ایالات متحده و چین برای صنعت نیمه هادی می‌جنگند.

جنگ آمریکا و چین برای تسلط بر صنعت نیمه هادی و فناوری

به گزارش گروه دانش و فناوری قدس آنلاین، جنگ تجاری بین چین و ایالات متحده آرام نخواهد شد، حتی وقتی شیوع ویروس منحوس کرونا در این سیاره را شاهد بودیم، نه تنها این درگیری آرام نشد بلکه تنش ها نیز بر آن افزوده شد. آمریکا می خواهد که به یک رهبر در اطلاعات و فناوری تبدیل شود و برای دستیابی به این هدف هم بزرگترین شرکت های فناوری را فریب می‌دهد.

درک اهمیت مولفه هایی مانند پردازنده ها بر این است که ایالات متحده می خواهد کشورش را به مکان اصلی برای تولید SoC تبدیل کند. برای دستیابی به این هدف، TSMC کارخانه خود را در آریزونا احداث می‌کند و قصد دارد آن را در سال ۲۰۲۴ راه اندازی کند. اما طبق گفته رویترز، تعداد کارخانه های تولیدکننده تراشه تایوانی در ایالات متحده ممکن است به شش کارخانه افزایش یابد، به گفته این منابع، این طرف آمریکایی بود که اصرار داشت TSMC احداث شرکتهای اضافی را در ایالت آریزونا انجام دهد و همه آن ها می توانند در مدت سه سال راه اندازی شوند.

ایالات متحده می خواهد به یک ابرقدرت نیمه هادی تبدیل شود

نمی دانیم ظرفیت ساخت همه کارخانه ها چقدر خواهد بود و آنها احتمال زیاد از فناوری های لیتوگرافی در تولید خود استفاده می‌کنند. جالب است بدانید، در مرحله مقدماتی بحث در مورد امکان تعیین محل تولید تراشه در ایالات متحده، نمایندگان TSMC اظهار داشتند که این امر هزینه های قابل توجهی را برای این شرکت و بیش از هزینه هایی که در تایوان متحمل می‌شود در پی خواهد داشت. اگر شایعات در مورد ساخت شش کارخانه صحت داشته باشد، ایالات متحده ابزاری را برای تحت فشار قرار دادن این سازنده تراشه پیدا کرده است، یا اینکه تصمیم گرفته شده است که برخی تسهیلات و مزایا به این شرکت نیز اختصاص یابد.

برای آمریکا ضروری است که کشور خود را به یک مرجع جهانی تراشه سازی تبدیل کند، ایالات متحده توجه زیادی به این موضوع دارد و روزانه جلساتی بین نمایندگان TSMC و مقامات وزارت بازرگانی ایالات متحده برگزار می‌شود.  جینا رایموندو وزیر بازرگانی در مصاحبه ای در این باره گفت: حداکثر ۳۰ درصد تولید تراشه سازی تایوانی باید به ایالات متحده منتقل شود؛ در عین حال، این امر به عنوان مبارزه با کمبود پردازنده، در درجه اول در صنعت خودروسازی ارائه می شود.

شایان ذکر است که این مقام مسئول اول از همه در مورد فن آوری های پیشرفته لیتوگرافی صحبت می کند و این به شرطی است که چنین هنجارهایی در تولید تراشه در صنعت خودرو چندان گسترده نباشد. یعنی در این صنعت، حادترین مسئله کمبود پردازنده از شرکت های آمریکایی است. بنابراین به دلیل کمبود محصولات نیمه هادی مشکلات خودروسازان آمریکایی بیشتر شده است.

جنگ سرد همچنان ادامه دارد

همه اینها بار دیگر بر تمایل ایالات متحده برای تبدیل شدن به یکی از رهبران جهان در تولید محصولات نیمه هادی تأکید می‌کند و مهمتر از همه، بحث بر سر لوازم الکترونیکی مصرفی و تمایل به محو کردن بزرگترین تولید کنندگان است که نیازمند یک حرکت بزرگ در تولید پردازنده‌های پیشرفته و یک مسئله اقتصادی و امنیت ملی برای آمریکاست.

پنتاگون در گزارش خود گفت که "تایوان، کره جنوبی و چین سه گانه تهدیدی برای کل اقتصاد دیجیتال آمریکا هستند". علاوه بر این، آنها بزرگترین تهدید را نه چین، بلکه در تایوان می‌بینند و مهم ترین شرکت‌های فناوری مستقیماً به آن کشور وابسته‌اند اما واقعیت این است که چین این کشور را قلمرو خود می‌داند و به هر طریقی در تلاش است تا نفوذ خود را در تایوان بدست آورد.

اکنون ده ها کارخانه تراشه سازی در ایالات متحده وجود دارد، اما فقط اینتل قادر به تولید تراشه‌هایی با تکنولوژی ۱۰ نانومتری یا کمترند. تراشه‌های مشابه توسط TSMC و سامسونگ نیز تولید می‌شوند، اما SMIC چینی رقیبی برای آنها نیست، زیرا سال گذشته فقط به فن آوری فرآیند ۱۴ نانومتری تسلط داشت. ماه گذشته با مشارکت کاخ سفید، جلسه ای با بزرگترین شرکت‌ها برگزار شد که سامسونگ در آن حضور داشت و نماینده آن بود. در آن مقامات آمریکایی فعالانه تلاش کردند غول کره‌ای را به لزوم گسترش تولید تراشه در ایالات متحده متقاعد کنند.

اما اکنون چین به طور جدی در ایجاد صنعت نیمه هادی خود سرمایه گذاری می‌کند و همچنین به طور فعال در پی شکار متخصصان مختلف است. در این شرایط تقابل جدی بین دو قدرت بزرگ جهان را خواهیم دید، جایی که هر یک از آنها می‌خواهند در یکی از مهمترین صنایع جهان پیروز میدان شوند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.