از ابتدای سال آبی تاکنون آن‌قدر بارندگی کم بود و فصل‌های پاییز و زمستان کم‌بارشی را پشت سر گذاشتیم که خیلی از کارشناسان از آن به عنوان کم‌باران‌ترین سال آبی در ۵۰ سال گذشته یاد کردند. اوضاع فصل بهار هم تا همین یکی دو روز اخیر چندان تعریفی نداشت.

کم بارش ترین سال در ۱۵ سال گذشته

آمارها نشان از خشکسالی بی‌سابقه‌ای دارد که تنش آبی موجود را برای خراسان‌رضوی سخت‌تر و سخت‌تر می کند.

با این اوصاف پیش‌بینی برای تحقق موج جدید بارشی محقق شد و در چند روز گذشته شاهد بارندگی‌های نسبتاً خوبی در سطح استان بودیم. بارش‌ها در نقاطی حتی سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی را در پی داشت و تقریباً تمام شهرستان‌های خراسان‌رضوی روزهای پر بارانی را پشت سر گذاشتند.

گرچه بارش‌های اخیر طراوت خاصی به چهره شهرها و نقاط مختلف استان داد و عددهای قابل توجهی از میزان بارش را به مجموع بارش‌های سال آبی فعلی افزود، اما تشنگی و کاهش بارندگی در هشت ماهی که از سال آبی سپری شده آن‌قدر زیاد و قابل توجه بوده که این میزان از بارندگی نتوانسته حتی ما را به میانگین معمول بارندگی‌ها در درازمدت نزدیک کند. این یعنی اینکه تنش شدید آبی همچنان پابرجاست و براساس پیش‌بینی‌های فصلی امیدی به جبران این فاصله زیاد وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی در گفت‌وگو با قدس، ضمن اشاره به بارندگی‌های خوبی که در چند روز گذشته در استان شاهد بودیم، گفت: میزان بارندگی در این چند روز در کل استان خوب بوده و گزارش‌های خوبی از شهرهای مختلف به دست ما رسیده اما آنچه مسلم است اینکه هنوز مشکل داریم؛ چرا که تا صبح امروز(دیروز) ۹۲ میلیمتر در کل خراسان‌رضوی بارندگی داشتیم.

۶۷ درصد کاهش بارندگی

محسن عراقی‌زاده افزود: میانگین بارندگی استان عدد ۲۲۰ میلیمتر بارش در سال است که با کسر عدد ۹۲ میلیمتر از این عدد متوجه می‌شویم که ۱۲۸میلیمتر دیگر خراسان‌رضوی کاهش بارندگی سالانه دارد که در مجموع کاهش ۶۷ درصدی نسبت به سال گذشته و ۵۰ درصدی نسبت به میانگین بلندمدت را نشان می‌دهد.

وی از ایستگاه ریوش در کوهسرخ با ۱۸۱میلیمتر به عنوان پر بارش‌ترین ایستگاه در سال آبی جاری یاد و اظهار کرد: کمترین بارندگی در شهرستان گناباد با

۳۹ میلیمتر اتفاق افتاده و مشهد نیز با ۷۸ میلیمتر شرایط چندان مطلوبی  ندارد. با این تفاسیر باید گفت ما در هیچ ایستگاهی در کل استان به عدد میانگین ۲۲۰ میلیمتر بارندگی هنوز نرسیده‌ایم.

بی‌سابقه‌ترین کاهش بارندگی

عراقی‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا این فاصله زیاد تا میانگین بارش‌های سالانه قابل جبران هست یا پیش‌بینی‌ها چیز دیگری است، گفت: پیش‌بینی‌ها براساس نقشه‌های موجود تا پاییز ۱۴۰۰ که شروع سال آبی و زراعی جدید است نشان از این دارد که اوضاع خیلی خوب نیست. کاهش شدید بارندگی را خواهیم داشت؛ ضمن اینکه تابستان گرم و پاییزی با افزایش دما نسبی در مقایسه با سال‌های گذشته را تجربه خواهیم کرد. با این وجود خیلی بعید است که در زمان باقیمانده تا سال آبی جدید به میانگین ۲۲۰ میلیمتر بارش در مجموع کل استان برسیم.

مدیرکل هواشناسی خراسان‌رضوی بیان کرد: میزان بارش‌ها در چند سال اخیر به گونه‌ای نبوده که این کاهش شدید فعلی را شاهد باشیم. مقدار بارندگی اگر به ۲۲۰ میلیمتر نرسیده حداقل به نزدیکی آن رسیده یا به میانگین رسیدیم و حتی مثل سال گذشته از میانگین هم بالاتر رفتیم و به ۲۴۰ میلیمتر بارش هم نزدیک شدیم اما متأسفانه همان‌طور که گفته شد آن‌قدر میزان بارندگی در این هشت ماه کم بوده که باید گفت ما شاهد اینچنین سال کم‌بارشی دست‌کم در ۱۵ – ۱۰ سال گذشته نبودیم و باید سال آبی فعلی را بی‌سابقه‌ترین در میزان کاهش بارندگی بدانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.