از میان وقایع چهارگانه حیات یعنی ولادت، وفات، ازدواج و طلاق، واقعه نخست از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که این اتفاق تا مدت‌ها بر ساختار جسم و روان افراد تأثیر می‌گذارد؛ شاید به همین دلیل است که مادران در بسیاری از مناطق دنیا با تأکید بر دلایل خود ترجیح می‌دهند از میان دو روش سزارین یا زایمان طبیعی یکی را انتخاب کنند.

شیوع دوباره  تولد کودکان سزارینی در کشور

برای مثال زنان هلندی و آلمانی بیش از همه زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنند. جالب است بدانید بیش از نیمی از مادران هلندی زایمان در منزل را ترجیح می‌دهند.

اغلب زنان ژاپنی نیز معتقدند درد زایمان نوعی آزمایش است که زنان باید در راه آماده شدن برای نقش پرچالش مادری تحمل کنند.

با این حال متأسفانه در کشور ما سزارین که باید در موارد اضطراری و در صورت تشخیص پزشک استفاده شود؛ به عنوان یک روش خود خواسته به وفور انجام می‌شود. افزایش غیرعادی و بی‌دلیل این عمل بدون در نظر گرفتن عواقب آن، این پرسش را به وجود می‌آورد که مشکل از کجاست و چرا مادران باردار به این سمت سوق داده شدند؟

آمار ۷۸/۵۲ درصدی سزارین

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی فقط ۵ تا ۱۵ درصد زایمان‌ها منجر به سزارین می‌شود، این در حالی است که به گفته دکتر ملیحه حسن‌زاده مفرد؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی سال گذشته ۷۸/۵۲ درصد زایمان‌ها در کشور به روش سزارین انجام شده است.

این متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با ما می‌گوید: زایمان طبیـعی خط اول زایمـان قـــــرار دارد و متخصصان معتقدند همه مادران می‌توانند زایمان طبیعی داشــته باشند، مگر اینکه خلاف آن ثابت شود و شرایطی وجود داشته باشد که زایمان طبیعی گزینه پرخطرتری درمقایسه با سزارین باشد. مثل مادرانی که اختلالات ساختار لگنی، جفت پرویا یا کندگی جفت، سرکلاژ شکمی، سابقه تروماهای قبلی پرینه، عفونت هرپس فعال، سابقه بیماری قلبی و... دارند و یا مواردی که ضربان غیرطبیعی قلب جنین، بند ناف پیچیده شده، درشت بودن جنین و یا نمایش غیرطبیعی جنین دارند.

عوارض سزارین

حسن زاده مفرد می‌افزاید: بررسی‌ها نشان می‌دهد عوارض سزارین دوبرابر عوارض زایمان طبیعی است با این حال با آنکه آمار سزارین به درخواست مادر در کشورهای توسعه یافته حدود ۵ تا ۷ درصد است، در کشور ما اغلب نخست‌زاها تمایل دارند زایمانشان به روش سزارین انجام شود و این مسئله به دلیل فرهنگ نادرستی است که در جامعه نهادینه شده است.

وی اضافه می‌کند: سزارین پیامدهای بی‌شمار برای سلامت مادر به‌ویژه در بارداری‌های بعدی دارد که شایع‌ترین آن‌ها چسبندگی جفت به دیواره رحم است که سلامت مادر و جنین را به خطر می‌اندازد. در شرایط عادی مادر باید در فرایند زایمان طبیعی قرار گیرد، چراکه در شیوه سزارین به دلیل احتمال عوارضی نظیر خونریزی، عفونت و ترومبو آمبولــی و همچنیــن عوارض ناشــی از بیهوشی، خطر مرگ‌ومیر مادر افزایش می‌یابد، به همین دلیل متخصصان و کارشناسان بهداشــت جهانی گزینه سزارین انتخابی را به عنوان شــیوه مناســب برای زایمان رد می‌کنند و معتقدند در شــرایطی سزارین توصیه شــود که زایمان طبیعی روشی ایمن برای مادر و جنین نباشد، زیرا اگر زایمان طبیعی زایمان صحیح و منطبــق بر توصیه‌های علمی دنیا باشد، لطمه‌ای به مادر و جنین وارد نخواهــد کرد؛ در واقع فرایند زایمان طبیعی موجب می‌شود نوزادانی که به این روش متولد می‌شوند در مقایسه با نوزادان مادران سزارینی وضعیت تنفسی بهتری داشته باشند، زیرا احتمال ابتلا به آسم و آلرژی در نوزادانی که به روش سزارین متولد می‌شوند، بیشتر از نوزادانی است که به روش طبیعی متولد شده‌اند.

رتبه پنجم سزارین در جهان

فرح بابایی، رئیس اداره مامایی وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با ما می‌گوید: بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی تا سال ۲۰۱۹، ایران پس از کشورهای دومینیکن، برزیل، ترکیه و مصر رتبه پنجم از نظر سزارین را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه می‌دهد: آینده‌پژوهی‌های آماری نشان می‌دهد اگر طرح تحول سلامت اجرا نمی‌شد، آمار سزارین ایران به بالای۶۳ درصد در سال ۱۳۹۸ می‌رسید و کشور را در صدر جدول جهانی قرار می‌داد.

دکتر بابایی برگزاری کلاس‌های آمادگی برای زایمان به صورت رایگان ویژه مادران باردار از ابتدای شروع برنامه ترویج زایمان طبیعی به صورت حضوری و مجازی و برگزاری جلسات مشاوره برای مادران باردار توسط کمیته‌های ترویج زایمان طبیعی بیمارستان‌ها را از جمله اقدامات انجام شده از سوی وزارت بهداشت برای نهادینه کردن فرهنگ زایمان طبیعی در کشور عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: نوسازی و راه‌اندازی اتاق‌های زایمان تکنفره برای رعایت حریم خصوصی، رایگان کردن زایمان طبیعی در مراکز دولتی، راه‌اندازی زایمان بی‌درد دارویی و غیردارویی در مراکز زایمانی، تدوین بسته‌های حمایت روحی روانی مادر برای انجام زایمان طبیعی، برقراری امکان حضور همراه در زمان بستری شدن برای زایمان به انتخاب مادر از دیگر اقدامات انجام شده از سوی این وزارتخانه برای کاهش آمار سزارین در کشور است.

پیشگیری از ترغیب مادران به سزارین

وی در خصوص این باور که برخی از پزشکان به دلیل منافع خود مادران را ترغیب به سزارین می‌کنند، می‌گوید: خوشبختانه در سال‌های اخیر هم رویکرد بانوان ایرانی و هم رویکرد پزشکان نسبت به زایمان طبیعی بهبود یافته؛ اما طبیعی است تغییر نگرش و فرهنگ یک جامعه مسئله‌ای چند وجهی است که عوامل بسیار زیادی بر آن تأثیر دارد و تا رسیدن به نقطه مطلوب زمانبر است؛ ضرورت دارد برای ترغیب ارائه‌دهندگان خدمت نسبت به زایمان طبیعی تمهیداتی نظیر بالا بردن تعرفه زایمان طبیعی نسبت به تعرفه سزارین و همچنین رصد آمار سزارین پزشکان متخصص زنان در کمیته‌های بیمارستانی و دانشگاهی و در نظر گرفتن اهرم‌های نظارتی در این خصوص اندیشیده شود تا به مرور زمان فرهنگ ترویج زایمان طبیعی در جامعه نهادینه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.