بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان، مالیات بر عایدی سرمایه را نه‌تنها راهی برای بازتوزیع ثروت در جامعه، ابزاری برای جذب مشارکت اقتصادی و الزامی به پرداخت سود فعالیت‌های سوداگرانه سرمایه‌داران می‌دانند بلکه این نوع مالیات می‌تواند یکی از بهترین راهکارهای پایدار تأمین منابع مورد نیاز دولت باشد.

بی مهری به مالیات بر عایدی سرمایه

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با ارائه طرحی درصدد است با افزایش مالیات بر عایدی سرمایه برای سرمایه‌گذاران، از این طریق بتواند منابع مالی مورد نیاز برای بسته چندهزارمیلیارد دلاری محرک اقتصادی این کشور را تأمین کند. موضوعی که در صورت عملیاتی شدن آن، آمریکا کشوری خواهد بود که بیشترین مالیات بر عایدی سرمایه در آن اجرایی می‌شود. بسیاری از کشورهای دنیا اعمال چنین مالیاتی را از ۵۰ سال پیش با سرعت زیادی به اجرا درآورده‌اند و با این اقدام درصددند به کنترل سوداگری در بازارهایی همچون طلا و مسکن و نیز شفافیت مالی دست یابند.

ایران و ۱۰ کشوری که قانون مالیات بر عایدی سرمایه ندارند !

تنها ایران و ۱۰ کشور دیگر در قاره آسیا، آفریقا و اروپا هستند که تاکنون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی نکرده‌اند. این در حالی است که عدم‌بهره‌مندی از ظرفیت مغفول مانده مالیات بر عایدی سرمایه، زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که افزایش روزافزودن نرخ تورم و انباشت نقدینگی در جامعه موجب شده عملاً سوداگران از این نابسامانی بیشترین بهره را برده و به بیانی دیگر هزینه اقدامات سوداگرانه خودشان را بر دوش اقشار ضعیف‌تر جامعه بیندازند. در نبود قانونی الزام‌آور برای دریافت مالیات بر سرمایه و دارایی‌ها، عده‌ای‌ توانستند به‌ راحتی از پرداخت مالیات سودهایی که درآشفته بازار قیمت‌ها و تورم بالا آن ‌هم به بهای تنزل دادن شاخص‌های سطح معیشتی مردم و تحمیل گرانی بر آنان کسب کرده‌اند، شانه خالی کنند و عدم‌شفافیتشان موجب رونق دلالی و سفته‌بازی شود.

از سوی دیگر، گرچه قانون مصوب مجلس درباره مالیات بر خانه‌های خالی از فروردین ‌ماه جاری و با هدف کنترل اقدام‌های سوداگرانه دلالان مسکن و ساماندهی این بازار در حال اجراست، اما بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند باید قانونی جامع برای دریافت مالیات از مجموع عایدی سرمایه و دارایی‌های افراد تصویب شود تا اهرمی بازدارنده و فیلتری مناسب برای اقدامات سوداگرانه محسوب شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.