستین جلسه کارگروه تازه تأسیس"ترتیبات اجرایی" رفع تحریم ها بود که به گفته عباس عراقچی وظیفه آن رفع اختلاف دیدگاه‌ها میان ایران و آمریکا در مورد رفع تحریم ها است.

در روزهایی که گذشت بسیاری بر این باور بودند که حواشی و تبعات انتشار سخنان خارج از چارچوب ظریف با تشکیلات دولت روحانی بر مذاکرات وین نیز تأثیر بگذارد. کما اینکه با واکنش‌هایی از سوی مقامات آمریکایی از جمله شماری از سناتورهای جمهوریخواه و تلاش آنها برای تغییر مسیر مذاکرات وین نیز همراه شد اما در نهایت مذاکرات وین از کنار این ماجرا عبور کرد

با این حال و ظاهرا تا این لحظه نتیجه مشخص و ملموسی هم از این دور از مذاکرات حاصل نشده و علی رغم اینکه رئیس جمهور روحانی در واکنش به واکنش‌های شدید و پر شمار سیاسی نسبت به سخنان وزیر امور خارجه اش مذاکرات وین را در اوج موفقیت و نزدیک به نتیجه خواند تا اتفاق رخ داده و اظهارات ظریف را توجیه کرده و این اتفاق را به نزدیک بودن توافق دوباره با آمریکا نسبت دهد اما اظهارات شب گذشته جیک سالیوان مشاور امنیت ملی جو بایدن بیانگر آن است که مذاکرات پیشرفت چندانی هم نداشته و هنوز زود است که از موفقیت آنگونه که در کلام روحانی ملموس است، سخن گفت.

جیک سالیوان عصر جمعه در یک نشست خبری اذعان کرد که علی‌رغم حضور جدی همه طرف‌ها از جمله ایران در مذاکرات وین، هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این مذاکرات قطعاً به یک توافق ختم خواهد شد.

وی گفت: «ایرانی‌ها سیگنال‌هایی از تمایلشان به [تداوم] مذاکرات صادر کرده‌اند اما هنوز مشخص نیست که آیا این مذاکرات به یک توافق ختم خواهد شد یا خیر.»

این مقام آمریکایی با بیان اینکه «من معتقدم که تهران با جدیت به پای میز مذاکره آماده است، اما فکر می‌کنم مذاکرات غیرمستقیم کارآیی کمتری داشته باشد»، بار دیگر تمایل واشنگتن برای گفتگو و مذاکره مستقیم با ایران تکرار کرد. خواسته‌ای که به جد از سوی تهران رد شده است.

از سوی دیگر همزمان با این دور از مذاکرات در وین رسانه‌های آمریکایی از طرح دولت بایدن برای لغو برخی از تحریم‌ها برای جلب رضایت تهران به بازگشت به تعهداتش خبر دادند. طرحی که با خواسته مشخص و مصرح اثران یعنی لغو تمامی تحریم‌های برجامی دوران ترامپ تناقض دارد.

آنگونه که آسوشیتدپرس گزارش داد اساس پیشنهاد دولت بایدن لغو تحریم‌های نفتی و محدودیت مبادلات مالی و بانکی برای دسترسی تهران به پول نفت خود است با این امید که این اولین خواسته دولت روحانی بتواند او را ترغیب به پذیرش توافقی جدید کند.

البته از آنجا که مشخص بود این طرح از سوی نظام رد خواهد شد آمریکایی‌ها ترفند جدیدی را هم بکار گرفتند و از احتمال لغو برخی از تحریم ها غیر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران سخن گفتند.

تاکتیک تعلیق قطره چکانی در برابر دو شرط ایران

آسوشیتدپرس نوشت: مقامات آگاه در دولت بایدن مدعی شده‌اند در راستای ادامه مذاکرات غیر مستقیم خود با تهران در وین، دولت بایدن مشغول به کارگیری حداکثر تلاش خود برای ارائه بسته پیشنهادی مربوط به برداشته شدن برخی از تحریم‌های وضع شده در دوران ترامپ هستند تا از این طریق ایران را به بازگشت به برجام ترغیب نمایند.

با این حال، این منابع از پاسخ به این سوال آشوشیتدپرس که کدام تحریم‌های ضد ایرانی قرار است برداشته شوند، پاسخی نداده‌اند و تنها به ذکر این موضوع بسنده کرده‌اند که این تحریم‌ها مربوط به آن دسته از مواردی است که در برجام به آن اشاره‌ای نشده و در حقیقت خارج از توافق میان ایران و واشنگتن در توافق هسته‌ای و در دوران ترامپ وضع شده‌اند.

ناظران بر این باورند که تحریم های پیشنهادی دولت بایدن شامل برخی از تحریم‌های حقوق بشری و مرتبط با برنامه دفاعی ایران به ویژه در مورد برخی افراد و شخصیت‌های ایرانی است.

با این حال سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در آخرین نشست خبری خود تأکید کرد که ایران تفاوتی میان تحریم‌های تکراری و تغییر نام یافته در دوران ترامپ قائل نیست و مصر است که همه تحریم های وضع شده در دوران ترامپ باید لغو شوند. چالش دیگری که مقابل این گفتگوها قرار دارد بازی دولت بایدن برای تکرار ترفند دولت اوباما یعنی اجرای توافق با استفاده از اختیارات رئیس جمهور و در دوره‌های محدود سه ماهه است به بیان دیگر تعلیق موقت تحریم‌ها با فرامین سه ماهه بایدن و نه لغو تحریم ها؛ با این بهانه که اگر توافق به کنگره ارسال شود رد خواهد شد.

این تاکتیک تیم بایدن عملاً دو شرط اصلی ایران را نادیده می‌گیرد و به گفته ابوالفضل ظهره‌وند واشنگتن با این روش مانع مخدوش شدن نظام پیچیده و  گسترده تحریم ها که در سالهای اخیر وضع شده اند خواهد شد.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا به قدس آنلاین گفت: آمریکایی‌ها به هیچ وجه حاضر نخواهند شد همه تحریم‌ها را بردارند و حتی برخی از تحریم‌های مهم هم در فهرست آنها قرار ندارد زیرا می‌دانند لغو برخی تحریم‌ها به فروپاشی نظام و ساختار تحریم‌ها منجر می‌شود. پس اینکه امیدوار باشیم در این مذاکرت تحریم‌ها برداشته می‌شود توهمی بیش نیست.

مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی و نماینده مردم تهران هم در واکنش به این برنامه آمریکایی ها در توئیتر نوشت: 

در ‎ لغو تحریم ها، موضع رسمی ایران، لغو همه تحریم ها و‎ انتفاع کامل اقتصادی ایران است نه تعلیق بخشی از آنها، اما آمریکا تحریم ها را ۳دسته می‌داند: قابل رفع (لغو+تعلیق)، غیرقابل رفع (تروریسم و حقوق بشری) و مبهم و قابل مذاکره (مثل غیرهسته ای بانک مرکزی). اما مجلس فقط لغو کامل را تأیید می‌کند.»

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در واکنش به این موضوع گفته است: اگر تعلیق تحریم ها را بپذیریم، کل اقتصاد کشور با تصمیمات کوتاه مدت  گره می خورد و دیگر امکان تصمیم گیری راهبردی و بلندمدت در اقتصاد کشور وجود ندارد. در چنین شرایطی مذکارات و گفتگوهای فشرده به گفته منابع مطلع در وین بر سر متون در حال تدوین در سه کارگروه تشکیل شده ظرف دیروز و امروز در جریان بوده.

پور ابراهیمی با بیان اینکه آمریکا با تعلیق تحریم ها عملا می خواهد فرمان تصمیمات آتی در برجام را در دست بگیرد. به عبارت دیگر آمریکایی‌ها در آینده زمان و شرایط تمدید تعلیق تحریم‌ها را تعیین می‌کنند و عملاً مشخص نیست تعلیق تحریم‌ها در هر دوره زمانی استمرار پیدا می‌کند یا خیر؟، افزود: چنین توافقی زیر سوال بردن منافع ملی است. مجلس عملکرد دولت در مذاکرات را زیر نظر دارد، دولت نمی‌تواند خارج از تعهدات برجامی، تعهد جدیدی را بپذیرد یا تغییر تعهدات طرف مقابل را بپذیرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم در این رابطه گفت که تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران باید به گونه‌ای لغو شود که برای کشور و مردم منفعت داشته باشد و اگر تحریم‌ها به صورت قطره چکانی و موردی لغو شود، هیچ ارزشی برای ما ندارد.

شهریار حیدی فزود: تحریم‌هایی که به کشورمان تحمیل شده است، همه جانبه بوده و در زمان لغو هم باید همه این تحریم‌ها به صورت کامل برداشته شود و ما دسته بندی برای برداشتن تحریم‌ها را نمی‌پذیریم.

رایزنی های فشرده جمعه و شنبه در وین

در این شرایط اعضای کمیسیون مشترک برجام به گفته منابع حاضر در وین مذاکرات و رایزنی های فشرده ای را در سطح روئسای هیئت ها و کارگروه های تشکیل شده برای تدوین متون شرح وظایف همه طرفها به منظور احا و بازگشت به برجام انجام داده اند.

به گفته عباس عراقچی رئیس هیئت اعزامی کشورمان به وین این سه کارگروه شامل کارگروه تعیین اقدامات ایران، کارگروه تدوین تکالیف آمریکا و سومین کارگروه نیز نقش رفع اختلافات و دیدگاه ها بین ایران و آمریکا را دارد.

روز جمعه هیئت ایرانی چندین نشست مهم را از جمله با تروئیکای اروپایی، انریکه مورا معاون جوزف بورل مسئول هماهنگ کننده برجام ووزیر خارجه اتریش میزبان این گفتگو ها برگزار کرد.

امروز هم عباس عراقچی پیش از آخرین دور مذاکرات کمیسیون مشترک، دیدار و رایزنی نسبتاً طولانی با میخائیل اولیانوف رئیس هیئت روسیه داشت.

شب گذشته نیز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه طی سخنانی در جمع اعضای دائم شورای امنیت فدراسیون روسیه ابراز امیدواری کرد که برجام تحت چارچوب اولیه آن احیای شود.

وی گفت: امروز بسیاری از مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران در حال حل‌وفصل هستند.

رایزنی غیر رسمی گروه ۱+۵ در مذاکرات وین درباره احیای برجام

در همین حال نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین از رایزنی غیر رسمی اعضای گروه ۱+۵ درباره احیای توافق هسته‌ای پیش از آخرین دور از مذاکرات کمیسیون مشترک که امروز ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه به وقت تهران برگزار خواهد شد خبر داد.

حال باید دید رؤسای هیئت‌ها با چه متن و نتیجه‌ای به پایتخت‌های خود باز می‌گردند و عباس عراقچی چه دستاوردی از وین با خود خواهد آورد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.